Lakovanie luxusných áut je pozoruhodné divadlo, pozrite sa do zákulisia

Výrobcovia luxusných vozidiel investujú veľké peniaze do efektného dizajnu. K nemu patrí aj sýty lak s vysokým leskom. Tajomstvá lakovania automobilov prémiovej triedy odkrýva návšteva japonskej fabriky Lexus v meste Kjúšu.
Vydané  Text: 
Možnosti súčasných lakovní sú priam impozantné. Závod je schopný ročne nalakovať až 200-tisíc karosérií, čo zodpovedá **820 autám denne**. Na dosiahnutie takejto vysokej kapacity zamestnáva až 450 kvalifikovaných pracovníkov. Nalakovanie jedného automobilu vyžaduje približne **10 hodín práce a pozostáva zo 46 rozličných úloh**. Všetkých procedúr súvisiacich s procesom lakovania je až 186, pričom 24 krokov je spojených len so základným náterom.
### Ako v laboratóriu Karosérie lakujú v dokonale čistom a stabilnom prostredí, porovnateľnom so špecializovanými laboratóriami. Úroveň prašnosti sa meria každé dve hodiny, teplotu udržiavajú v rozmedzí 22° – 28°C a **vlhkosť je konštantná na úrovni presne 60%**. Predtým ako pracovník vstúpi do lakovacej komory, musí mať na sebe špeciálny odev a obuv a prejsť vzduchovou clonou, ktorá zabráni vniknutiu akýchkoľvek nečistôt do komory. Clonou prechádzajú aj vozidlá, v odstupoch sotva 150 centimetrov, napriek tomu nehrozí riziko, že by farba z lakovaného auta znečistila iné vozidlo. Je to zásluha regulovaného prúdenia vzduchu, ktorého prúd smeruje od stropu smerom k podlahe. Podlahu komory tvorí sieťka, pod ktorou prúdi voda, a tá zachytáva všetky zvyšky farby.
### Starostlivo nanesené štyri vrstvy Karoséria každého Lexusu dostane obal pozostávajúci zo štyroch vrstiev. Najskôr prichádza na rad elektroforetický povlak zabraňujúci korózii. Po ňom prichádza medzivrstva, ktorá zaručuje hladkosť povrchu a požadovanú kvalitu farby. Môže byť biela, sivá, tmavosivá alebo čierna, v závislosti od definitívnej farby karosérie. Ďalším krokom je nanesenie farby a celý proces korunuje bezfarebný lak – dodáva vozidlu vysoký lesk, chráni ho pred poškriabaním a farbu pred vyblednutím.
### Zložitá práca robotov Kedysi bolo pred zmenou farby nevyhnutné vyčistiť trysku prívodu farby k ramenu robota. Teraz to už nie je potrebné. Stroj môže sám zmeniť farbu a vybrať zo 14 rôznych odtieňov ten, ktorý zodpovedá špecifickej objednávke zákazníka. Farba sa nachádza v kazete pripevnenej k ramenu robota a je naplnená dostatočným množstvom laku na karosérie dvoch áut. Vďaka tejto inovácii môžu byť autá lakované **v rovnakom poradí, v akom prichádzajú objednávky od zákazníkov**. Roboty pokrývajú auto poslednou vrstvou pomalými pohybmi, aby predišli stekaniu farby. Ich pohyby sú plynulé, napodobňujúce kvalifikovaných remeselníkov. Špička robota sa počas lakovania obráti až 30-tisíc krát, čo je o 10-tisíc otáčok viac ako je bežný štandard. Vyššia rýchlosť zabezpečí, že farba je rozložená rovnomernejšie a lak je kvalitnejší.
### Človek a stroj V závode Lexus ľudia pracujú ruka v ruke s robotmi. Všetci zamestnanci prešli dôkladným školením, aby vedeli **rovnako účinne používať pravú aj ľavú ruku**, nezávisle od toho, ktorá je v ich prípade dominantná. Špecialisti s nesmiernou dôslednosťou pokrývajú interiér vozidla farebným aj bezfarebným lakom a vďaka tomu sú jednotlivé súčasti, napr. dvere kufra, z vnútornej strany nalakované rovnako presne ako vonkajšie plochy auta.
### Inšpekcia majstrov Aj za finálnu kontrolu kvality laku sú zodpovední ľudia. Kontrolujú hrúbku, hladkosť, lesk a farebný odtieň náteru, aby sa uistili, že je bez závad. Majstri Lexusu dokážu rukou odhaliť aj polmilimetrové nerovnosti. Týmto sa však proces kontroly nekončí – karoséria vozidla je ešte osvetlená jasným RGB svetlom (červeným, zeleným a modrým), čo umožňuje odhaliť aj najjemnejšie zmeny vo farbe, zárezy a škrabance.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »