Euro NCAP rozbilo CUPRA Formentor a Polestar 2. Aké hodnotenie dostali tieto dve novinky?

Výsledky nárazových testov Euro NCAP sú jedným z najpodstatnejších faktorov pri rozhodovaní sa o kúpe nového auta.
Vydané  Text: 
Prvé nárazové testy osobných automobilov v roku 2021 od spoločnosti EURO NCAP patrili **CUPRA Formentor** a **Polestar 2**. Obe pomerne horúce novinky boli hodnotené podľa najnovších kritérií rovnako ako koncom minulého roku napríklad Audi A3 či Hyundai i10, ktorý mierne sklamal. V oboch najnovších prípadoch však dopadli hodnotenia nad mieru dobre. ### Bezpečný Španiel Prvým testovaným 5-hviezdičkovým autom v tomto roku bola **CUPRA Formentor**. Auto, ktoré sme si okrem iného [už mohli vyskúšať aj na Slovakia Ringu](https://www.autoviny.sk/testy/122013/cupra-track-day-horkokrvni-spanieli-to-rozpalili-na-slovakia-ringu), dostalo za modelový rok 2021 najvyššie hodnotenie v oblasti ochrany posádky a to až 93%. Mierne námietky malo testovacie konzorcium iba k zhoršenej ochrane hrudníku pri čelnom náraze na strane vodiča. Čo sa týka ochrany nôh, krku či iných častí tela, bolo Formentorovi udelené hodnotenie priemerné až dobré. Najlepšie si športový crossover počínal pri náraze zboku, kedy dostal maximálny možný počet bodov. Tým pádom je 93% opodstatnených.
Nakoľko CUPRA Formentor zdieľa technický základ so SEAT Leon, bolo v prípade ochrany detskej posádky viacero aspektov prenesených z minuloročného testu Leonu. Inak boli vykonané aj validačné testy, ktoré preukázali platnosť hodnotenia na úrovni 88%. Podobne prebiehalo testovanie aj v oblasti ochrany chodcov, kde bolo udelené hodnotenie 68%. Tu dostal Formentor nižšie hodnotenie ako Leon. Je to spôsobené tým, že celkovo má CUPRA vyššie posadenú kapotu. Tým pádom získava o niečo horšie hodnotenie v oblasti ochrany hlavy chodca pri náraze do A-stĺpiku a niektorých častí čelného skla. V tomto aspekte bolo hodnotenie oznámkované ako slabé alebo zlé. Rovnako tak boli otestované aj asistenčné systémy, ktoré majú zabrániť zrážke s chodcom alebo cyklistom. Vo väčšine prípadov sa zrážku podarilo odvrátiť alebo zmierniť. Už tradične zadné senzory nereagovali na chodca, ktorý pristupuje k auto zozadu a tým pádom sa táto kategória ani netestovala. Poslednou skupinou testov prešli bezpečnostné systémy. Formentor mal už v základe systém núdzového autonómneho brzdenia. Jeho zásah sa hodnotí, ako primeraný a vo väčšine prípadov dokázal zabrániť alebo zmierniť zrážku. Testované auto malo okrem iného aj varovanie pred nezapnutým bezpečnostným pásom, ktoré fungovali spoľahlivo. Rovnako tak aj asistent sledovania únavy vodiča. Miernej kritiky sa dočkalo udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, ktoré má v niektorých situáciách agresívne zásahy do riadenia auta. Finálne hodnotenie pre túto kategóriu je 80%. 121873 ### Škandinávska hviezda bezpečnosti Druhým autom, ktoré prešlo tvrdými testami bol **elektromobil Polestar 2**. Ten si vyslúžil pri ochrane posádky 92%. Celkovo mu v tejto kategórii nebolo nič vytknuté. Kde však prišlo k miernemu strhávaniu bodov, bola interakcia s testovanou stenou pri čelnom náraze. Niektoré súčasti auta totiž vyvinuli na stanu neprimeraný tlak, za čo boli auto udelené trestné body. Kladné hodnotenie dostalo najmä použitiu stredového airbagu, ktorý je v štandardnej výbave. Tento airbag má za úlohu zamedziť interakcii medzi cestujúcimi v prípade bočného nárazu a chráni ich zároveň pred neprimeraným tlakom na určité časti chrbtice a hlavy. Ochrana detskej posádky získala hodnotenie rovnako, ako VW ID.3, čiže 89%. Ide tak o najvyššie hodnotenie v tejto kategórii za testovaný modelový rok. Všetky časti tela boli pri náraze ochránené dostatočne. Polestar 2 umožňuje aj vypnutie predného airbagu spolujazdca, aby bolo možné použiť detskú sedačku na prednom sedadle. Vypnutie airbagu je následne signalizované vodičovi adekvátne.
Škandinávsky elektromobil disponuje aj aktívnou kapotou, ktorá má za úlohu ochrániť chodca pri náraze na auto. Táto kapota fungovala pre všetky typy postáv podľa očakávaní a poskytovala, tak testovacím subjektom vhodnú ochranu. Horšie si však počínali A-stĺpiky, ktoré môžu spôsobiť väčšie zranenia. Predný nárazník taktiež poskytoval dobrú ochranu, avšak pri niektorých z testovaných polôh figuríny došlo k výraznejším zraneniam v oblasti spodnej časti nôh. Celkové hodnotenie 80% zahŕňalo aj ochranu cyklistov a chodcov prostredníctvom asistenčných systémov. Tu boli reakcie včasné a adekvátne. Opäť však auto nedokázalo reagovať na chodcov za ním a testy sa tak ani nekonali. No a na záver tu máme bezpečnostné systémy. Auto malo k dispozícii monitorovanie zapnutých bezpečnostných pásov pre oba rady sedadiel. Taktiež aj prepracovaný systém varovania pred únavou, ktorý vníma vnemy z volantu a na základe toho upozorňuje vodiča, že by si mal dať pauzu. Informačný systém obmedzovača rýchlosti však nespĺňal požiadavky a preto boli za túto oblasť strhnuté body. Inak je ho možné nastaviť aj manuálne. Dobré hodnotenie si odnieslo aj prechádzanie medzi pruhmi a udržiavane vozidla v nich. Niekedy však zásahy do riadenia boli agresívnejšie. Finálne hodnotenie tejto kategórie je teda 86%.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »