Magazín

Alternatívna doprava v Bratislave: Ekologicky a štýlovo

Alternatívna doprava v Bratislave: Ekologicky a štýlovo

#1 Ponuka

Po Bratislave sa nemusíte presúvať iba vlastným autom či hromadnou dopravou. Ak vám nebodaj ujde autobus, nečakane sa pokazí auto, prípadne zistíte, že je zrazu akosi viac hodín, ako by ste očakávali a termíny nepustia, ešte stále je tu niekoľko možností, ako všetko stihnúť. Ak sa chcete spoľahnúť na vlastné sily, máte k dispozícii žlté bicykle Slovnaft BAjk.

Alternatívna doprava v Bratislave: Ekologicky a štýlovo

S elektrickou podporou sa potom odveziete na zelenej kolobežke Bolt a výrazne vyššiu rýchlosť vám dovolia elektrické skútre, ktoré prevádzkuje spoločnosť Blinkee a poháňa ich elektrina od SPP.

Alternatívna doprava v Bratislave: Ekologicky a štýlovo
Alternatívna doprava v Bratislave: Ekologicky a štýlovo

#2 Prístup

Na používanie týchto moderných služieb nevyhnutne potrebujete mobilný telefón. Do neho si stiahnete bezplatnú aplikáciu, ktorá vám po registrácii umožní odomknutie dopravného prostriedku, platbu za jeho používanie ako aj prehľad jázd. Tam vložíte svoje údaje vrátane mailovej adresy a platobnej karty, aby mohol operátor s vami komunikovať a aby ste mohli platiť za používanie. Takisto získate prehľad o absolvovaných trasách – koľko trvali, merali a koľko ste za ne zaplatili.

Alternatívna doprava v Bratislave: Ekologicky a štýlovo

#3 Dostupnosť

Bicykle nájdete pri špeciálnych stojanoch na mnohých miestach Bratislavy. Najmä na miestach s vysokou koncentráciou ľudí. Čiže tam, kde sú dôležité prestupné body, obchodné centrá, pamiatky, vstupy do centra mesta, čerpacie stanice. Dovedna je takýchto staníc po celej Bratislave 96 a k dispozícii je približne 400 bicyklov. Kolobežky aj elektrické skútre nájdete kdekoľvek po celom meste. Skútrov je viac ako 60 a čoskoro sa ich počet zvýši na 100. Vo všetkých troch prípadoch platí, že najbližší prostriedok najlepšie nájdete pomocou mapy v aplikácii.

Alternatívna doprava v Bratislave: Ekologicky a štýlovo

#4 Vyzdvihnutie a vrátenie

Na vyzdvihnutie aj vrátenie bicykla, elektrického skútra aj kolobežky stačí sledovať kroky v aplikácii a postupovať podľa nich. Pri bicykli si treba zapamätať svoj vlastný PIN kód, ktorý je prepojený s vašim kontom. Obsluha je tak o čosi komplikovanejšia ako v prípade elektrického skútra a kolobežky. K nim stačí prísť, použiť mobilný telefón a do pár sekúnd jazdíte. Navyše si ich môžete aj rezervovať. Skúter do 15 minút pred jazdou, kolobežku 3 minúty. To je dosť na to, aby ste k nim prišli.

Alternatívna doprava v Bratislave: Ekologicky a štýlovo
Alternatívna doprava v Bratislave: Ekologicky a štýlovo

Bicykle musíte vrátiť do stojana a zamknúť. Elektrický skúter a kolobežku môžete odstaviť kdekoľvek v Bratislave v rámci povolenej zóny vyznačenej v aplikácii. Následne cez aplikáciu ukončíte jazdu a pošlete fotku, že je vozidlo v poriadku. Na prvý pohľad sa ukazuje, že kolobežky sa nedostanú do kopcovitých oblastí vrátane Dlhých dielov a Dúbravky, aplikácia zakazuje ich parkovanie aj vo vzdialenejších častiach Bratislavy ako Vrakuňa a Podunajské Biskupice. Oblasť odstavenia eSkútrov je mimo historického centra takmer všade a operatívne sa zväčšuje.

