Magazín

TOP 5 najčastejších technických problémov, ktoré trápia vodičov v zimnom období! Na toto si dávajte pozor.

Zima, dialnica, cesta, sneh

Sneh, vlhkosť, soľ či nízke teploty negatívne vplývajú azda na každé vozidlo. Vodiči podceňujúci prípravu na zimné obdobie pritom častokrát zápasia aj s rôznymi technickými problémami, ktoré sa môžu prejaviť okamžite, ale aj s odstupom času. Prečítajte si náš výber najčastejších problémov pri jazdení v zime:

1. Zavesenie kolies
Dážď, nečistoty na ceste či snehová pokrývka dokážu častokrát zakryť väčšie obrubníky alebo diery, do ktorých môžu vodiči vletieť aj vo vyššej rýchlosti. Takýto stret zvykne poškodiť viacero súčastí zavesenia kolies. Poruchy riadenia alebo odpruženia pritom môžu byť pre vodiča po určitú dobu (najmä pri jazde po cestných komunikáciách v zlom stave) takmer nepostrehnuteľné a prejaviť na riadení sa môžu aj neskôr. Ak ste v poslednom období mali stret s väčšou nerovnosťou, venujte zvýšenú pozornosť riadeniu auta alebo pre istotu nechajte skontrolovať zavesenie v servise.
2. Disky a pneumatiky
V priamej nadväznosti na prvý bod musíme spomenúť aj samotné pneumatiky či disky kolies. K najčastejším problémom môžeme zaradiť ohnuté ráfiky, poškodené pneumatiky alebo rozhodenú geometriu. Prvým príznakom poruchy sú zvyčajne vibrácie, ktoré vodič cíti na volante pri riadení. Poškodiť pneumatiku v zime je veľmi jednoduché, stačí obrubník alebo väčšia jama. Vplyvom silného nárazu sa môže kostra samotnej pneumatiky zlomiť, čo voľným okom vyzerá ako hrboľ na jej povrchu. Jediným riešením tejto situácie je potom výmena pneumatík za nové. Tieto poškodenia by vodiči nemali nikdy podceňovať, ide o prvok automobilu zabezpečujúci priamy kontakt s povrchom vozovky. Taktiež je dobré v zime častejšie kontrolovať tlak v pneumatikách, mnohí počas chladnejšieho počasia odporúčajú jemné nadhustenie o 0,2 baru. Keď sa naopak oteplí, je potrebné vrátiť tlak na výrobcom požadovanú hodnotu. Nezabudnite, že zlý tlak v pneumatike ovplyvňuje trakciu, brzdnú dráhu aj životnosť gumy.
3. Karoséria a podvozok
Soľ a malé kamienky môžu v zime poškodiť váš podvozok aj lak. Malé trhliny nemusia byť okamžite viditeľné, no dlhodobo vedú k závažnému poškodeniu, keďže cez nich preniká vlhkosť a soľ podporujúca koróziu. Vodiči chránia karosériu auta viacerými spôsobmi, pričom najlacnejším, ale tiež najmenej účinným prostriedkom, je nanesenie tvrdého vosku. Utesnenie laku keramickým povlakom je trvanlivejšie, ale aj finančné náročnejšie. Moderné je tiež zabalenie auta do priehľadnej ochrannej fólie.
4. Batéria
Pred zimou by si mali vodiči skontrolovať stav nabitia akumulátora, aby vedeli naštartovať aj v tuhých mrazoch. Priemerná životnosť batérie je na úrovni piatich rokov, ale stane sa, že jej koniec príde oveľa skôr. Batéria, ktorá je už silne opotrebovaná, začne pri nízkych teplotách spôsobovať problémy pri štartovaní. Najčastejšie stačí batériu pripojiť k nabíjačke a nabiť, aby znovu fungovala. Ak sa však batéria často vybíja, je čas popremýšľať o novej.
5. Štartér
Citlivý je tiež samotný štartér, ktorý nie je chránený pred vonkajšími vplyvmi. Štartér spotrebováva pri štartovaní motora prúd, preto je dôležité, aby batéria bola funkčná. Poruchovosť tohto prvku je daná najmä tým, že v zime môžu skorodovať niektoré kontakty, čím sa zvýši odpor pre pretekajúci prúd a nedôjde k naštartovaniu vozidla.
VIDEO TIP - Kia XCeed vs. ProCeed


Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!