Magazín

Počuli ste o nultom servise vozidla? Týmto procesom si musí prejsť každé nové auto pred odovzdaním zákazníkovi.

Už ste si niekedy kupovali nové auto? Pravdepodobne sa vám stalo, že po tom, ako ste si ho objednali a počkali ste niekoľko týždňov či mesiacov, ste dostali vytúžený telefonát od predajcu. Ten vám hovorí – auto už prišlo na predajňu, ale ešte si preň nemôžete prísť.

„Zákazníci vedia byť nedočkaví. Keď im zavolám, že nám prišlo ich auto, chcú si ho hneď prísť vyzdvihnúť,“ hovorí Matúš Galbavý, vedúci predaja značky Hyundai predajcu BEGAM v Trnave. „My im však musíme auto najprv pripraviť a preto si so zákazníkom dohadujem termín odovzdania,“ dodáva. Príprava auta na odovzdanie sa označuje skratkou PDI (Pre-Delivery Inspection). Ide o súbor úkonov, ktoré sa musia spraviť s autom pred tým, ako sa môže odovzdať zákazníkovi. PDI môžeme nazvať aj nultou servisnou prehliadkou.

PDI, Predpredajný servis nového auta

„Auto je vo fabrike prichystané tak, aby sa s ním počas transportu ľahko manipulovalo – preto má napríklad nakódované centrálne zamykanie tak, že funguje len v núdzovom režime. Na aute je viacero ochranných fólií a chráničov, aby sa pri prevoze nepoškodilo. Keďže vo fabrike a počas výroby sa autá parkujú nahusto na veľkých parkoviskách, treba zabrániť napríklad tomu, aby dvere auta obúchali lak na susednom aute,“ vysvetľuje Matúš Galbavý.

Prvým krokom predpredajného servisu je kontrola, či auto prišlo k predajcovi nepoškodené. Predajca si následne objednáva na servise mechanika, ktorý vykoná PDI, a umývača vozidiel. Servis trvá obyčajne 1-2 hodiny, rovnako dlho treba počítať na umývanie. „K autu pripravím pre mechanika zákazkový list so zoznamom úkonov, ktoré na aute treba spraviť,“ hovorí Matúš Galbavý.

PDI, Predpredajný servis nového auta

Zoznam úkonov PDI predpisuje výrobca a každý autorizovaný predajca ho musí do bodky splniť. Ide napríklad o kontrolu mechanických častí vozidla, naprogramovanie palubných systémov a nastavenie servisného intervalu v palubnom počítači, nahustenie pneumatík (alebo vyfúknutie, keďže mnohé autá prichádzajú z fabriky s prehustenými pneumatikami), montáž antény a krytov kolies, nalepenie výstražných nálepiek v slovenčine či vloženie povinnej výbavy do kufra auta.

Zaujímavosťou je, že autá prichádzajú k predajcom s nízkou hladinou benzínu či vody do ostrekovača, dolievajú sa až pri PDI. Skontrolovať treba aj hladinu oleja či chladiacej kvapaliny. Dôvodom je, aby auto počas prepravy nemalo v sebe príliš veľa horľavých kvapalín.

PDI, Predpredajný servis nového auta

Súčasťou PDI je aj montáž držiakov na tabuľky s EČV a inštalácia doplnkov a príslušenstva, ktoré si zákazník objednal a ktoré sa nemontujú pri výrobe. Môže ísť napríklad o ťažné zariadenie či strešný nosič. Odlepenie ochranných fólií a čistenie auta je až posledným krokom PDI. Po absolvovaní PDI a umytí sa auto zaparkuje do takzvanej odovzdávacej miestnosti, kde čaká na zákazníka. „Pred tým, ako auto odovzdávam, ešte skontrolujem, či je v navigácii zvolená slovenčina a či je klimatizácia nastavená na 22 stupňov tak, ako predpisuje výrobca,“ vysvetľuje Matúš Galbavý. Predajca pri odovzdávaní ešte zákazníkovi vysvetlí ovládanie, pomôže mu s pripojením telefónu, ukáže fungovanie napríklad parkovacej kamery či asistenčných systémov.

PDI, Predpredajný servis nového auta

PDI je jeden z dôvodov, prečo si predajcovia zatiaľ nevedia predstaviť, že by sa autá dali predávať mimo showroomov, napríklad cez internet. „Predajňa áut nie je pre nás len výstavisko modelov. Významnou súčasťou predajcu je aj servis, v ktorom zabezpečujeme, aby zákazník dostal čisté a perfektne pripravené auto,“ uzatvára Galbavý.