14 modelov, ktoré sa predávali aj ako Lexus, aj ako Toyota

Lexus či Toyota? Japonská prémiová značka vstúpila na domáci trh až v roku 2005, takže viac ako pol storočia autá na domácom trhu ponúkala pod značkou Toyoty. Predstavujeme najvýznamnejšie z nich.
Vydané  Text: 
### Lexus LS – Toyota Celsior
Na začiatku zoznamu nie je bezdôvodne. Luxusný sedan, uvedený na trh v roku 1989, je prvým modelom v histórii Lexusu. Pred ním mala Toyota v ponuke luxusné autá Crown a Century, ale len pre japonských zákazníkov. LS, ktorého názov bol skratkou slov Luxury Sedan, mal na japonské cesty priniesť luxus. Misia bola úspešná a v súčasnosti z autosalónov vychádza už piata generácia tohto modelu. Do roku 2006 vozidlo v Japonsku predávali ako Toyotu Celsior. ### Lexus ES – Toyota Camry Prominent/Windom
ES je druhým modelom v dejinách Lexusu. Trochu menší sedan mal premiéru v roku 1989. V Japonsku auto spočiatku predávali ako Toyota Camry Prominent, avšak oproti ostatným modelom Camry sa líšilo výnimočne bohatou výbavou a od druhej po štvrtú generáciu bolo v predaji ako Toyota Windom. Lexus ES s pohonom predných kolies sa dočkalo až 7 generácií a do Európy sa po prvýkrát dostalo v minulom roku. ### Lexus IS – Toyota Altezza
IS je najmladším a najmenším sedanom Lexusu, debutoval v roku 1998. Prvú generáciu vyrábali 7 rokov a v Japonsku bola v predaji pod názvom Toyota Altezza. Auto bolo vybavené transparentnými zadnými svetlami, natoľko charakteristickými, že sa zapísali do dejín ako Altezza Lights. Prvá generácia modelu bola takisto dostupná s motorom 2JZ-GE. Lexus IS sa objavil aj vo verzii kombi SportCross, v Japonsku pod názvom Altezza Gita. V súčasnosti je na trhu už tretia generácia modelu IS. ### Lexus GS – Toyota Aristo
GS je ďalšia veľká limuzína značky Lexus. Auto doma debutovalo v roku 1991 ako Toyota Aristo. Bolo to prvé vozidlo vybavené legendárnymi výkonnými motormi R6 3.0 2JZ-GE a 2JZ-GTE, ktoré sa dnes spájajú najmä s Toyotou Supra štvrtej generácie. Ako Lexus GS debutovalo dva roky po japonskej premiére a v japonských autosalónoch ho predávali pod názvom Toyota Aristo do roku 2005. Dnes jazdí na cestách už štvrtá generácia Lexusu GS. ### Lexus SC – Toyota Soarer
Prvé športové kupé Lexusu sa objavilo v roku 1991. Klasické vozidlo s pohonom zadných kolies a výkonným motorom umiestneným vpredu (R6 2JZ-GE alebo V8 1UZ-FE) poznali japonskí vodiči ako Toyotu Soarer. Športový model Toyoty prišiel do predaja už v roku 1981 a spoločná konštrukcia s Lexusom SC sa stala súčasťou jeho druhej a neskôr štvrtej generácie. Druhá generácia Lexusu SC debutovala v roku 2001 a o štyri roky neskôr sa Toyota Soarer oficiálne vytratila z trhu. Model SC zostal do roku 2010. ### Lexus RX – Toyota Harrier
RX je jedným z najvýznamnejších modelov v histórii značky Lexus. Prvé luxusné SUV na svete debutovalo začiatkom roku 1998 a zaviedlo módu, ktorej sa muselo podriadiť mnoho výrobcov áut. V Japonsku sa však auto nepredávalo s charakteristickým písmenom L na maske chladiča a zadnej kapote, ale ako Toyota Harrier. A keď sa na trh v roku 2005 dostal Lexus RX 400h – prvé luxusné SUV s hybridným pohonom v histórii – bolo auto dostupné aj vo verzii Harrier Hybrid. Toyota Harrier bola dvojčaťom Lexusu RX po dve generácie a hoci prémiová značka v roku 2008 uviedla do predaja tretiu generáciu SUV-čka, Harrier II bola v Japonsku dostupná až do roku 2013. V súčasnosti sú už Lexus RX a Toyota Harrier samostatné modely. ### Lexus LX – Toyota Land Cruiser
SUV LX malo premiéru v roku 1995 a bolo založené na Toyote Land Cruiser J80. Tento názov si auto zachovalo na japonskom trhu. Lexus LX však nebol identickou kópiou Land Cruisera a disponoval luxusnejším interiérom a komfortnejšie ladeným odpružením. Od druhej generácie Lexus LX zdieľal dizajn s Land Cruiserom J100 a v Japonsku bol známy ako Land Cruiser Cygnus alebo jednoducho Cygnus. Stojí za zmienku, že v roku 2002 sa luxusné SUV stalo prvým modelom v histórii so systémom infračerveného nočného videnia. Od tretej generácie je LX modelom vybudovaným od základu znova a s ním spríbuznená Toyota Land Cruiser J200 sa objavila na trhu neskôr. LX je v súčasnosti dostupný v japonských autosalónoch.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »