Magazín

Robíte to aj vy? Sedem zlých návykov, ktoré ničia vaše auto, aj keď je pomerne nové

Toyota chce vyrobiť „blbovzdornú“ manuálnu prevodovku, uplatnenie by našla v autoškolách.

1. Nikdy neignorujte rozsvietené kontrolky

Prístrojový panel obsahuje niekedy až desiatky rôznych kontroliek - indikátorov. Líšia sa farbou, ktorou oznamujú dôležitosť problému. Zelené sú informačné, napríklad informujú o rozsvietených svetlách alebo smerových svetlách. Žlté svetlá už naznačujú konkrétne problémy, ktoré je potrebné brať na vedomie. Môže ísť o informácie o nízkej hladine kvapaliny do ostrekovača, rezerve paliva, ale aj o nízkej hladine motorového oleja. Najzávažnejší žltý indikátor znamená „Skontrolujte motor“, teda sa jedná o takzvanú kontrolku motora. Zvyčajne hlási chybu prijatú počítačom z jedného zo senzorov. Odpoveď treba hľadať v autoservise s vhodným diagnostickým počítačom. Ignorovanie tejto výstražnej kontrolky počas jednej jazdy nemusí znamenať žiadnu katastrofu, ale jej vytrvalé ignorovanie môže viesť k vážnemu zlyhaniu poruchového systému a v dôsledku toho dokonca k poškodeniu motora.

Červené svetlá signalizujú vážne problémy, ako napríklad pokles tlaku motorového oleja alebo príliš vysoká teplota chladiacej kvapaliny. Nesmiete ich ignorovať, najlepšie je pri ich rozsvietení sa zastaviť a problém riešiť.

2. Zanedbávanie potrieb turba (preplňovania)

Čoraz viac automobilov má preplňované motory. Kedysi to bola doména naftových motorov a športových automobilov. Dnes sú preplňované pohonné jednotky bežné aj v malých mestských autách, napríklad vo forme trojvalcových motorov s objemom jeden liter.

Turbodúchadlo pracuje pri veľmi vysokých otáčkach, niekedy presahujúcich 200 tisíc. ot./min Teplota výfukových plynov poháňajúcich rotor dosahuje 950 stupňov Celzia. V takýchto zložitých pracovných podmienkach je potrebné správne mazanie. Pravidelne kontrolujte hladinu motorového oleja a v neposlednom rade dbajte na jeho kvalitu pravidelnou výmenou. A potom je tu aj štýl jazdy. Po veľkom zaťažení pohonnej jednotky, napríklad rýchlou jazdou na diaľnici, by ste mali turbínu nechať „odpočinúť“ ešte pred vypnutím motora - ideálne je nechať motor bežať ešte minútu až päť minút po zaparkovaní, aby sa turbína schladila. Keď je motor vypnutý, turbína stráca mazanie a ak je príliš horúca a sa točí vysokou rýchlosťou, môže sa poškodiť.

3. Zbytočné pracovanie s automatom

Prevádzka automobilu s automatickou prevodovkou si vyžaduje základné pochopenie jeho slabých stránok. Aby ste si mohli vychutnať spoľahlivú prevádzku státisícov kilometrov, musí sa s ňou správne zaobchádzať. Mnoho vodičov prepína príliš rýchlo z polohy R (spiatočka) na D (jazda vpred), čo spôsobuje zrýchlené opotrebovanie (nové prevodovky typu shift-by-wire by už tento problém mohli mať vyriešený). V niektorých prípadoch môže zlyhanie nastať veľmi rýchlo. Ďalším zlým zvykom je zaraďovanie neutrálu N počas krátkeho státia, napríklad na červenej. Takéto časté prepínanie medzi režimami D a N spôsobuje zrýchlené opotrebovanie spojok a môže znamenať nákladnú opravu. Je dôležité uvedomiť si, že automatická prevodovka nie je stavaná na tak časté zmeny režimov P/R/N/D ako manuálne prevodovky.

4. Odsúvanie údržby

Pre mnohých vodičov sa posunutie dátumu údržby javí ako dobrý nápad, ako ušetriť na domácom rozpočte.

Výmena motorového oleja sa predpokladá v určitých intervaloch alebo po určitom počte najazdených kilometrov, ideálne po prejazdení 15-tisíc kilometrov, aj keď niektorí výrobcovia uvádzajú šialený interval 30-tisíc kilometrov. Motorový olej je náchylný na čas výmeny, časom stráca svoje vlastnosti. Nemôžeme tiež zabudnúť na olej v prevodovke. Niektorí výrobcovia odporúčajú výmenu oleja v manuáloch,ale aj v automatoch by sa mala meniť, i keď to výrobca vyslovene neuvádza. V prípade automobilov s pohonom zadných kolies je prevodový olej v zadnom diferenciáli. Včasná výmena oleja výrazne predlžuje životnosť týchto komponentov.

5. Zanedbaný podvozok

Zdanlivá úspora pri výmene puzdier, čapov či tlmičov vďaka lacným alternatívam sa môže vypomstiť. Majú nielen kratšiu životnosť ako značkové a overené produkty, ale v konečnom dôsledku svojou nižšou kvalitou spôsobujú predčasné opotrebovanie ostatných častí podvozka. Podvozok je pritom základ, ktorý má priamy vplyv na komfort i bezpečnosť. S nekvalitnými alebo nesprávne dimenzovanými tlmičmi sa v dôsledku vibrácií oslabujú kľúčové diely nápravy a celého podvozka, dokonca oslabujú samotnú štruktúru materiálov, čo vedie k predčasnej korózii.

Na kvalite dielov podvozka nie je rozumné prehnane šetriť, pretože neskoršie poruchy a poškodenia vás v konečnom dôsledku dobehnú a budú vás stáť viac.

6. Príliš rýchly prechod na akčný jazdný štýl

Niektorí vodiči vo svojom aute vidia závodné auto, iní dokonca stroj schopný prekonať dakarskú rally. Drsné zaobchádzanie, to znamená prudké zrýchlenie, brzdenie, jazda v zákrutách na hranici adhézie, ignorovanie dier na ceste, jazda po cestách s extrémne zlým povrchom pri vysokej rýchlosti, to všetko končí predovšetkým rýchlejším opotrebovaním spotrebných materiálov (brzdový systém, pruženie, spojka, pneumatiky). Ale nielen ich. Hrubá jazda znamená zrýchlené opotrebovanie hnacej sústavy, môže to tiež viesť k poškodeniu jednotlivých komponentov a rôznym druhom netesností. U niektorých typov motorov môže byť tiež poškodená hlava alebo povrch menej chladených valcov v dôsledku prehriatia.

Vysoké otáčky v studenom motore? Pre motor nie je nič horšie. Po naštartovaní motor potrebuje čas, aby sa olej dostal do všetkých jeho častí a ešte lepšie je, aby sa aspoň trochu zahrial. Počas prvých minút po uvedení do prevádzky je lepšie vyhnúť sa vysokým rýchlostiam a veľkému zaťaženiu.

7. Obchádzanie autoumyvárne v zime

Často počujeme názor, že v zime sa neoplatí umývať auto. Nie je to správne, pretože aj naše cesty sú solené, čo je mimoriadne agresívny faktor, ktorý spôsobuje zrýchlenú koróziu podvozku, prahov a spodných častí dverí. Najnebezpečnejšia je „mokrá špina“, ktorá v zime zostáva na spodnej časti automobilu. Je to fakticky to isté, ako keby ste auto nechávali ponorené v slanom náleve s prímesou rôznych druhov nečistôt.

Pomôcť môžu autoumyvárne, ktoré umývajú podvozok. Pokiaľ takú v okolí nemáme, oplatí sa občas opláchnuť soľ z podvozku v bežnej samoobslužnej autoumyvárni. Nie je to stopercentné riešenie, ale vždy lepšie ako nechať soľ pôsobiť až do jari.