Slováci stále nevedia jazdiť na kruhovom objazde! Kto má prednosť v skutočnosti a prečo?
PORADŇA – Ako sa má jazdiť na kruhovom objazde? Prečítajte si, čo uvádza zákon a naše vysvetlenie, ktorému zaručene porozumiete aj bez znalosti právnických pojmov.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
### Kto má prednosť pri vjazde na kruhový objazd? Slovenskí motoristi často nezvládajú správne odpovedať na otázku, kto má prednosť pri vjazde na kruhový objazd. Odpovedajú inštinktívne na základe každodennej skúsenosti a neberú do úvahy dopravné značky, ktoré sú v zodpovedaní danej otázky kľúčové.
(5) Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu označeného príslušnou dopravnou značkou je povinný dodržať smer na kruhovom objazde vyznačený šípkami. **Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde**, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak. Sporným bodom v Zákone o cestnej premávke môže byť nasledovný paragraf, ktorý zakazuje zastavenie a státie na kruhovom objazde: **§ 25 Zastavenie a státie** (1) Vodič nesmie zastaviť a stáť *r)* na kruhovom objazde, V tomto prípade je potrebné uvedomiť si, že dávanie prednosti v jazde neznamená zastavenie alebo státie, pretože zastavenie je považované napríklad za krátky časový úsek potrebný k vyloženiu alebo naloženiu nákladu. **POZOR!** Mnohí slovenskí motoristi tvrdia, že v praxi sa nestretávajú s kruhovými objazdmi, v ktorých platí pravidlo pravej ruky. **Nie je to pravda**, pretože minimálne každý nový kruhový objazdy využíva pravidlo pravej ruky až do chvíle, kým nie je osadený dopravnými značkami určujúcimi prednosť v jazde!
### Používanie smerových svetiel Niektorí neoblomne tvrdia, že smerovku treba používať aj počas jazdy na kruhovom objazde, iní sa bijú za to, že pri prejazde kruháčom nemožno používať smerovky nikdy. **Pravdu pritom nemá ani prvá, ani druhá skupina**! Používanie smeroviek pritom určuje zákon nasledovne: **§ 30 Znamenie o zmene smeru jazdy** (5) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič nedáva pri vjazde do kruhového objazdu. Pri jazde po kruhovom objazde vodič dáva znamenie **o zmene smeru jazdy**, ak z takej križovatky vychádza, a v prípadoch podľa § 10 ods. 6. Pri vjazde na kruhový objazd sa teda smerovky nepoužívajú, pretože je zrejmé, ktorým smerom sa auto vydá – na Slovensku je to vždy doprava. Smerovky sa nepoužívajú ani pri jazde po kruhovom objazde, pretože jazda po ňom sa považuje za priamu. Smerovky sa zapínajú iba pred výjazdom a počas výjazdu z kruhového objazdu tak, aby vodiči áut, ktorí chcú na kruhový objazd vojsť, vedeli, že ich už vychádzajúce auto nemôže ohroziť. Druhým prípadom, kedy musíme dávať znamenie o zmene smeru jazdy, je **pri prechádzaní medzi pruhmi vo viacpruhovom objazde**. Ak má kruhový objazd viac pruhov, dodržiavajte jednoduché pravidlo: Do pravého jazdného pruhu, ktorý je mimo kruhového objazdu, sa radia vozidlá opúšťajúce objazd prvou odbočkou, do vnútorného jazdného pruhu (ľavého) sa zaraďujú automobily opúšťajúce objazd poslednou odbočkou. Vždy sledujte aj vodorovné dopravné značenie, teda čiary na ceste.
### Predbiehanie na kruhovom objazde Na kruhovom objazde platia rovnaké pravidlá predbiehania ako v prípade „rovnej cesty“. Teda ak sú medzi pruhmi plné čiary, predbiehanie je zakázané. Ak sú čiary prerušované, možno predbiehať z ľavej strany, nikdy nie z pravej. Vzhľadom na kruhový charakter tejto cesty je ale potrebné dbať na zvýšenú bezpečnosť.
### Má prednosť ten v ľavom či pravom pruhu na kruhovom objazde? Kruhové objazdy s dvomi a viac pruhmi nie sú výnimočné ani na Slovensku. Majú zmysel všade tam, kde sú veľké kruhové križovatky, kde existuje predpoklad intenzívnejšej dopravy a kde sú početnejšie výjazdy z kruhovej križovatky. Platí, že pri preraďovaní má prednosť ten vodič, ktorý ide vo svojom pruhu rovno. **§ 10 Jazda v jazdných pruhoch** (6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou. (7) Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy. (8) Ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, je vodič povinný pred zaradením sa do priebežného jazdného pruhu použiť tento pruh. Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Spravodajstvo
Polícia odhalila nelegálne vrakovisko so 397 autami. Neskočilo tam aj vaše auto?
Autovraky sú pre životné prostredie záťažou a je potrebné s nimi nakladať tak, aby neboli ohrozujúce. V prípade nelegálneho vrakoviska vzniká riziko znečistenia prostredia, v ktorom žijú desiatky až stovky tisíc ľudí.
Vyšetrovanie stále prebieha, polícia sa o svoj „úlovok“ podelila s verejnosťou prostredníctvom Facebooku.Veľkonočné sviatky
Plánujete cez sviatky piť a jazdiť? Má zmysel zbavovať sa zvyškového alkoholu a opice?
Máte v sebe dosť sily na to, aby ste tieto sviatky strávili bez pitia alkoholu?
Polícia už avizovala, že cez sviatky bude na cestách s motoristami. Neupozorňuje na kontroly alkoholu, ako skôr na dozeranie nad bezpečnosťou. Jazdiť so zostatkovým alkoholom v krvi je rovnaké, akoby ste pili priamo počas jazdy.Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.