Rázvor meniaci sa počas jazdy či historicky prvé elektrické SUV. Toyota pripomína svoje míľniky

Japonská automobilka Toyota je vo svojej dlhodobej schopnosti inovovať veľmi podobná nemeckému Daimleru. Má na konte množstvo prvenstiev a najmä v elektromobilite bola často desaťročia pred ostatnými výrobcami.
Vydané  Text: 
* **Prvý elektromobil predstavila Toyota pred viac ako 50 rokmi**. * **Jej zásluhou sa v roku 1996 dostalo na trh prvé elektrické SUV-čko RAV4 EV.** * **Jeden z elektromobilov mal variabilnú geometriu, rázvor sa menil počas jazdy** * **Toyota čoskoro predstaví novú generáciu vozidiel na platforme e-TNGA**.
Keď v roku 1996 Japonci predstavili prvé elektrické SUV, automobilový trh nebol na takúto zmenu pripravený. Nepresvedčili ani početné výhody ako nulové emisie, nízka hlučnosť a dobrá dynamika. U zákazníkov prevážili hlavné nevýhody – neprimeraná cena a krátky dojazd. V 60. rokoch bojovalo Tokio a ďalšie japonské mestá s gigantickými dopravnými zápchami, nedostatkom parkovacích miest a smogom, ktorý spôsobovali aj výfukové plyny. Na jeseň roku 1968 začali inžinieri Toyoty s návrhom elektrického trojkolesového mikro-auta. Cieľom bolo vytvoriť vozidlo, ktoré pokryje krátke vzdialenosti z domu alebo stanice metra na pracovisko, univerzitu alebo do nákupného centra. Dvojmiestna trojkolka Toyota Comutter sa stala senzáciou tokijského autosalónu v roku 1970. Bola poháňaná olovenými akumulátormi umiestnenými nad predným kolesom. Telo vozidla, vyrobené z plastu, poskytovalo vynikajúci výhľad. Na preplnených parkoviskách sa osvedčili posuvné zadné dvere. Volant nahradila riadiaca páka, aká sa používa v letectve. Namiesto tachometra bol namontovaný indikátor nabitia batérie. Vozidlo dosahovalo rýchlosť 40 km/h. ### Modely EV-30 a eCom
V októbri 1987 predstavila Toyota na tokijskom autosalóne koncept dvojmiestneho elektrického mikromobilu EV-30. Karoséria bola vyrobená zo živíc vystužených sklenenými vláknami s oceľovými výstužami podlahovej dosky. Prelomové bolo použitie inovatívnych zinkovo-brómových prietokových akumulátorov s napätím 106 V vyvinutých spoločne s Nippondenso (teraz Denso). Boli prispôsobené na nabíjanie zo štandardných japonských zásuviek 100 V. Oproti klasickým oloveným akumulátorom ponúkali dvakrát toľko energie. Vozidlo poháňal indukčný striedavý motor s výkonom 5,5 kW a dosahovalo maximálnu rýchlosť 43,4 km/h. Pri konštantnej rýchlosti 30 km/h mal EV-30 dojazd 165 km. Vozidla bolo 2,1 m dlhé a 1,32 m široké. Vďaka polomeru otáčania iba 2,7 m sa prototyp mimoriadne dobre ovládal. Presne o 10 rokov potom predstavila Toyota dvojmiestny model do mesta eCom s rozmermi tzv. kei-car – mikroauta populárneho v Japonsku. Dĺžka karosérie bola 2,78 m a hmotnosť iba 770 kg. Poháňal ho elektromotor na striedavý prúd spojený s jednostupňovou automatickou prevodovkou, umiestnenou vzadu systémom Transaxle. Maximálny krútiaci moment pohonnej jednotky bol 76 Nm v rozmedzí od 0 do 2 450 ot./min. Vozidlo bolo napájané 24 nikel-metalhydridovými (Ni/MH) batériami s celkovým napätím 288 V a kapacitou 28 Ah. Tie boli vyvinuté v spolupráci s Panasonic. Dvojmiestnu karosériu vyrobili Japonci z plastu TSOP (Toyota Super Olefin Polymer) a