Škoda vyrábala elektrický Favorit už v 90. rokoch, ale nie pre nás!

Ikonické československé auto sa vyrábalo nielen s benzínovým, ale aj s plne elektrickým pohonom. A to už v čase, keď o ére elektromobility nikto nechyroval.
Vydané  Text: 
[GALLERY id=29939] Škoda Favorit, legendárny automobil s rozporuplným charakterom, sa vyrábal hneď v niekoľkých verziách. Okrem štandardného hatchbacku, ktorý dobre všetci poznáme, zaznamenal veľký úspech aj kombi variant s názvom Forman a tiež pick-up známy ako Favorit Praktik, prípadne Forman Praktik. Okrem nich od Škody nezávislá firma vytvorila z Favoritu dvojdverový kabriolet s názvom MTX Roadster a tiež fascinujúci MTX Pick-up D. C. určený pre zahraničné trhy. Lenže málokto vie, že Favorit sa vyrábal aj s plne elektrickým pohonom, čím významne predbehol dobu elektromobility, ktorej prah sme prekročili iba pred niekoľkými rokmi. **Škoda Favorit Eltra 151** a **Eltra 151 Pick-up** sú celé názvy elektromobilov, ktoré si obľúbili Švajčiari. Vyrábali sa v rokoch 1991 až 1993 a z výrobných hál závodu Škoda Elcar Ejpovice vzišlo celkom 191 kusov vozidiel. Na internete sa dnes dočítate aj o Favorite „Electra“ a „Elektra“, lenže správny tvar názvu bol práve „Eltra“, čo dosvedčujú aj dobové fotografie. fotografia je hostovaná na serveri 1gr.cz

Elektromobil postavený na základoch Favoritu si ponechal jeho východiskový dizajn, o pohon sa staral elektromotor s maximálnym výkonom **15,5 kW (21 k)**, ktoré dosahoval pri 5 000 ot./min. Automobil bol vybavený **14 kusmi olovených akumulátorov** (6 V, 180 Ah), ktoré umožňovali **dojazd 80 kilometrov**. Elektrický Favorit dosahoval maximálnu rýchlosť 80 km/h. Väčšina elektrických Favoritov bola určená na export do Švajčiarska, kde ho využívali zamestnanci pošty. Už v 90. rokoch jazdili na elektromobiloch, ale nepochybne sa museli stretávať s problémami vyplývajúcimi z krátkeho dojazdu a teda aj náročnejšej logistiky. V nadpise tohto článku je uvedené, že sa elektrický Favorit pick-up nevyrábal pre nás. Je tým myslené Slovensko, ktoré sa v roku 1993 oddelilo od Česka. Lenže Česi mali možnosť tieto elektromobily využívať ešte pred rozpadom spoločného štátu. Rovnako ako v zahraničí, aj v Česku sa automobily v počte 42 kusov používali v súvislosti s poštovými službami. Nadobúdacia cena automobilu bola 85-tisíc československých korún. V roku 1993 Škodu Favorit Eltra 151 a Eltra 151 Pick-up nahradili vozidlá Tatra Beta.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »