Magazín

Blíži sa koniec éry klasického kombi? Autá novej generácie majú mať celkom nové druhy karosérie, ako Lexus LF-Z Electrified

Automobilový priemysel prechádza významnou evolúciou počas celej doby svojej existencie. Keď v roku 1885 Karl Benz dokončil svoj „Benz Patentwagen“, ktorý je považovaný za prvý automobil so spaľovacím pohonom na svete, nepochybne vedel, že toto nie je konenčný vzhľad automobilu. Vtedy sa vlastne ešte ani nejednalo o automobil, ako ho vnímame dnes, ale o relatívne jednoduchú trojkolku pre nanajvýš dve osoby s koncepčne veľmi triviálnym ovládaním predného kolesa pomocou kľuky.

Začiatok 20. storočia znamenal pre automobily rozmach nielen pohonu, ale aj ich dizajnu, ktorý už umožňoval bezpečnejšiu a komfortnejšiu jazdu. Skoro pribudli strechy a uzatvorené karosérie s veľkými oknami, za ktorými boli umiestnené záclony. Vodiči boli spravidla nechránení, zatiaľ čo posádka sedela za stenou a pod strechou. Napokon výrobcovia vytvorili štít, ktorý vodičov chránil pred hmyzom či odletujúcimi kamienkami, tieto automobily boli predovšetkým v USA označované ako touring či tourer.

Trvalo celé desaťročia, kým sa začali vyrábať automobily s dôslednejším izolovaním vodiča a posádky od exteriéru. Významným míľnikom bolo tiež prvé auto so samonosnou karosériou - Citroën Traction Avant, ktorý sa vyrábal neuveriteľných 20 rokov (1934 až 1953). Tento automobil sa od roku 1938 vyrábal aj vo verzii Citroën Traction Avant 11CV Commerciale, ktorú považujeme za historicky prvý hatchback.

Prvé kombi (station wagon, estate) sa pritom začal vyrábať už v roku 1923 v Spojených štátoch automobilkou Star. Dostavba kombi mala byť vyhotovená prevažne z dreva a vyžadovala neustálu údržbu. Automobil s celokovovou karosériou vyrábala značka Essex Closed Coach už od roku 1922, ale kým takto vyhotovila aj kombi, trvalo celé desaťročia - stalo sa tak až roku 1935 a jednalo sa o Chevrolet Suburban. To sa medzičasom transformovalo na obrovské SUV. História automobilov typu kombi je ale ešte o niečo skoršia, záleží na kontexte. Už v roku 1910 totiž v USA existovali nezávislí výrobcovia, ktorí na existujúci Ford Model T dorábali nastavby, ktoré možno považovať za úpravy na kombi.

V súčasnosti poznáme vskutku veľa rôznych karosárskych vyhotovení osobných automobilov: dvojdverové kupé, trojdverové kupé, štvordverové kupé,hatchback, sedan, liftback, kombi, shooting brake, crossover, SUV, SUV-kupé, pick-up, off-road či MPV.

Nové modely automobilov ale počítajú s takými vyhotoveniami, ktoré nenachádzajú miesto v uvedených konvenčných typoch. Spomeňme si napríklad na SUV-sedan Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury, ale aj taká nová KIA EV6, ktorá je niečo medzi kombi, shooting brake a crossover-kupé.

No a teraz tu máme koncepčný automobil LEXUS LF-Z ELECTRIFIED, ktorý môžeme považovať za ukážku blízkej budúcnosti automobilov tejto prémiovej japonskej značky.

Lexus LF-Z Electrified (koncept 2021)

Novinka má síce zaujať najmä vyhotovením interiéru, ale aj zvonka sa jedná o mimoriadne atraktívny automobil kombinujúci hneď niekoľko typov karosérie dovedna. Zatiaľ čo také konvenčné kombi má ponúkať o niečo viac priestoru, ale vyzerať ako skriňa na kolesách, tieto nové riešenia majú ponúkať porovnateľný priestor s vysokou estetickou hodnotou.

