Blíži sa koniec éry klasického kombi? Autá novej generácie majú mať celkom nové druhy karosérie, ako Lexus LF-Z Electrified

Nové generácie automobilov čoraz viac popierajú tradičné vyhotovenia karosérií.
Vydané  Text: 
Automobilový priemysel prechádza významnou evolúciou počas celej doby svojej existencie. Keď v roku 1885 Karl Benz dokončil svoj „[Benz Patentwagen](https://www.autoviny.sk/reportaze/119326/kto-boli-pani-stojaci-za-zrodom-znacky-mercedes-benz)“, ktorý je považovaný za [prvý automobil so spaľovacím pohonom na svete](https://www.autoviny.sk/reportaze/119326/kto-boli-pani-stojaci-za-zrodom-znacky-mercedes-benz), nepochybne vedel, že toto nie je konenčný vzhľad automobilu. Vtedy sa vlastne ešte ani nejednalo o automobil, ako ho vnímame dnes, ale o relatívne jednoduchú trojkolku pre nanajvýš dve osoby s koncepčne veľmi triviálnym ovládaním predného kolesa pomocou kľuky. Začiatok 20. storočia znamenal pre automobily rozmach nielen pohonu, ale aj ich dizajnu, ktorý už umožňoval bezpečnejšiu a komfortnejšiu jazdu. Skoro pribudli strechy a uzatvorené karosérie s veľkými oknami, za ktorými boli umiestnené záclony. Vodiči boli spravidla nechránení, zatiaľ čo posádka sedela za stenou a pod strechou. Napokon výrobcovia vytvorili štít, ktorý vodičov chránil pred hmyzom či odletujúcimi kamienkami, tieto automobily boli predovšetkým v USA označované ako [touring či tourer](https://en.wikipedia.org/wiki/Touring_car). Trvalo celé desaťročia, kým sa začali vyrábať automobily s dôslednejším izolovaním vodiča a posádky od exteriéru. Významným míľnikom bolo tiež [prvé auto so samonosnou karosériou – Citroën Traction Avant](https://www.autoviny.sk/novinky/120617/poznate-prve-auto-so-samonosnou-karoseriou), ktorý sa vyrábal neuveriteľných 20 rokov (1934 až 1953). Tento automobil sa od roku 1938 vyrábal aj vo verzii **Citroën Traction Avant 11CV Commerciale**, ktorú považujeme za **historicky prvý hatchback**. **Prvé kombi** (station wagon, estate) sa pritom začal vyrábať už v roku 1923 v Spojených štátoch automobilkou Star. Dostavba kombi mala byť vyhotovená prevažne z dreva a vyžadovala neustálu údržbu. Automobil s celokovovou karosériou vyrábala značka Essex Closed Coach už od roku 1922, ale kým takto vyhotovila aj kombi, trvalo celé desaťročia – stalo sa tak až roku 1935 a jednalo sa o Chevrolet Suburban. To sa medzičasom transformovalo na obrovské SUV. História automobilov typu kombi je ale ešte o niečo skoršia, záleží na kontexte. Už v roku 1910 totiž v USA existovali nezávislí výrobcovia, ktorí na existujúci Ford Model T dorábali nastavby, ktoré možno považovať za úpravy na kombi. V súčasnosti poznáme vskutku veľa rôznych karosárskych vyhotovení osobných automobilov: dvojdverové kupé, trojdverové kupé, štvordverové kupé,hatchback, sedan, liftback, kombi, shooting brake, crossover, SUV, SUV-kupé, pick-up, off-road či MPV. Nové modely automobilov ale počítajú s takými vyhotoveniami, ktoré nenachádzajú miesto v uvedených konvenčných typoch. Spomeňme si napríklad na [SUV-sedan Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury](https://www.autoviny.sk/novinky/118302/suv-sedan-dizajneri-z-maybachu-komu-tym-prospejete), ale aj taká [nová KIA EV6](https://www.autoviny.sk/novinky/122363/luxusny-elektromobil-za-ludovu-cenu-kia-predcasne-spustila-predaj-ev6-mame-kompletny-cennik-aj-popis-vybav?utm_campaign=kia-novymodel), ktorá je niečo medzi kombi, shooting brake a crossover-kupé. No a teraz tu máme koncepčný automobil LEXUS LF-Z ELECTRIFIED, ktorý môžeme považovať za ukážku blízkej budúcnosti automobilov tejto prémiovej japonskej značky.
