Magazín

Takto sa na Slovensku kradnú autá! Vieme, čo láka zlodejov najviac

krádež auta

Azda by bolo najprv namieste vysvetliť, čo sme mysleli nadpisom. Dlhodobo totiž platilo, že na špičke ukradnutých vozidiel zoradených podľa druhu pohonu trónili naftové motory. Kombinácia pružnosti, nízkej spotreby a dlhého dojazdu na lacné palivo z nich robila vyhľadávané komodity. Obľúbené medzi ľuďmi, ktorí si ich kupovali ako nové a tým pádom aj medzi tými, ktorí by si ich radi zaobstarali, no na pôvod veľmi nehľadeli. Prípadne potrebovali náhradné dielce ako turbodúchadlá, hlavy valcov, katalyzátory a filtre pevných častíc. Alebo niečo z ďalších nákladných súčastí.

S nárastom antikampane na naftové motory, ktorých predaje výrazne klesajú pre rozširujúce sa zákazy vjazdov do miest, sa spája aj zvýšený predaj hybridných a plug-in hybridných automobilov. Na Slovensku polícia síce neeviduje krádeže automobilov podľa pohonu, no informácie zo štatistík a z výskumných štúdií z Nemecka či z Holandska hovoria jasnou rečou. Z ulíc tam mizne čoraz viac hybridných a plug-in hybridných vozidiel. Dôvod je v podstate stále ten istý ako v prípade naftových motorov. Všeobecné prijatie toho, že ak máte elektrifikovaný pohon, máte zelenú na vstup do zakázaných zón v mestách. Často spotreba veľmi sa blížiaca k naftovým motorom. No a v neposlednom rade cena za náhradné batérie. Tie sa v oboch prípadoch pohybujú v tisíckach eur. Takže ak má niekto elektrifikované vozidlo po záruke a batéria už neposkytuje ten výkon a dojazd ako kedysi, môže byť schodnejšou alternatívou získať novú na čiernom trhu. A oči pre plač zostanú tým, ktorí majú svoje vozidlá novšie, v tom lepšom prípade ešte aj plne poistené.

Počet kradnutých vozidiel

Vítaný pokles

V celom tom bahne nešťastia ukradnutých vozidiel vidno aj pozitívne trendy. Ten najvýraznejší hovorí o tom, že autá sa už kradnú menej. Ťažko povedať, že by to bolo ich lepším zabezpečením. Zistenia autoklubov z Nemecka či Rakúska hovoria, že moderné bezkľúčové systémy na vstup do vozidla ani zďaleka nie sú skalopevné a prekonať ich nie je až taký neriešiteľný problém. Skôr by sme to videli v tom, že automobily ako také sa stávajú dostupnejším tovarom a stále menej nedosiahnuteľným snom. Veď aj na Slovensku nájdeme autá s cenovkou pod 10 000 eur a nebudú to iba modely, nad ktorými by ste ohŕňali nos od večera do rána. Mnoho ľudí má vozidlo pridelené k svojmu pracovnému zaradeniu. No a trh s jazdenými či veľmi málo jazdenými vozidlami narástol a ďalej rastie veľmi rýchlym tempom. Nejde iba o to, čo ponúkajú autobazáre, ale aj rôzne špecializované internetové stránky. Doviezť auto zo zahraničia už dávnejšie nie je vôbec taký veľký administratívny problém, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. To znamená, že aj veľmi dobre vybavené a málo jazdené vozidlá kúpite za oveľa príjemnejšie ceny, ako keby ste ich kupovali nové. A spomenúť treba aj najrôznejšie formy financovania. Pri troche snahy nájdete produkt, ktorý vám za dostupné peniaze zaparkuje pred dom vozidlo blížiace sa vašim snom.

Aby sme boli konkrétni a hovorili rečou čísel. Polícia v minulom roku evidovala na Slovensku pokles trestných činov krádeží v súvislosti s motorovým vozidlom o 60 prípadov. Kým v roku 2019 týchto trestných činov vyšetrovali 1 042, v minulom roku ich bolo 982. Záujem podsvetia o značky Škoda a Volkswagen v podstate kopíruje štatistiku predaja. Popularitu značiek Fiat, Peugeot a Renault do istej miery vysvetľuje fakt, že ide o obľúbené dodávky a pracovné vozidlá. V tomto prípade stojí za zamyslenie, nakoľko išlo zlodejom o vozidlá a nakoľko bol pre nich zaujímavý náklad ukrytý v ich útrobách. Potešiteľné je aj to, že polícii sa darí objasniť aj každú druhú krádež. K tomu istotne prispievajú aj občianske iniciatívny na sociálnych sieťach, pričom za najaktívnejšiu možno považovať skupinu HAKA (Hľadá sa auto, krádeže automobilov).