Všimnite si tiež zapustené kľučky dverí, kamery namiesto vonkajších spätných zrkadiel, čelné sklo plynulo prechádzajúce až do presklenej steny, dlhú zadnú „plutvu“ a tiež veľmi krátky predný previs.

Lexus LF-Z Electrified (koncept 2021)

LEXUS LF-Z ELECTRIFIED má podľa údajov od automobilky celkovú dĺžku 4 880 mm, šírku až 1 960 mm a výšku 1 600 mm, rázvor kolies pôsobivých 2 950 mm, elektrický dojazd na úrovni až 600 kilometrov (podľa metodiky WLTP), lítium-iónový trakčný akumulátor s kapacitou 90 kWh, pohon všetkých kolies s max. výkonom až 400 kW a najvyšší krútiaci moment mohutných 700 Nm. Čerešničkou na torte týchto údajov má byť akcelerácia z nuly na 100 km/h už za tri sekundy.

Lexus LF-Z Electrified (koncept 2021)

Vyjadrenie značky Lexus ku konceptu LF-Z Electrified:

Na prelome marca a apríla predstavil Lexus koncept LF-Z Electrified. Japonci ohlasujú, že ide o futuristické vozidlo, ktoré umožňuje nahliadnuť do budúcnosti vývoja automobilov značky.

Dizajn, jazdné vlastnosti a technológie, sú predpoveďou novej generácie modelov, ktorá má byť uvedená na trh do roku 2025. Aké sú najdôležitejšie vlastnosti elektrického konceptu a čo si pre nás japonskí výrobcovia chystajú?

Štýlový look, ladná silueta

Dizajnéri Lexusu sú známi tým, že majú radi ostré línie a veľké masky chladiča v tvare vretena. LF-Z Electrified ukazuje, že tento jedinečný štýl si vozidlá japonskej značky zachovajú aj v budúcnosti. Pri elektrickom automobile síce nie je maska chladiča v plnej veľkosti potrebná, ale inžinieri Lexusu predsa len neupustili od charakteristického tvaru.

Vreteno je dokonca zakomponované ešte výraznejšie a ovplyvňuje celú siluetu vozidla. Pozoruhodné sú aj veľké kolesá a minimálne previsy. V zadnej časti priťahujú pozornosť svetlá vo forme vodorovného pásu s nápisom LEXUS. Koncept LF-Z Electrified je pomerne veľké auto – meria takmer 4,8 m, čiže pripomína aktuálny model RX.

Minimalistický interiér zameraný na vodiča

LF-Z Electrified dostal interiér navrhnutý podľa nového konceptu, ktorý pomenovali Tazuna. Poloha vodiča je nevyhnutnou súčasťou interiéru vozidla. Doslova ho obklopuje HUD s rozšírenou realitou, dotyková obrazovka multimediálnej sústavy a prepínače asistenčných systémov. Zámerom tohto usporiadania je uľahčiť prístup ku všetkým funkciám a zariadeniam, aby sa vodič čo najmenej pozeral mimo cesty. Je zaujímavé, že prístrojová doska a ďalšie prvky sú umiestnené pomerne nízko. Majú vytvárať dojem minimalistického, otvorenejšieho priestoru. Ten je umocnený aj plynulým prechodom z palubnej dosky na predné a zadné dvere a panoramatické sklenené strešné okno.

Digitálny osobný asistent

V aute budúcnosti – aj keď neďalekej – nemôžu chýbať moderné systémy sprevádzajúce vodiča a spolucestujúcich. Umelá inteligencia vedie so šoférom rozhovor, aby sa tak dozvedela o jeho preferenciách a životnom štýle. Výsledkom je, že auto môže podporiť osobu za volantom počas jazdy dodatočnými návrhmi alebo informáciami o cieli jazdy. Znie to ako hudba budúcnosti, ale smartfóny už dnes vedia predvídať a navrhovať naše ďalšie kroky.

Úlohou takéhoto asistenta je, samozrejme, aj starostlivosť o bezpečnosť. Napríklad senzory auta monitorujú okolie a varujú vodiča, keď sa blíži auto alebo bicykel, aby predišiel nehode pri vychádzaní z auta na okraji cesty.

Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.