Aktuality

Nissan prejde obrovskou zmenou. SUV Ariya ukazuje smer, ktorým sa bude značka uberať

Všetky automobilky pôsobiace na medzinárodnom trhu sa transformujú a popri výrobe a predaji konvenčných automobilov sa čoraz viac sústreďujú aj na služby mobility a technologické novátorstvo. Snaha značiek podmaniť si svet nielen autami, ale aj všetkým, čo s nimi súvisí, je prirodzeným vyústením technologického pokroku posledných dvadsiatich rokov a zároveň potvrdením, ktoré z nich sú schopné udržať svoj biznis aj v nasledujúcej dekáde. Práve 20. roky 21. storočia budú pre väčšinu automobiliek kľúčové, pretože neustále rastúci dôraz na ekológiu viaceré z nich prinúti „zatvoriť krám“.

Nissan s veľkou pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou patrí medzi tie spoločnosti, ktoré nielen prežijú, ale podarí sa im výraznejšie prosperovať. Čerpať bude nielen z aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi, ktorá bola založená práve symbolicky 27. marca 1999 ako vstupenka do vtedy očakávaného 21. storočia, ale aj z vlastných zdrojov.

Niekde som sa dočítal, že výrobca v posledných rokoch trocha zaspal. Záleží na pohľade. Ak hodnotíme vývoj cien akcií spoločnosti Nissan Motor Company na tokijskej burze, tak je 5-ročný vývoj skôr nepriaznivý. Lenže hodnotu spoločností neurčujú iba jej finančné pomery, ale najmä to, ako dokáže predať svoje vízie. Viď napríklad Elona Muska a jeho Teslu.

Vývoj cien akcií Nissan Motor Company v priebehu uplynulých 5 rokov (zdroj: Google Finance, 30.4.2020)
Vývoj cien akcií Nissan Motor Company v priebehu uplynulých 5 rokov (zdroj: Google Finance, 30.4.2020)

Napríklad slovenská ponuka značky Nissan dnes pozostáva z moderných osobných i úžitkových modelov a v oboch kategóriách majú svoje zastúpenie elektromobily. V osobných autách je to dnes už ikonický Nissan Leaf a rodinný van E-NV200 EVALIA, úžitkovým elektromobilom je šikovná ľahká dodávka E-NV200. No a modely ako Qashqai, Micra, nový GT-R, tie vedia presvedčiť o svojich kvalitách.

Budúcnosť Nissanu ale počíta s viacerými elektromobilmi, medzi inými aj s elektrickými SUV Jedným takým je Nissan Ariya, krásny koncept, ktorý nápadne vybočuje z aktuálneho dizajnového manuálu modelov značky, napriek tomu už na prvý pohľad veľmi jednoznačne napovedá, do portfólia ktorej automobilky patrí. Koncept Nissan Ariya nie je žiadnou novinkou, svoj debut zažil na autosalóne 2019 Tokyo Motor Show. Teraz sa však opäť dostal do pozornosti médií a ani nás nenecháva „novinka“ chladnými.

SUV je predstaviteľom stratégie s názvom Nissan Intelligent Mobility, ktorá pozostáva z troch nosných pilierov. Intelligent Driving, Intelligent Power a Intelligent Integration. Všetky sú prepojené, ale zatiaľ sa zdá, že aj na sebe nezávislí. Zatiaľ čo Intelligent Driving hovorí o schopnosti áut jazdiť čiastočne alebo úplne autonómne, Intelligent Power avizuje ekologické pohony vozidiel a Intelligent Integration môžeme považovať za platformu, ktorou budú automobily vzájomne prepojené, aby sa spoločne postarali napríklad aj o bezpečnejšiu a plynulejšiu dopravu. Keď jedno auto zaregistruje zablokovaný úsek cesty, informuje o tom aj ostatné vozidlá.

Nissan Ariya Concept (2019)

Pre model Ariya to znamená výbavu s názvom ProPILOT 2.0 schopnú zabezpečiť svojim pasažierom spoľahlivú dopravu v prípade, že sa riadenia nechce ujať sám vodič. Spoločne s vysokou mierou komfortu na palube a plne elektrickým pohonom sa má jednať o realistický obraz budúcich modelov výrobcu.

Napriek tomu, že o podobných technológiách zvykneme v súvislosti s automobilmi čítať pomerne často, nie je pravdou, že by sa v nasledujúcich desiatich rokov stali štandardom. Nie, samojazdiace autá tak skoro trh neovládnu, dokonca ani elektromotory nenahradia konvenčné spaľovacie motory v autách. V tomto kontexte sú plány Nissanu smelé a svedčia o tom, že plán automobilky je pohybovať buď na hranici prémiovosti alebo dokonca stáť až za ňou.

V tomto procese bude pre Nissan náročnou úloho presvedčiť verejnosť, že má nielen ambície, ale aj potenciál takto sa transformovať.

Erik Stríž je redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti pôsobí od roku 2007 a okrem automobilov sa venuje aj technológiám a bezpečnosti.
Kontakt: erik@striz.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie