Magazín

Fiat 500 Gamine Vignale (1968): Veterán, ktorý musí byť centrom pozornosti

Fiat 500 Gamine Vignale 1968 (foto: Erik Stríž, 2018)

Keď dizajn nepredáva...

Vignale Gamine (alebo aj Fiat 500 Gamine, Gamine Vignale) je automobil zo 60. a 70. rokov 20. storočia postavený na základoch legendárneho Fiatu 500, známeho aj ako Nuova 500. Vyrábal sa v rokoch 1967 až 1971 a podľa dostupných informácií sa ho vyrobilo do 300 kusov, niektoré zdroje uvádzajú ešte o sto kusov menej. V každom prípade sa všetky zdroje zhodujú na tom, že model nebol veľmi úspešným projektom, pretože už v časoch svojho vzniku trpel na nedostatok výkonu a slabšie jazdné vlastnosti.

Fiat 500 Gamine Vignale som prvýkrát videl pred rokmi na internete a nevenoval som mu veľa pozornosti. Osobne som mal príležitosť zoznámiť sa s ním iba nedávno a zaujal ma nepomerne viac, ako to spravili fotky na Pintereste a v odborných magazínoch. Na fotografiách automobil pôsobí skôr úsmevne, príbuznosť s fiatkou je nepopierateľná.

Malý roadster s dizajnom pripomínajúcim loďku má na svedomí Alfredo Vignale. Ten musel pre neskoršie finančné problémy predať výrobný závod de Tomasovi, ktorý v ňom začal od roku 1971 vyrábať ikonický šporiak De Tomaso Pantera. Predné partie Gamine Vignale sa podobajú na vyše o 30 rokov starší Fiat 508, ktorý bol, len tak mimochodom, skladaný aj v Československu automobilkou Walter. O jej automobile Walter Royale 1931 som písal už dávnejšie v samostatnom článku.

Vidieť vozidlo osobne síce stále núti dvíhať kútiky úst, ale nemožno ho podceňovať alebo ponižovať. Na každej výstave veteránov je stredobodom pozornosti, ľudia oceňujú jeho atraktívny vzhľad a minimalistické rozmery 3 020 × 1 190 × 1300 mm, rázvor dosahuje iba 1 840 mm. Nepochybujem o tom, že väčšina ľudí by sa najradšej posadila za jeho volant a odjazdila okružnú jazdu mestom. Mimo mesta totiž automobil ani veľmi nepatrí, nemá na to ani výkon, ani jazdné vlastnosti.

Fiat 500 Gamine Vignale 1968 (foto: Erik Stríž, 2018)

„Baby auto“, ktoré nebolo pre deti

Zvykne sa uvádzať, že Gamine Vignale bolo „baby projektom“, čím sa nenarážalo ani tak na dizajn, ako skôr na výkon motora. Vzduchom chladený dvojvalcový motor uložený nad zadnou nápravou posielal na kolesá neveľký maximálny výkon 15,8 kW. So zdvihovým objemom 499,5 kubických centimetrov (0,5 litra) nemohol spraviť väčšie divadlo. Hovoríme o maximálnom výkone, v reálnych podmienkach ste teda silu dvadsaťjeden koní nemali možnosť pocítiť tak jednoducho. Vodič mal k dispozícii 4-stupňovú manuálnu prevodovku. Tento istý motor sa dodával aj do konvenčnej 500-vky v jej športovej úprave a neskôr aj do jej variantu 500F.

Podľa oficiálnych technických údajov bol Gamine Vignale schopný dosiahnuť maximálnu rýchlosť 97 km/h, pokuta za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti mimo obce by bola historickým okamihom v dejinách tohto vozidla.

Fiat 500 Gamine Vignale 1968 (foto: Erik Stríž, 2018)

Skvelá hmotnosť, ale slabý motor

Dnes už veterán trpel na niekoľko nedostatkov, ktoré boli zodpovedné za jeho slabšie predaje. Jednalo sa v prvom rade o slabý motor, ktorý ani v ľahkom roadsteri s hmotnosťou len 495 kilogramov nebol schopný potešiť vodiča zatlačením do sedadiel alebo zaujímavejšími akceleráciami. V skutočnosti bol rozbeh pomerne vlažný, sila motora začínala vädnúť pomerne skoro a jednoduché nápravy nepriali jazde vysokým rýchlostiam, lenže ani v meste s horšími cestami.

Vozidlá, ktoré nemali práve najzodpovednejších majiteľov, údajne trpeli na skorú koróziu karosérie a podvozka.

Zaujímavosťou je, že automobil mal palivovú nádrž pod prednou kapotu.

Dnes by sme Fiat 500 Gamine Vignale považovali za dobovú alternatívu k súčasným elektrickým štvorkolkám, ktoré sa postupne udomácňujú prevažne v Číne a západnej Európe, pomalším tempom aj u nás. Aj oni zvyknú trpieť na problémy týkajúce sa nedostatočného výkonu, kvalitatívneho vyhotovenia a horších jazdných vlastností najmä v otázke stability.

Som presvedčený o tom, že každý, kto sa dnes posadí za volant, je z veterána nadšený, pretože sprostredkováva nielen kontakt s automobilovou históriou, ale aj intenzívne spojenie s vozidlom vďaka neveľkému interiéru, chýbajúcim posilňovačom riadenia a bŕzd a v neposlednom rade vďaka motoru uloženému hneď za vaším chrbtom.

Fiat 500 Gamine Vignale 1968 (foto: Erik Stríž, 2018)

Súčasná hodnota? Záleží na stave

Pred časom sa jeden model 500 Gamine Vignale z roku 1968 objavil v dražbe aukčného domu RM Sotheby’s. Pozornosť pútal výrazným červeným vyhotovením karosérie, čierno-čiernym interiérom a technickou kondíciou, ktorá veľmi nepriala kúpe.

Automobil trpel za koróziu spodných partií karosérie a podvozka, mal viditeľne poškodenú masku chladiča a početné odreniny a drobné kozmetické nedostatky. Aj s uvedenými nedokonalosťami sa aukčnému domu sa podarilo tento kúsok predať za 4 950 amerických dolárov. To je naozaj priaznivá cena, je ale potrebné počítať s tým, že ak má auto slúžiť ďalšie roky aspoň na výstavách veteránov, je nevyhnutné investovať do neho ďalšie tisíce a tisíce eur.

Ak niekde narazíte na Fiat 500 Gamine Vignale v dobrej technickej kondícii, s kompletnými papiermi a menším kilometrovým či míľovým nájazdom, cena vzrastá priam závratne: Adrian Padeanu pred rokom písal pre Motor1 o modeli, ktorého cenovka bola stanovená na 39 995 britských libier, teda po prepočte asi 45-tisíc eur.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.