Môžete záznam nehody z autokamery použiť na Slovensku ako dôkaz?
Používanie kamier v autách je bežné, ale mnohí vodiči si nie sú istí tým, či záznam vôbec môžu zverejniť alebo odovzdať polícii či poisťovni. Na túto a ďalšie otázky odpovedáme v našej Poradni.
Ako sa na ne pozerá Úrad na ochranu osobných údajov?
Na túto a ďalšie otázky odpovedáme v našej Poradni.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
O čo vlastne ide?
Vodiči automobilov, motocyklov, ale aj cyklisti často používajú autokamery. Niekedy sa jedná o staršie mobilné telefóny používajúcu na to určenú aplikáciu, inokedy ich vlastné aktuálne používané smartfóny, niektorí vodiči používajú takzvané akčné minikamery alebo dokonca tablety, na ktorých zároveň používajú navigačný softvér. Trh ale ponúka aj jednoúčelové autokamery, ktoré sú vybavené aj nočným videním, zlepšeným videním počas noci, okrem samotného záznamu ukladajú aj GPS údaje o polohe kamery/vozidla alebo ponúkajú ďalšie funkcie špecifické pre autokamery (napríklad automatické ukladanie po náraze zaznamenanom akcelerometrom). Predaj týchto zariadení podlieha regulácii práve tak isto ako akýkoľvek iný artikel predávaný na Slovensku a v Európskej únii, avšak ich použitie podlieha samotatným reguliam.Čo hovorí zákon
Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky pred štyrmi rokmi aktualizoval Metodické usmernenie č. 3/2013: Kamerové informačné systémy osobných údajov vo vozidlách. Tento dokument považujme za záväzný pre Slovenskú republiku, pokiaľ sa jedná o používanie autokamier na našom území. Uvádza sa v ňom aj nasledovné:Podľa § 3 ods. 2 písm. a) zákona o ochrane osobných údajov sa tento zákon nevzťahuje na osobné údaje, ktoré fyzická osoba spracúva pre vlastnú potrebu v rámci výlučne osobných alebo domácich činností. Z uvedenej skutočnosti vyplýva, že vyňatie prevádzkovania autokamery spod pôsobnosti zákona o ochrane osobných údajov je podmienené kumulatívnym splnením nasledujúcich podmienok.
a) autokameru prevádzkuje fyzická osoba – jednotlivec*,
b) autokamera je prevádzkovaná v režime výlučne osobných alebo domácich činností, čo v praxi znamená, že účelom získavania osobných údajov je ochrana práv a právom chránených záujmov fyzickej osoby, ktorá autokameru prevádzkuje, resp. priebežná dokumentácia situácie v bezprostrednej blízkosti vozidla (pred vozidlom, vo vozidle, za vozidlom) pre prípad potreby preukazovania mechanizmu vzniku dopravnej nehody alebo škodovej udalosti, preukazovania úmyselného alebo neúmyselného poškodenia parkujúceho vozidla, preukazovania neoprávneného použitia alebo krádeže vozidla, prípadne iného incidentu v oblasti verejného poriadku a bezpečnosti a preukazovania zodpovednosti za škodu alebo ujmu spôsobenú týmito udalosťami,
c) uchovávanie vyhotovených záznamov zodpovedá priebežnému vyhotovovaniu dokumentácie v určitej časovej slučke (spravidla podľa kapacity úložiska), pričom doba uchovávania takto vyhotovených záznamov nesmie byť v zjavnom rozpore s účelom ich vyhotovovania; v uvedenej súvislosti možno za akceptovateľnú dobu uchovávania považovať 15 dní, tzn. záznamy nevyužité na účel uvedený v bode d) by mali byť v tejto lehote zlikvidované,
d) vyhotovené záznamy možno využiť len na účely uvedené v bode b) a okrem týchto prípadov nesmú byť sprístupnené alebo poskytnuté tretej strane a nesmú byť zverejnené.
Inzercia
Zhrnutie
V uvedeného Metodického usmernenia si teda do praxe môžeme preniesť tieto odporúčania:- autokameru na/vo svojom aute prevádzkovať môžete;
- môžete kamerou monitorovať aj okolie vozidla, a to aj bez akéhokoľvek upozornenia verejnosti;
- autokamera má byť prevádzkovaná v režime výlučne osobných alebo domácich činností, napríklad pre prípad potreby preukazovania mechanizmu vzniku dopravnej nehody alebo škodovej udalosti;
- záznam z autokamery môžete použiť na dokazovanie dopravnej nehody, úmyselného poškodenia či v prípade, že záznam pomôže pri riešení trestného činu (aj takého, ktorý sa vás netýka);
- záznamy môžete uchovávať, metodické usmernenie pritom ako akceptovateľný čas uvádza 15 dní; potom majú byť záznamy zlikvidované;
- záznamy z videokamery môžete zverejňovať, ale musíte pritom záznam upraviť tak, aby nebolo možné identifikovať jednotlivé osoby či vozidlá (napr. rozmazaním tvárí, EČV a pod.);
- riešenie prípadných sporov sa potom riadi príslušnými ustanoveniami Občianskeho zákonníka.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Elektromobilita so ZSE Drive
Nabíjanie ako firemný benefit?
Existuje mnoho druhov motivácie zamestnancov. Jedným z nich môže byť aj komplexný program nabíjania elektromobilu tak doma, ako aj v práci.
Aktuálne
Štát preplatí autoškolu mladým dospelým. Zistite, či aj vám a stiahnite si žiadosť
Rezort práce, sociálnych vecí a rodiny na tento účel vyčlenil pol milióna eur.
Na preplatenie priamych aj súvisiacich nákladov majú nárok mladí dospelí v troch skupinách kritérií.AKTUALITA
Kupujete benzínové auto namiesto elektrického? Vo Francúzsku zaplatíte pokutu
V nasledujúcich rokoch môžeme očakávať prílev jazdených vozidiel z Francúzska, o ktoré tam nebude už viac záujem.
Francúzov čakajú veľké zmeny.AKTUALITA
Únia zníži emisie do roku 2040 o 90 percent! Čo to znamená pre dopravu?
Ako v praxi budú tieto zmeny vyzerať a nakoľko sú reálne?
Odhady nevyzerajú vôbec priaznivoRadikálny krok! Susedná krajina prijala kontroverzné riešenie s cieľom zníženia emisií a zlepšenia bezpečnosti
Rakúsko už o pár týždňov zavedie nové pravidlá na tamojších cestách. Tie sa dotknú aj maximálnej povovlenej rýchlosti.
Novela zákona znižuje byrokratické zaťaženie a samosprávam dáva viac volnosti. Tamojšie mestá na zmeny reagovali pozitívne.Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok
Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.
Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov. Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.