Magazín

Toyota posiela svoj športový hybrid do dôchodku, na nástupcovi už pracuje

Štyri sezóny, tri víťazstvá v Le Mans, po dva majstrovské tituly v kategórii jazdcov a tímov - to je bilancia modelu TS050 Hybrid, ktorý v minulosti reprezentoval farby tímu Toyota Gazoo Racing. Do histórie sa zapíše ako najúspešnejší japonský prototyp vo vytrvalostných pretekoch.

Posledné závodné kilometre absolvoval model TS050 Hybrid v Bahrajne. Japonská automobilka však už má pripraveného jeho nástupcu. Nový model je skonštruovaný podľa najnovších predpisov triedy hyperautomobilov. Oficiálne predstavenie je naplánované na január 2021 a bude to mať naozaj veľmi ťažké. Jeho predchodca nastavil latku skutočne vysoko - 34 pretekov, 19 víťazstiev, 16 pole position, 15 najrýchlejších okruhov a dva tituly majstra sveta v kategórii jazdcov. To všetko v priebehu piatich rokov a štyroch sezón. K týmto víťazstvám dopomohlo aj 11 jazdcov, ktorí patria k absolútnej špičke v motošporte.

Prototyp s DNA Toyoty

Model TS040 Hybrid priniesol Toyote svetové víťazstvo v šampionáte konštruktérov a vodičov FIA WEC v roku 2014. Vyhral päť pretekov, ale neuspel v 24-hodinových vytrvalostných pretekoch v Le Mans. Ide o jednu z najlegendárnejších udalostí vo svete motošportu, ktorá priťahuje státisíce fanúšikov na tribúny a milióny divákov pred televízne obrazovky. Automobilky snívajú o tom, že sa tu zapíšu do histórie. Triumf v Le Mans je jedným z najvýznamnejších úspechov nielen pre závodných jazdcov, ale aj konštruktérov. To bol dôvod, prečo sa v tíme Toyota Gazoo Racing rozhodli vytvoriť nový prototyp.

TS050 Hybrid vytvorili na základe najnovších predpisov FIA WEC pre rok 2016. Predstavili ho na francúzskom okruhu Paula Ricarda a bol dlhý 4,65 m. Na vytvorenie podvozku a kabíny automobilu použili hliník a kompozitné materiály spevnené uhlíkovými vláknami. Monopost Toyoty mal nezávislé zavesenie kolies vpredu aj vzadu, karbónové brzdové kotúče s odvetrávaním a monoblokové strmene z ľahkej zliatiny.

Najvýraznejším rozdielom oproti predchodcovi, okrem zmien na karosérii, bol pohon. Tentoraz sa pod kapotu dostal motor V6 s objemom 2,4 litra s dvojitým preplňovaním a priamym vstrekovaním paliva. K tomu, ako sa na Toyotu patrí, pribudol aj hybridný systém s výkonom osem megajoulov využívajúci lítiovo-iónový akumulátor. Benzínový motor generoval výkon 500 km/h a ďalších 500 km/h dodávali dva motory Toyota Hybrid System - Racing. Ak k tomu pridáte pohon všetkých štyroch kolies a šesťstupňovú prevodovku, máte recept na neporaziteľného víťaza akýchkoľvek pretekov.

„Keď postavíte takéto auto, vaším cieľom je zvíťaziť. Chceli sme vstúpiť do histórie vytrvalostných pretekov,“ vyjadril sa Pascal Vasselon, technický riaditeľ tímu Toyota Gazoo Racing. „Jeho výkon je naozaj impozantný, najmä ak sedíte za volantom. V žiadnom inom aute som nezažil takéto zrýchlenie,“ dodáva tímový jazdec Sebastien Buemi.

Okamih pravdy

Súperenie s Audi a Porsche hnalo tím Toyota Gazoo Racing k čoraz intenzívnejšiemu výkonu. TS050 Hybrid absolvoval časové testy až 30 hodín, čiže o 6 hodín viac ako trvajú závody v Le Mans a na iných náročných okruhoch vo Francúzsku, Španielsku či Portugalsku. „Išlo o dvíhanie pomyselnej latky. V roku 2016 sme mali o čosi rýchlejšie auto, a predsa napokon vyhralo Porsche,“ spomína šéf tímu.

Model TS050 Hybrid konečne umožnil Toyote bojovať proti najväčším konkurentom. V preteku Le Mans 2016 bol na čele a šesť minút pred koncom mal náskok pred súpermi z Porsche viac ako minútu. Potom prišla nočná mora - Kazuki Nakajima začal hlásiť problémy s motorom. Toyota šla stále pomalšie a nakoniec zastala na štartovacej rovine. Auto sa napokon podarilo pretlačiť cez cieľovú čiaru, ale takmer dvojnásobne prekročilo maximálny čas na okruh. Tím Toyoty nemohol byť ani klasifikovaný.

„Keď sme zastali pár minút pred koncom pretekov, bol to pravdepodobne jeden z najsmutnejších momentov, aké som kedy zažil. Bol to zároveň okamih, keď sme sa ešte viac odhodlali vyhrať,“ povedal Nakajima

„Keď som videl, že auto idúce si po víťazstvo odrazu zastalo, bol som sklamaný. Jazdci aj členovia tímu boli frustrovaní. O rok neskôr, Kamui Kobayashi dosiahol nový rekord okruhu, ale preteky dokončil iba jeden z troch automobilov. To znamená, že sme síce mali rýchly stroj, ale nebol dostatočne vytrvalý,“ komentoval výsledok Akio Toyoda, prezident Toyota Motor Corporation.

Chvíle slávy

Rok 2018 sa ukázal ako prelomový. Toyota na svojom aute pracovala ešte intenzívnejšie a do tímu si prizvala hviezdu z F1 a dvojnásobného majstra sveta Fernanda Alonsa, ktorý sníval o tom istom ako tím Toyoty - vyhrať v Le Mans. Táto kombinácia sa ukázala ako skvelý ťah. Španiel spolu s Nakajimom a Buemim boli najrýchlejšou trojicou v Le Mans dvakrát za sebou, v rokoch 2018 a 2019. V roku 2020 triumfovala Toyota TS050 Hybrid v legendárnych pretekoch po tretíkrát, ale už bez Alonsa, ktorého nahradil Brendon Hartley z Nového Zélandu.

„V roku 2018 sme konečne dosiahli náš cieľ a v dvoch nasledujúcich rokoch sme náš úspech zopakovali. Máme za sebou tri víťazstvá. Auto bolo skonštruované tak, aby mohli vodiči ísť až na hranicu možností a výkonu. Po piatich rokoch sme dosiahli naozaj vysokú úroveň. Sme si istí, že budúci rok, keď dáme jazdcom k dispozícii nový model, budú môcť spoľahlivo využívať jeho plný výkon,“ skonštatoval Toyoda.

Tri víťazstvá v Le Mans sú nevídanou udalosťou, ktorá nemá obdoby. TS050 Hybrid sa tak zaradil do krátkeho zoznamu automobilov, ktoré vyhrali tieto legendárne preteky najmenej trikrát. Zároveň je v tomto rebríčku jediným zástupcom z Japonska. Už onedlho sa ukáže, či jeho nástupca môže posunúť Toyotu v rebríčku najlepších konštruktérov všetkých čias ešte vyššie.