Čo robí zo šoféra zlého vodiča: prejavy vodičov, ktorí veria vo vlastnú nadradenosť
Skúsený vodič nemusí byť vždy aj lepším vodičom, pretože aj prehnaná sebadôvera a pocit kontroly nad situáciu ho môžu viesť k mnohým chybám.
Vydané Text: Redakcia
### Nie je schopný odhadnúť, kedy sa správa agresívne (alebo nemá záujem zmeniť to). Vybrzďovanie, neoprávnené trúbenie či nadávky cez pootvorené okno sú prejavmi agresívneho správania vodiča. Ten si však často myslí, že je jeho konanie oprávnené a nedokáže odhadnúť mieru, kedy sa už jeho správanie stáva neprimeraným a hraničí so šikanovaním ostatných vodičov. Na druhej strane sú aj vodiči, ktorí si svoje agresívne správanie uvedomujú, ale považujú ho za svoj prejav osobnosti a nemienia s tým nič robiť.
### Cíti sa bezpečnejšie než v skutočnosti je. Keď sa raz človek naučí šoférovať, stáva sa preňho táto činnosťou automatickou. Časom sa naučí predvídať rôzne situácie aj konanie iných vodičov, čo ho vedie k ilúzií, že má nad všetkým kontrolu. **Najhoršie úsudky robia ľudia v spojitosti s rýchlosťou**. Majú tendenciu nadhodnocovať, koľko času im môže ušetriť rýchlejšia jazda a naopak **podhodnocujú minimálnu vzdialenosť pri brzdení**.
### Zabúda, že iní šoféri sú tiež ľudia. Ak do seba narazia dvaja ľudia na chodníku alebo v nákupnom centre, zvyčajne sa ospravedlnia a idú ďalej Keď však ide o šoférovanie, riziková situácia vzbudzuje v šoféroch oveľa silnejší hnev až agresiu. Šofér začne osočovať iných šoférov alebo chodcov spôsobom, ktorý by v priamom osobnom kontakte pravdepodobne nezvolil. Auto považuje za bezpečné miesto, ktoré mu umožňuje impulzívnejšie reakcie, pretože sa cíti chránený.
### Správa sa agresívnejšie k vodičom s nižším statusom. Zaujímavé je, že človek často podvedome reaguje agresívnejšie na šoférov s nižším sociálnym statusom. Ten však môže byť zavádzajúci, pretože ho vyhodnocuje iba podľa veľkosti auta, jeho značky či ceny. Tie však nie sú priamym ukazovateľom toho, kto za volantom daného auta sedí. Vodič BMW môže jazdiť stočenú jazdenku s 8-ročným spotrebným úverom na krku, zatiaľ čo vodič Octavie ju vyplatil v hotovosti z toho, čo si už zarobil. Vodiči drahých áut sa tiež častejšie správajú agresívnejšie k chodcom.
### Verí tomu, že vidí všetko, čo sa okolo neho deje. Naše zmysly prijímajú oveľa viac informácií ako sú schopné spracovať. Pozornosť je preto zásadná pre zameriavanie zdrojov na najdôležitejšie udalosti. Väčšinou mnoho dôležitých informácii prehliadneme a neprikladáme im význam, čo v nás vyvolá falošný dojem bezpečnosti. Tejto téme sme sa venovali v samostatnom skvelom článku Čo sa deje s mozgom počas šoférovania.
### Pripisuje rizikové situácie nedostatku schopnosti iných vodičov. Niektorí šoféri majú tendenciu pripisovať chyby iných ich osobnosti alebo zručnostiam („**To kto mu dal vodičák? Veterinár?**“), zatiaľ čo vlastné chyby pripisujú situačným faktorom („**Na Slovensku sú teda hrozné cesty**“).
### V rovnakom čase nadhodnocuje svoje vlastné zručnosti. **80 až 90 percent vodičov verí, že sú lepšími vodičmi ako je priemer**. Čím viac veria vo svoje zručnosti, tým menej je pravdepodobné, že je ich presvedčenie založené na skutočných schopnostiach. Opačne však platí, že ak si šofér o sebe myslí, že nie je dobrý vodič, pravdepodobne na tom nie je tak zle, ako si myslí.
### Jazdí nedbalejšie, keď je sám. Väčšina ľudí jazdí menej opatrne a agresívnejšie, keď sú v aute sami ako keď jazdia so spolujazdcom. Nie je celkom jasné, prečo to robíme ani či je táto zmena správania celkom vedomá. Pravdepodobne cítime menšiu zodpovednosť, keďže sme zodpovední iba sami za seba.
### Verí, že hands-free je bezpečné. Výsledky nehodovosti ukazujú, že používanie hands-free počas šoférovania namiesto klasického telefonovania nie je bezpečnejšie. To, čo robí telefonovanie nebezpečným, totiž nie je samotné držanie telefónu v ruke, ale rozptýlenie pozornosti konverzáciou, kedy je nutné si predstaviť a interpretovať reakcie a emócie vyplývajúce z konverzácie, či zapojiť iné kognitívne funkcie. Prečítajte si samostatný článok na túto tému: Používanie hands-free za volantom má veľký problém, môže to byť dôvod na jeho zakáz
Pokračujte na ďalší príspevok »
AKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?Novinka
ORLEN spustil mobilnú aplikáciu s vernostným programom
Sieť čerpacích staníc ORLEN spustila mobilnú aplikáciu, ktorá zákazníkom ponúka výhody ako vernostný program a navigáciu do vybranej čerpacej stanice.
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024