Alternatívna doprava v Bratislave: Ekologicky a štýlovo

#5 Bezpečnosť

Toto je oblasť, v ktorej majú jednoznačne navrch elektrické skútre. Po odomknutí batožinového priestoru v nich nájdete hygienickú návliečku na hlavu aj prilbu. Tie majú tri veľkosti a ak by vám nevyhovovala tá, ktorú nájdete, môžete po dohode s operátorom vyhľadať ďalší skúter a nájsť si takú, ktorá vám sadne lepšie. To isté platí, ak chcete jazdiť na skútri dvaja. Druhú prilbu si po dohode s operátorom môžete vyzdvihnúť z najbližšieho skútra.

eSkúter, z ktorého si niekto prilbu požičia, technici deaktivujú a nebude zobrazený na mape, tým pádom si ho nemôže nikto prenajať. Následne prilbu operatívne doplnia a aktivujú eSkúter do mapy. Nie je možné prenajať si eSkúter bez prilby.

Alternatívna doprava v Bratislave: Ekologicky a štýlovo

Prilby aj hygienické návliečky sa priebežne dopĺňajú. Bicykle a kolobežky? Tie sa spoliehajú na vašu zodpovednosť, aby ste nosili prilbu a reflexné prvky. Samozrejmosťou je, že musíte byť triezvi a mimo vplyvu akýchkoľvek návykových látok, plus dodržiavať pravidlá cestnej premávky.

Alternatívna doprava v Bratislave: Ekologicky a štýlovo

#6 Prepravná kapacita

Na elektrickom skútri sa odveziete dvaja, plus si do kufra uložíte aj drobnosti ako ruksak, počítač, kabelka či taška, aby ste mali voľné ruky a nič vám pri jazde neprekážalo. Bicykle zakazujú prepravu ďalších osôb, no majú košík na malý náklad. A kolobežka? Na nej sme videli viezť sa aj dvoch, no nepovažujeme to za bezpečné riešenie. Taktiež si na nich nemáte možnosť čokoľvek odložiť.

#7 Rýchlosť a dojazd

Dynamika, dojazd a rýchlosť bicykla sa skrýva vo vašich nohách, pľúcach a kondícii. Kolobežka s plne nabitými batériami dôjde do vzdialenosti 40 km a jej rýchlosť je maximálne 25 km/h. V centre mesta je z bezpečnostných dôvodov obmedzená na 10 km/h. Jej brzdy neumožňujú rýchle účinné brzdenie, skôr iba spomaľovanie. Elektrický skúter je potom s rýchlosťou do 50 km/h a účinnými brzdami na prednom aj zadnom kolese oveľa bezpečnejší a nemá problém zaradiť sa do prúdu premávky. O jednoduchom prepletaní sa cez zápchy ani nehovoríme. Plus má spätné zrkadlá, v ktorých môžete sledovať, čo sa deje za vami. A dojazd? So 60 km je jasným víťazom voľby na rýchly presun z jedného konca mesta na druhý. Všetky dopravné prostriedky majú vo svojich podmienkach uvedené, že ich možno používať iba na území Bratislavy.

#8 Nabíjanie

Keďže bicykle nie sú elektrické, netreba ich nabíjať a vyžadujú si iba vaše schopnosti. Vyzdvihnúť a vrátiť ich môžete 24 hodín denne. Kolobežky sa neskoro večer z mesta pozbierajú a dajú sa nabíjať, aby boli ráno pripravené vyraziť do ulíc. O zbieranie a distribúciu sa stará kuriérska služba. Elektrické skútre sú riešené úplne inak. V uliciach sú stále, takže ich využijete, aj keď ste sa zabudli v práci, prípadne vám ušiel nočný spoj a nechcete ísť taxíkom. Samozrejme, za podmienky, že ste triezvi. Elektrické skútre využívajú batériu, ktorá sa dá vymeniť v priebehu pár sekúnd vymeniť kus za kus. Na to pomocou špeciálnej aplikácie dohliadajú technici. Batérie sa následne nabíjajú v areáli SPP a využívajú elektrinu z kogeneračnej stanice, ktorá vyrába elektrinu zo zemného plynu. Tento spôsob výroby elektriny patrí medzi najekologickejšie s minimálnymi emisiami a s veľmi dobrým využitím energie obsiahnutej v palive.

