Je prekvapivé, čo všetko automobilky vyrábajú okrem áut (1. časť)

Aj automobilky občas radi experimentujú a investujú svoj čas a peniaze do niečoho, čo by ste od nich nečakali. Autá to rozhodne nie sú.
Vydané  Text: 
### Sane od BMW V roku 2012 strávila severoamerická divízia BMW viac ako rok navrhovaním saní pre americký olympijský tím. Svoje skúsenosti zúročili najmä pri výbere materiálov na ľahké sane pre dve osoby, ktoré vyrobili z uhlíkového vlákna. Zaslúžili sa tiež o nový dizajn, ktorý založili na skvelej aerodynamike. Výsledkom bolo tretie miesto na zimnej olympiáde v Soči v roku 2014. ### Noviny od Fiatu Automobilka Fiat kúpila v roku 1926 talianske noviny La Stampa, z ktorých urobila najväčšieho vydavateľa v Taliansku. Noviny viedli spor s líbijským vodcom, o ktorom bolo v roku 1978 zverejnených niekoľko satirických článkov. Ten sa Fiatu vyhrážal, že ak nevyhodí editora, dá značku na čierny zoznam automobiliek. Nakoniec sľub nedodržal aj napriek tomu, že Fiat neustúpil. V roku 2014 zlúčil Fiat noviny s inou značkou pod novú spoločnosť Italiana Editrice a v roku 2017 Fiat Chrysler Automobiles predalo svoje práva na La Stampa. ### Fordove priemyselné mesto Henry Ford vybudoval v Brazílii celé mesto, aby si zabezpečil gumu na autosúčiastky. Mesto s názvom Fordlandia sa začalo budovať v roku 1926 hlboko v Amazonskom pralese s domčekmi v americkom štýle. Bolo rozdelené na odľahlé oblasti pre brazílskych pracovníkov a amerických manažérov a nachádzal sa v ňom dokonca aj hotel pre návštevy. Projekt bol však veľkým sklamaním, keďže ľudia aj stromy boli náchylní na choroby, a tak mesto v roku 1934 opustili. O pár rokov neskôr mal ešte jeden pokus o vytvorenie mesta, avšak zistil, že jednoduchšie bude vyrábať syntetickú gumu. Dodnes vo Fordlandii žije okolo 3 000 obyvateľov. ### Mapové služby od Audi, BMW a Mercedes-Benz Aj keď zvyčajne sú konkurentmi, v roku 2015 sa rozhodli spoločne kúpiť mapové služby s názvom HERE od Nokie. Každý má v spoločnosti s názvom Navteq rovnaký podiel a veria, že im toto spojenectvo pomôže najmä pri autonómnych autách, ktoré sa už nebudú musieť podriaďovať pravidlám od Apple alebo Google. ### Robot od Hondy Honda má mnoho divízii, ktoré sa venujú kadečomu. Okrem výroby áut, motoriek, lietadiel, kosačiek, zasnežovačov a vodných púmp však vyrobili aj vlastného robota. Robot nazvaný Ashimo dokáže chodiť, behať, skákať a komunikovať s človekom. Pravidelne sa predstavuje verejnosti na celom svete a keď práve necestuje, je vystavený v centrále Hondy v Tokiu. ### Vlaky od Hyundai Pravdepodobne symbolicky k modelu Santa Fe sa vlakom značky Hyundai môžete dostať práve do Santa Fe v Novom Mexiku. Špeciálna divízia spoločnosti navrhuje a vyrába ľahké železničné vozidlá, rýchliky, dieselovo-elektrické lokomotívy a metro vlaky. Okrem toho Hyundai vyrába aj rôzne náradie, stroje pre výrobné linky, delostrelectvo, súčiastky do lietadiel a roboty. Azda najväčším výrobkom koncernu sú vrtné plošiny na ťažbu ropy. ### Multifunkčné Mitsubishi Pod názvom Mitsubishi nájdete naozaj všehochuť – stavbu výletných lodí, predávanie nehnuteľností, systém na predaj elektronických známok, rýchliky, dokonca sa realizujú aj v bankovníctve a baníctve. ### Bicykle a skútre Peugeot Peugeot začal s výrobou bicyklov už v roku 1882, kedy vyrábal napríklad aj trojkolky. Výroba áut a bicyklov sa oddelila až v roku 1926. Značka stále existuje ako súčasť skupiny Cycleurope a napríklad v takom Holandsku vlastní bicykel od Peugeotu snáď každý. Okrem toho Peugeot vyrába napríklad aj skútre. ### Káva Tonino Lamborghini Ferruccio Lamborghini predal svoju firmu v roku 1974 a na dôchodku sa chcel venovať poľovníctvu a vyrábať víno. Jeho syn sa rozhodol používať značku a logo na podporu predaja luxusných tovarov s talianskym dizajnom. Logo a názov značky tak môžeme vidieť na slnečných okuliaroch, hodinkách, kravatách, peňaženkách, ale aj v gastronómii ako značku kávy, čokolády, vodky a energetického nápoja.








Pokračujte na ďalší príspevok »