Magazín

Čo trápi slovenských motoristov? Toto sú najčastejšie problémy našich čitateľov

Zlé nekvalitné cesty
Ilustračné foto

Stránka Auto Motor a Šport - AUTOVINY.sk na Facebooku funguje už od roku 2013. Za tie roky sme my, administrátori, nielen vytvorili tisíce príspevkov pre našich čitateľov, ale aj absolvovali internetové diskusie na rôzne témy. Veľmi často na našej Facebook stránke nájdete aj otázky, ktorými vyzývame čitateľov k tomu, aby sa vyjadrili k určitej téme - jedná sa buď o problémy motoristov ako také, o názor na konkrétne auto alebo zapojenie sa do súťaže o vecné ceny, služby a rôzne benefity.

Za uplynulé mesiace sme dôslednejšie sledovali najmä kritické komentáre. Niektoré vedia podráždiť, iné sú napísané vyslovene konštruktívne, ale bez ohľadu na ich formu nás zaujímal predovšetkým obsah.

Zisťovali sme, čo trápi slovenských motoristov najviac a vy si teraz môžete prečítať výber toho najdôležitejšieho. Poradie je náhodné.

Dopravná situácia kvôli prebytku áut na cestách

zápcha, doprava, Bratislava

Dopravné kolóny nemusia byť problémom, ak sa pohybujú plynulo. Rána na celom Slovensku však sužujú dopravné zápchy, v ktorých sa kolóny áut pohybujú prískokom vpred s priemernou rýchlosťou 15 km/h. Tieto problémy sú všade, nielen v hlavnom meste. Ich príčinou je veľký počet osobných automobilov a nákladných vozidiel, ktoré prichádzajú do určitej lokality kvôli pracovným povinnostiam a poobede sa vracajú domov. Tisíce a desiatky tisíc áut sa zlievajú ako do lievika na hlavných dopravných ťahoch. Riešenie dopravnej situácie na Slovensku nepochybne príde, avšak určite prinesie aj negatívne vášne a obmedzenia pre mnohých motoristov.

Zlý stav slovenských ciest

Stále tá istá pesnička. Slovenské cesty sú nekvalitné, pretože majú výmoly, vyjazdené koľajnice, nikto nerieši problém so zrazenými zvieratami na cestách a každá oprava diery si údajne žiada vysoké investície.

Slovenskí motoristi majú právo na kvalitné a prvotriedne cesty, pretože nežijeme v krajine tretieho sveta a platíme primerane vysoké dane. Rozhorčenie nad kvalitou slovenských ciest je nanajvýš oprávnené.

Zdražovanie pohonných hmôt

Každý článok o zdražovaní nafty a benzínu vyvoláva medzi ľuďmi negatívne pocity. Obávajú sa, že prídu o veľké peniaze preto, lebo to svoje auto tankovať skrátka musia.

Pravdou je, že priemerný motorista, ktorý denne jazdí zopár kilometrov do práce a podvečer z práce, v skutočnosti na mesačnom rozpočte toto zvyšovanie až tak nepocíti. Ale napríklad taxikári, kuriéri, vodiči z povolania a všetci tí, ktorí jazdia dlhšie vzdialenosti, tieto zmeny už pociťujú.

SUV

Niektorým našim čitateľom prekáža nárast predaja automobilov s karosériou SUV. Niekedy sú argumenty rozumné, inokedy nie. Najčastejšie majú čitatelia problém s tým, že sú tieto automobily zbytočne veľké a drahé, majú vyššiu spotrebu paliva a údajne nútia zamýšľať sa viac nad bezpečnosťou na cestách. Protipólom sú čitatelia, ktorí sú s SUV úplne stotožnení a dokonca ich vlastnia.

Údajné zákerné praktiky policajtov

Ilustračné foto (doprava, nehoda, cesty, polícia, hliadka)

Policajné hliadky sú neoddeliteľnou súčasťou našich ciest a aj v dobe digitalizácie a automatizácie majú fyzickí policajti v teréne svoje neodškriepiteľné opodstatnenie. Motoristi sa najčastejšie sťažujú na to, že policajti vyberajú pokuty podľa plánu, zámerne na vozidlách vyhľadávajú nedostatky, aby našli podnet pre udelenie pokuty, údajne obťažujú vodičov nezmyselnými kontrolami a príliš často merajú dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti. Naši čitatelia viackrát uviedli, že ich vedia nahnevať najmä zákerné praktiky policajtov, napríklad skrývanie sa za kríkmi alebo niekde, kde môžu rýchlych motoristov namerať nevidene.