Novinka má síce zaujať najmä vyhotovením interiéru, ale aj zvonka sa jedná o mimoriadne atraktívny automobil kombinujúci hneď niekoľko typov karosérie dovedna. Zatiaľ čo také konvenčné kombi má ponúkať o niečo viac priestoru, ale vyzerať ako skriňa na kolesách, tieto nové riešenia majú ponúkať porovnateľný priestor s vysokou estetickou hodnotou. Všimnite si tiež zapustené kľučky dverí, kamery namiesto vonkajších spätných zrkadiel, čelné sklo plynulo prechádzajúce až do presklenej steny, dlhú zadnú „plutvu“ a tiež veľmi krátky predný previs.
LEXUS LF-Z ELECTRIFIED má podľa údajov od automobilky celkovú dĺžku 4 880 mm, šírku až 1 960 mm a výšku 1 600 mm, rázvor kolies pôsobivých 2 950 mm, elektrický dojazd na úrovni až 600 kilometrov (podľa metodiky WLTP), lítium-iónový trakčný akumulátor s kapacitou 90 kWh, pohon všetkých kolies s max. výkonom až 400 kW a najvyšší krútiaci moment mohutných 700 Nm. Čerešničkou na torte týchto údajov má byť akcelerácia z nuly na 100 km/h už za tri sekundy.
*Vyjadrenie značky Lexus ku konceptu LF-Z Electrified:* **Na prelome marca a apríla predstavil Lexus koncept LF-Z Electrified. Japonci ohlasujú, že ide o futuristické vozidlo, ktoré umožňuje nahliadnuť do budúcnosti vývoja automobilov značky**. Dizajn, jazdné vlastnosti a technológie, sú predpoveďou novej generácie modelov, ktorá má byť uvedená na trh do roku 2025. Aké sú najdôležitejšie vlastnosti elektrického konceptu a čo si pre nás japonskí výrobcovia chystajú? ### Štýlový look, ladná silueta Dizajnéri Lexusu sú známi tým, že majú radi ostré línie a veľké masky chladiča v tvare vretena. LF-Z Electrified ukazuje, že tento jedinečný štýl si vozidlá japonskej značky zachovajú aj v budúcnosti. Pri elektrickom automobile síce nie je maska chladiča v plnej veľkosti potrebná, ale inžinieri Lexusu predsa len neupustili od charakteristického tvaru. Vreteno je dokonca zakomponované ešte výraznejšie a ovplyvňuje celú siluetu vozidla. Pozoruhodné sú aj veľké kolesá a minimálne previsy. V zadnej časti priťahujú pozornosť svetlá vo forme vodorovného pásu s nápisom LEXUS. Koncept LF-Z Electrified je pomerne veľké auto – meria takmer 4,8 m, čiže pripomína aktuálny model RX. ### Minimalistický interiér zameraný na vodiča LF-Z Electrified dostal interiér navrhnutý podľa nového konceptu, ktorý pomenovali Tazuna. Poloha vodiča je nevyhnutnou súčasťou interiéru vozidla. Doslova ho obklopuje HUD s rozšírenou realitou, dotyková obrazovka multimediálnej sústavy a prepínače asistenčných systémov. Zámerom tohto usporiadania je uľahčiť prístup ku všetkým funkciám a zariadeniam, aby sa vodič čo najmenej pozeral mimo cesty. Je zaujímavé, že prístrojová doska a ďalšie prvky sú umiestnené pomerne nízko. Majú vytvárať dojem minimalistického, otvorenejšieho priestoru. Ten je umocnený aj plynulým prechodom z palubnej dosky na predné a zadné dvere a panoramatické sklenené strešné okno. ### Digitálny osobný asistent V aute budúcnosti – aj keď neďalekej – nemôžu chýbať moderné systémy sprevádzajúce vodiča a spolucestujúcich. Umelá inteligencia vedie so šoférom rozhovor, aby sa tak dozvedela o jeho preferenciách a životnom štýle. Výsledkom je, že auto môže podporiť osobu za volantom počas jazdy dodatočnými návrhmi alebo informáciami o cieli jazdy. Znie to ako hudba budúcnosti, ale smartfóny už dnes vedia predvídať a navrhovať naše ďalšie kroky. Úlohou takéhoto asistenta je, samozrejme, aj starostlivosť o bezpečnosť. Napríklad senzory auta monitorujú okolie a varujú vodiča, keď sa blíži auto alebo bicykel, aby predišiel nehode pri vychádzaní z auta na okraji cesty.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku

  • Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.

     Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu.  Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.
  • Vyberáme najlepšiu verziu

    Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!