#9 Podmienky na jazdu

Požadovaný vek na používanie elektrickej kolobežky je podľa údajov Boltu minimálne 18 rokov. Bicykle požadujú, aby ste mali vek aspoň 16 rokov. A elektrické skútre? Na tie potrebujete vodičský preukaz AM, ktorý so súhlasom zákonného zástupcu môžu získať už mládežníci od 15 rokov. Preto musíte do aplikácie vložiť aj váš občiansky a vodičský preukaz, ktorý prejde overením. O bezpečnosť vložených údajov sa netreba obávať, sú zabezpečené na veľmi vysokej úrovni. Ostatným držiteľom vodičských preukazov stačí nasadnúť a vyraziť. Samozrejmosťou je ostražitosť, schopnosť pohybovať sa v mestskej premávke a dodržiavanie dopravných predpisov. O ohľaduplnosti voči ostatným ani nehovoriac.

Alternatívna doprava v Bratislave: Ekologicky a štýlovo

#10 Cena

Platenie za používanie prebieha online z vašej platobnej karty, ktorú ste si vložili do aplikácie pri registrácii. Bicykel má svoj cenník so šiestimi rôznymi položkami vrátane kreditu. Začína sa od 6 eur za deň, najnáročnejší každodenní cyklisti siahnu asi po ročnom prenájme za 38,4 eura na rok. Pokiaľ však dokážete jazdiť tak, že každých 36 minút bicykel zamknete na stanici a znova odomknete, jazdíte v rámci svojho kreditu zadarmo. Študenti majú na bicykle zľavu. Elektrický skúter vás na minútu jazdy bude stáť 19 centov (študenti platia 16 centov), pričom ak ho budete používať v rámci jedného dňa, nezaplatíte viac ako 22 eur. Plus prvú minútu jazdy máte zadarmo. K dispozícii sú aj balíčky podľa počtu minút. Najväčší stojí 48 eur a získate v ňom 300 minút. Jednotková cena minúty tak padá na 16 centov. A ak ste zákazníkom SPP a odoberáte od nich plyn či elektrinu, dostanete zľavu 10 percent. Za odomknutie kolobežky platíte 50 centov, za každú začatú minútu je to 15 centov a za celý deň na kolobežke zaplatíte maximálne 25 eur.

+1 Náš názor

Jazdenie po Bratislave dostáva s príchodom služieb zdieľanej mobility úplne nový rozmer a nové možnosti. Treba sa však zamýšľať aj nad tým, ako budú ľudia tieto dopravné prostriedky využívať. Zvlášť v prípade elektrických kolobežiek musíme vyzývať na opatrnosť, ohľaduplnosť a obozretnosť. A to najmä voči chodcom, keďže ich jazdci často jazdia, kadiaľ sa im zachce. Už sme videli aj to, ako sa partia na kolobežkách vydala po hlavnej výpadovke a pomalou jazdou blokovala prúd áut za sebou. Cyklisti väčšinou poznajú svoje schopnosti a vedia, ako sa správať na cestách a chodníkoch. Skútre jazdia iba po cestách a nezaparkujete ich v historickom centre. Sú však jednoznačne najrýchlejšie a z bezpečnostného hľadiska myslia úplne na všetko.

Ak chcete byť úplne ekologickí a neprekáža vám, že sa nedostanete úplne do cieľa vašej jazdy a musíte sa spoliehať na svoje svaly, zoberte si bicykel. Aj keď v ňom sa v obleku a lodičkách asi do práce neodveziete.

Elektrickú kolobežku by sme využívali iba na krátke presuny. Napríklad od zastávky električky do centra mesta. Alebo z jedného konca centra na druhý. No a skúter? Ten si získal naše sympatie prístupom k bezpečnosti, rýchlosťou, výhodnou cenou a dostupnosťou. Na rýchle presúvanie po meste bez emisií či na krátke výlety na Devín, prípadne do Danubiany či Rače s minimálnymi nákladmi to môže byť ideálne a ešte aj štýlové riešenie. A dámy si takúto cestu užijú aj v lodičkách a letných šatách.

Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.