Ak by sme sa na to pozreli po jednotlivých krajoch, tak vzhľadom na počet zaregistrovaných automobilov sa v minulom roku najviac vozidiel ukradlo v Bratislavskom kraji (244), len tretina z nich (77) v Prešovskom kraji. To, že krádeží ubúda, však neznamená, že si nemáte dávať na svoje vozidlá pozor. Preto Vám prinášame aj zopár tipov, ako si môžete svoje auto zabezpečiť. Lebo akékoľvek zabezpečenie znamená pre zlodejov prekážku. A tí si radi vyhliadnu vozidlo, ktoré bude klásť menší odpor.

Kradnuté autá podľa krajov

Ako si ochrániť vozidlo pred krádežou?

Alarm/kontrola polohy vozidla

Ponuka alarmov je veľmi bohatá. Od jednoduchých, až po zložité. Viac ochrany ponúkajú systémy, ktoré snímajú aj pohyb vo vozidle. Novinkou sú alarmy, ktoré nečakaný pohyb vozidla nahlásia priamo majiteľovi na mobilný telefón. Takisto môžu nedovolenú manipuláciu s vozidlom hlásiť aj priamo na políciu. V tom prípade pomáha aj sledovanie vozidla cez GPS. V tomto smere veľmi pokročili aj automobilky. Mnohé už ponúkajú prepojenie vozidla s mobilným telefónom pomocou aplikácie. Tá priamo hlási, kde sa vozidlo nachádza. A dokáže poslať výstražnú správu, ak sa do vozidla snaží niekto dostať, prípadne ak opustí vami vyhradenú oblasť.

Odpojenie batérie

Okrem alarmov existuje aj ďalšie zariadenie, ako si auto ochrániť pred zlodejmi. Ide o prerušenie dodávky prúdu do elektrickej inštalácie vozidla. Diaľkovým ovládaním sa preruší napájanie z batérie. Zariadenie sa montuje medzi akumulátor a napájací kábel tak, že jeho demontáž je veľmi náročná. Premyslenejšie systémy odpájajú viacero elektronických okruhov a spoja sa len vtedy, keď zistia prítomnosť potrebného zariadenia.

Ochranné fólie na sklá

Sťažujú rozbitie okna a tým pádom aj vniknutie do vozidla. Pomáhajú najmä vtedy, ak by sa zlodeji chceli dostať k predmetom vo vozidle. Cena takejto ochrany sa odvíja od veľkosti presklenej plochy.

Pieskovanie skiel

Prístupnosť VIN čísla, čo je niečo ako rodné číslo každého automobilu, záleží od jeho umiestnenia. Ak si ho dáte pieskovaním vyznačiť na bočné okná a cenné dielce, uľahčíte jeho prístupnosť policajtom pri pátraní po zmiznutom vozidle, prípadne dielce pre zlodeja znehodnotíte.

Zámok radenia

Zámok v blízkosti radiacej páky či prevodovky pomáha tak, že po zaradení vopred definovaného stupňa (najčastejšie spiatočka, jednotka, v prípade vozidiel s automatickou prevodovkou poloha P) mechanicky zablokuje radiacu páku či volič automatickej prevodovky. Výhodou je bezpečnostný zámok ako aj to, že mechanizmus je ťažko prístupný.

Ochrana na ventil

Nástavec na ventil pneumatiky funguje tak, že po rozjazde ho odstredivá sila uvoľní a následne sa vypustí vzduch v pneumatike. Treba si však dávať pozor, aby sa vám takého zariadenie nevypomstilo. To v prípade, ak ho pred odjazdom zabudnete sňať z ventilu.

Ochranný kryt na kľúč

Keďže mnoho vozidiel s bezkľúčovým prístupom sa dá otvoriť tak, že zlodeji si načítajú vysielacie frekvencie kľúča, jednou z možností, ako im znemožniť ich prácu, je uložiť kľúč do špeciálneho puzdra, ktoré chráni pred elektromagnetickým žiarením. Je to veľmi podobné ako v prípade ochrany platobných kariet. Účinnosť je však otázna, odporúčame vyskúšať si to priamo v predajni.

Mechanická ochrana

Vozidlo si pred krádežou môžete ochrániť aj mechanicky. Dnes to už veľmi nevídať, no kedysi bývali veľmi populárne tyče na riadenie a zámky na pedále. Tie svojim umiestnením a polohou zabraňovali otočeniu volantu, prípadne stlačeniu pedálov. Alternatívou je niečo veľmi podobné ako policajná papuča na koleso, ktorá sťaží jeho pohyb.

Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.