pevných oceľových prvkov. Predné zavesenie bolo na vzperách MacPherson a zadné malo torzné rameno. Bohaté vybavenie vozidla obsahovalo napríklad elektrický posilňovač riadenia, airbagy vodiča aj spolujazdca a výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy. Dojazd eCom bol približne 100 km. Počas testov vozidlo dosiahlo rýchlosť cez 100 km/h a patrilo k najrýchlejším vo svojej triede. V rokoch 1997-98 bolo vyrobených niekoľko desiatok kusov. Toyota eCom bola ukážkou technologických možností, ktoré predbehli dobu minimálne o desaťročie. ### Prvé elektrické SUV na svete
V 90. rokoch Toyota pokračovala súbežne s vývojom prvého sériovo vyrábaného hybridného automobilu na svete (Prius) aj na vývoji elektrických vozidiel. Kľúčový bol dlhodobý výskum zameraný na nové typy lítiovo-iónových batérií, ktoré významne prevyšovali účinnosť olovených a boli aj ľahšie. Svetový bestseller a predchodcu SUV-čiek Toyotu RAV4 (XA10) predstavili v máji 1994 a elektrickej verzie s pohonom predných kolies sa dočkala o dva roky. Navonok sa vozidlo okrem nápisu EV nelíšilo od verzie poháňanej spaľovacími jednotkami. Zdrojom pohonu RAV4 EV 1. generácie bol synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi. Dosahoval maximálny výkon 67 k a krútiaci moment 191 Nm dostupný už v rozpätí od 1500 ot./min. Nikel-metalhydridové batérie sa skladali z 24 modulov. Napätie pohonného systému bolo 288 V, hmotnosť batérie vyše 450 kg. Plné nabitie pomocou nabíjačky 6,6 kW (220V) trvalo viac ako 5 hodín. Dojazd bol 153 km, maximálna rýchlosť 125 km/h a z nuly na stovku auto zrýchlilo za viac ako 17 sekúnd. Do novembra 2002 si zákazníci z USA objednali 1 484 kusov RAV4 EV a spolu s autami predanými v Japonsku vyrobili približne 1 900 vozidiel. Cena základnej verzie bola vyše 42 000 dolárov, viac ako dvojnásobok benzínovej. Konštrukcia bol kvalitná a odolná. Pohonný systém druhej generácie RAV4 EV vyvinuli Japonci v spolupráci so Teslou. Elektrický indukčný striedavý motor bol schopný dosiahnuť výkon 154 k. Použité boli lítiovo-iónové (Li-Ion) akumulátory s hmotnosťou okolo 300 kg a celkovým napätím 386 V. Umiestnené boli pod podlahou batožinového priestoru. Vo verzii S (sport) vozidlo dosahovalo rýchlosť 160 km/h a v N (Normal) 138 km/h. Do septembra 2014 vyrobila Toyota 2 489 kusov RAV4 EV druhej generácie. ### Osobná mobilita – Toyota PM V októbri 2003 na 37. tokijskom autosalóne predstavila Toyota prototyp konceptu PM (Personal Mobility). Jednomiestne vozidlo malo aerodynamickú karosériu s variabilnou geometriou. Inováciou bol meniaci sa celý charakter vozidla – so zvyšujúcou sa rýchlosťou sa znižovala jeho výška kabíny a predlžoval rázvor. Okolo futuristického tela bolo umiestnených okolo 2 500 LED diód, ktoré ohlasovali nadchádzajúci prielom v technológii osvetlenia automobilov. Namiesto tradičných prístrojov a ukazovateľov mala Toyota PM jeden z prvých elektronických virtuálnych kokpitov na svete, ktoré sa dnes používajú v sériovo vyrábaných autách. Vďaka kamerovému systému a palubnému počítaču mohlo vozidlo komunikovať aj s ostatnými Toyotami PM. ### FT-EV II: hi-tech pocta pre Comutter
Na 41. tokijskom autosalóne predstavila Toyota koncept FT-EV II (Future Toyota Electric Vehicle II). Karoséria merala 2,73 m a široká bola 1,68 m. Rázvor náprav bol 1,9 m. Vzhľadom vozidlo pripomínalo sériovo vyrábané modely, bolo však o niečo menšie, ale zmestili sa doň 4 osoby. Otváranie dverí – posúvanie dozadu pomocou elektrického pohonu – bolo jasným odkazom na pôvodnú Toyotu Comutter. Karosériu s bielym perleťovým lakom skonštruovali v súlade s platnými bezpečnostnými normami NCAP a požiadavkami NTHSA (USA). Elektromotor poháňala nová generácia ľahkých a efektívnych lítiovo-iónových batérií. Na jedno nabitie umožnili prekonať vzdialenosť 88 km. Maximálna rýchlosť FT-EV II bola cez 100 km/h. Rovnako ako v prípade Comutter volant nahradil elektronický pákový ovládačo, ktorý spájal funkciu volantu, plynového a brzdového pedálu. Namiesto vonkajších spätných zrkadiel použili kamery. Ďalšou inováciou bolo prídavné čelné sklo umiestnené pod líniou kokpitu, ktoré uľahčovalo výhľad na cestu pred vozidlom. Toyota FT-EV II mala aj LED osvetlenie, dovtedy používané iba vo vozidlách prémiovej triedy. ### Umenie mobilného nakláňania – i-Road
V roku 2013 automobilka prekvapila inovatívnou koncepciou mestského vozidla i-Road pre 2 osoby. Tak ako v prípade Comutter použili 3 kolesá, ale jedno bolo umiestnené samostatne v zadnej časti vozidla. Predné kolesá boli súčasťou technológie aktívneho nakláňania karosérie Toyota Active Lean. Systém tvorí aktivátor a pohon nakláňania, ktorý je upevnený nad prvkom zavesenia predných kolies. Pri odbočovaní doprava sa pravé koleso nadvihne nahor a ľavé nadol. Elektronický gyroskop prenáša údaje do senzorov a riadiaceho počítača. Vďaka systému Active Lean zostáva vozidlo, napriek nakláňaniu sa v zákrute ako motocykel, stabilné aj pri maximálnej rýchlosti 45 km/h bez straty svojej pozoruhodnej manévrovateľnosti. Pohon vozidla i-Road zabezpečujú dva elektromotory, umiestnené v nábojoch predných kolies. Každý s výkonom 2 kW (2,7 k), ako zdroj energie slúži lítiovo-iónový akumulátor. Model i-Road je schopný prejsť na jedno nabitie 50 km. Má dĺžku 2,34 m a šírku iba 87 cm. Malé rozmery umožňujú zaparkovať 4 i-Roady na 1 parkovacom mieste. Hmotnosť vozidla je 300 kg. ### Camatte Hajime – edukačná hračka
V júni 2015 Toyota predstavila Camatte Hajime. Toto elektrické vozidlo vyvinuli počas veľtrhu hračiek Tokyo Toy Fair 15’. Jeho účelom bolo vzdelávať deti o fungovaní áut. Camatte Hajime kombinuje vlastnosti hračky a skutočného automobilu. Otvorená karoséria má dĺžku 3,02 m a šírku 1,32 m. Zároveň je dizajnérskou poctou Land Cruiseru BJ zo začiatku 50. rokov. Panely karosérie sa dajú navzájom meniť a z terénneho vozidla sa ľahko stane športový roadster alebo dodávka. Vo vnútri sú tri miesta vybavené bezpečnostnými pásmi. Volant a pedále sú nastaviteľné tak, aby ich bolo možné prispôsobiť výške aj tých najmladších motoristických nadšencov. Toyota Camatte Hajime je príkladom vizionárskeho prístupu k problematike automobilového vzdelávania. ### Čo prinesie budúcnosť? Do roku 2025 bude Toyota v rámci svojho celosvetového portfólia ponúkať viac než 70 elektrifikovaných vozidiel. A minimálne 15 z nich budú predstavovať batériové elektromobily.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.