Cyklisti na cestách

Priemerný slovenský cyklista to nemá ľahké. Mestské cesty s prítomnosťou cyklistov obyčajne počítajú ako s nutným zlom, vodiči áut nerešpektujú cyklistov ako rovnocenných účastníkov cestnej premávky a parkovanie na cyklotrasách je každodennou samozrejmosťou, hoci to zákon vyslovene zakazuje.

Na druhej strane sa motoristi sťažujú na cyklistov, že im bez predchádzajúceho upozornenia vojdú do cesty, jazdia vedľa seba namiesto za sebou, zanedbávajú používanie osvetlenia a reflexných prvkov a vôbec narúšajú plynulosť automobilovej dopravy.

Prečítajte si aj:


Cyklisti vytrvalo upozorňujú na svoje problémy v hlavnom meste

ERIK STRÍŽ


Neochota šoférov pochopiť princíp zipsovania

Kde sa dopravná zápcha zlieva z dvoch pruhov do jedného, používa sa princíp takzvaného zipsovania. Je to taký spôsob radenia sa vozidiel, pri ktorom sa ako zuby zipsu na striedačku zaraďuje raz pravé, raz ľavé vozidlo. Slovenských motoristov trápia niektorí vodiči, ktorí nerozumejú tomuto princípu a trestajú ľudí, ktorí ho dodržiavať chcú. Akonáhle niekto využije aj druhý pruh, zablokujú mu vlastným autom cestu so zámerom zastaviť ho.

Nezabúdajte, že po novom je podľa zákona povinnosť zipsovať sa aj bez značky, samozrejme na úsekoch ciest, kde sa dva pruhy zužujú do jedného z nich.

Prečítajte si aj:


Polícia zverejnila zábery vodiča, ktorý zámerne bránil v zipsovaní

Redakcia (s)


Úteky z miesta škodovej udalosti

Nepochybne poznáte dôvod, pre ktorý si všetci platíme povinné zmluvné poistenie. PZP nás kryje v prípadoch, že spôsobíme škody na majetku pri prevádzke motorového vozidla. Ak niekde na parkovisku „šuchneme“ druhé auto, stačí si cez rozhlas obchodného domu (alebo keď sa nedá inak prostredníctvom polície) vyhľadať majiteľa vozidla podľa evidenčného čísla, spísať protokol o udalosti a vec je vyriešená. Poisťovňa preplatí škody a vám ako pôvodcovi škody v horšom prípade mierne zvýšia poistné.

Príkazy Európskej únie ovplyvňujúce nové autá

Kritické komentáre našich čitateľov sa častokrát týkajú Európskej únie v súvislosti s novými automobilmi. Nové autá musia plniť pomerne náročné emisné normy, aby mohli byť predávané na európskom trhu, čo sa prejavuje nielen na cene nových automobilov, ale aj na ich motoroch a niektorých vlastnostiach a funkciách. V každom prípade sa jedná o pokrok, ale určitá skupina kritikov vyčíta Európskej únii príliš autoritársky štýl zavádzania nových zákonov a zdanlivo prehnané príkazy týkajúce sa nových áut.

Trojvalcové motory v nových autách

Trojvalcové motory v autách nie sú výstrelkom doby, hoci si to mnohí myslia. Veď história trojvalcových spaľovacích motorov siaha až do 30. rokov 20. storočia. Vtedy boli ešte dvojdobé a za nasledujúcich vyše 70 rokov prešli významnou evolúciou. Dvojdobé cykly boli prekonané, neskôr prišli na rad preplňovania a rôzne funkcie, ktoré sa podieľajú na zvyšovaní efektivity, znižovaní spotreby a emisií.

Trojvalce podľa slov kritikov nie sú dosť dobre vyvážené, vraj majú slabé výkony a ich životnosť je veľmi krátka. Prax nám však ukazuje, že trojvalcové motory s preplňovaním sú dosť výkonné, majú primerane silný krútiaci moment a tiež životnosť obdobnú so štvorvalcami. A čo sa týka vyváženia a vibrácií, napríklad taký 1.0 TSI od Volkswagenu vôbec nepotrebuje vyvažovací hriadeľ!

Prečítajte si aj:


Takto funguje vyvažovací hriadeľ! A prečo ho v 1.0 TSI nenájdete?

Majo Bóna