Tieto zlozvyky ničia automatické prevodovky! Slovenskí motoristi nevedia správne narábať s automatom

Nesprávne používanie samočinnej prevodovky sa môže draho vypomstiť, na tieto chyby si dávajte pozor.
Vydané  Text: 

K automatickej prevodovke inklinuje skôr mladšia generácia, tí starší majú pochybnosti o spoľahlivosti. Problémy sa zväčša vyskytujú pri kúpe jazdeného auta, ktorého majiteľ zanedbal starostlivosť. **Častým problémom je však aj nesprávne používanie automatickej prevodovky.** Aby ste predišli problémom, odporúčame dodržiavať niekoľko jednoduchých zásad, vďaka ktorým môžete ušetriť peniaze a hlavne automatickú prevodovku. **Vyraďovanie na N pri jazde z kopca** Hlavným dôvodom vyraďovania je úspora paliva. Niekedy to môže byť zbytočné, pretože pri brzdení motorom zvyknú moderné automobily dodávku paliva úplne odstaviť. To znamená, že spotreba je nulová. Neuškodí ani náhľad do príručky k vozidlu a overiť si, či vaše vozidlo nedisponuje režimom „plachtenia“. Tento režim vyraďuje prevodový stupeň pri jazde z kopca automaticky. Hlavným dôvodom, prečo manuálne nevyraďovať do polohy N, je namáhanie prevodovej sústavy. Voličom prevodovky medzi polohami P,R,N a D by sme mali pohybovať iba počas státia. **Radenie spiatočky pred zastavením vozidla** Pri radení spiatočky je dôležité postupovať tak, ako pri manuálnej prevodovke. Pred zmenou stupňa je potrebné s vozidlom úplne zastaviť. Až vtedy sa zastaví súkolie, brzdiace pásy v prevodovke sa „zakusnú“ do stojacích bubnov a spojka sa zopne bez trenia. Nedodržaním tohto postupu bude vznikať nadmerné trenie, ktoré môže viesť k skorému zlyhaniu prevodovky.
**Radenie z N do D pri vysokých otáčkach** Niektorí vodiči majú potrebu si zvyšovať sebavedomie a na semaforoch praktizujú rýchle štarty s cieľom upútať pozornosť. Táto skupina vodičov má ešte v čerstvej pamäti počítačové hry, kde sa zvyklo vytočiť motor do vysokých otáčok a následne došlo k zaradeniu do polohy D. Efekt zrýchlenia je v počítačovej hre úplne rovnaký ako v reálnom živote. Videohra však neráta s opotrebovaním prevodovky. Už vyššie spomínané brzdiace pásy a spojky budú opäť trpieť najviac, pretože na prenos tak veľkých síl nie sú stavané. Ak chcete čo najrýchlejšie vyštartovať, existuje ešte jeden spôsob, ktorý je stále dosť nešetrný, ale namáhanie sústavy je podstatne menšie. Hydrodynamický menič krútiaceho momentu má tri hlavné časti – Prvou časťou je rotor, ten sa otáča s motorom. Druhá časť mení smer prúdenia oleja a tretia je turbína, ktorá sa otáča s prevodovkou. Z toho vyplýva, že hneď ako vytočíte motor bez zaradeného stupňa, rotor sa roztočí, ale turbína ostane na mieste, čo vytvára tlak. Pokiaľ teda chcete rýchlo vyštartovať, je lepšie ľavou nohou zošliapnuť brzdu, zaradiť D, pravou nohou pridať plyn a následne uvoľniť brzdu. Zabrať dostane hydrodynamický menič, ktorý však namáhanie znáša podstatne lepšie ako brzdiace pásy či spojky v prevodovke.
**Vyraďovanie do N na semafore** Časté preraďovanie namáha brzdiace pásy a spojky v prevodovke. V prípade chvíľkového zastavenia sa odporúča ponechať volič v režime D a stáť na brzde. Týmto síce dochádza k ľahkému namáhaniu meniča, ten je však o niečo odolnejší. Niektorým vodičom sa nechce mať nohu počas státia na brzde a používajú parkovaciu brzdu. Tento spôsob však nesie určité riziká. Veľakrát sa stalo, že došlo k zlyhaniu ručnej brzdy a auto sa dalo do pohybu. Ak plánujete opustiť vozidlo, odporúčame vyradiť do polohy P.
**Radenie P pred úplným zastavením** Tento bod je dôležitý hlavne pre majiteľov starších typov automatických prevodoviek. Tie moderné už radenie do parkovacej polohy počas jazdy nedovoľujú. Pri radení do polohy P sa aktivuje západka v prevodovke, ktorá sa snaží zapadnúť do svojho ozubeného kolesa. Týmto zabráni otáčaniu prevodovky, a tak aj pohybu celého vozidla. Nesprávne použitie, napríklad pri pohybe vozidla, môže západku zlomiť a okrem nefunkčnej brzdy vám kus odlomeného kovu môže poškodiť aj niečo iné. Netreba zabúdať ani na to, že západka nie je dimenzovaná na váhu celého vozidla a v prípade státia v kopci sa odporúča zaistiť auto aj parkovacou brzdou.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.