Za spaľovacie autá možno budeme mesačne platiť stovky eur! Ekologická daň prinúti ľudí vzdať sa vlastného auta.

Už dnes sú motoristi na Slovensku nervózni z rastúcich cien nových modelov. Za kompaktný hatchback bez väčších problémov zaplatíte aj 28 tisíc eur, v budúcnosti však môžete očakávať ďalšie výdavky súvisiace s prevádzkou vozidiel. Dokonalým príkladom súčasnej ekologickej politiky v Európe môže byť pre nás situácia v Nórsku alebo Holandsku. Tamojšie vlády vo veľkom podporujú elektromobilitu naozaj štedrými… Prečítať celé
Vydané  Text: 

Už dnes sú motoristi na Slovensku nervózni z rastúcich cien nových modelov. Za kompaktný hatchback bez väčších problémov zaplatíte aj 28 tisíc eur, v budúcnosti však môžete očakávať ďalšie výdavky súvisiace s prevádzkou vozidiel. Dokonalým príkladom súčasnej ekologickej politiky v Európe môže byť pre nás situácia v Nórsku alebo Holandsku. Tamojšie vlády vo veľkom podporujú elektromobilitu naozaj štedrými finančnými dotáciami. Odkiaľ však na to berú toľko peňazí? Také **Holandsko zaviedlo rôzne registračné poplatky a dane pre motoristov so spaľovacími autami,** ktoré musia platiť každý mesiac v závislosti od vypúšťaných emisií. ### KRUTÁ REALITA Holandský záujemca o nový Volkswagen Golf tak za auto v nižšej konfigurácii Life zaplatí 29 136 eur so slabším motorom 1.5 TSI pod kapotou, ktorý produkuje 108 gramov CO2/km. Napriek tomu, že nejde o vyslovene neekologické auto, je potrebné zaplatiť BPM daň pri zapísaní vozidla do registra až vo výške 3 278 eur, ktorú vypočítali na základe vypúšťaných emisií. A to nie je ani zďaleka všetko! **Každý mesiac musí majiteľ kompaktného hatchbacku zaplatiť akúsi cestnú daň vo výške 269 eur, ktorá sa tiež vypočítava na základe hodnôt CO2.** Vlastniť malé presúvadlo tak môže ročne stáť viac ako 3 200 eur, a to sme sa s autom ešte nepohli z miesta.
### A ČO ELEKTROMOBIL? Nie je kúpa elektromobilu pri zohľadnení všetkých dotácií nakoniec výhodnejšia? V podstate áno, avšak tiež nejde o lacnú alternatívu. Porovnateľným elektromobilom môže byť Volkswagen ID.3, ktorý v Holandsku štartuje na sume 37 990 eur, po odpočítaní štvortisícovej dotácie sa cena tohto sympatického elektromobilu už nebezpečne približuje k modelu Golf. Navyše **v prípade ID.3 nemusíte platiť registračný poplatok a mesačná cestná daň vás bude stáť prijateľnejších 122 eur mesačne** (donedávna ju elektromobily nemuseli platiť).
### HROZÍ KOLAPS Na konci dňa sú však nové autá bez ohľadu na zvolený druh pohonu jednoducho príliš drahé pre obyčajných ľudí. Umelé navýšenie cien bežných spaľovacích áut spôsobilo významný pokles predajov v krajine, **dnes sa v Holandsku predáva najmenej nových áut od roku 1968!** Pri súčasných cenách nových vozidiel si mnohí kúpu jednoducho rozmysleli a jazdia ďalej na staršom aute, alebo uprednostňujú jazdenky z iných krajín. Politici a ekologickí aktivisti si však vo svojom ťažení proti emisiám zrejme neuvedomili možné dopady na automobilový priemysel. **Predĺženie tradičného šesťročného cyklu obmeny vozového parku aj o jediný rok môže spôsobiť veľký ekonomický problém,** v extrémnom prípade kolaps automobilového priemyslu. Už dnes výrobcovia bojujú s dlhmi, legislatívou či pokutami a my sa obávame, že ďalšiu ranu ustáť nemusia. Nám zostáva len dúfať, že sa experimenty niektorých európskych krajín nerozšíria aj do zvyšnej časti únie. Čo si o smerovaní ekologickej politiky v zahraničí myslíte vy? **VIDEOTESTY AMŠ**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.