Sú problémom sviatoční vodiči alebo naša netolerantnosť?
Na cesty vyrazili takzvaní sviatoční vodiči a našou povinnosťou je preto správať sa obozretnejšie a zodpovednejšie.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Komentár redaktora Auto Motor a Šport
Prvý november je deň, kedy dôchodcovia vyberajú z garáží svoje zabudnutné 120-ky, Favority, prípadne žiguláky alebo Ticá a vyberajú sa navštíviť cintoríny.
Práve preto o nich hovoríme ako o sviatočných vodičoch, pretože ich na cestách vídaváme práve v priebehu sviatkov a sú typickí pomalou jazdou, spomalenými reakciami a rozhodovaním, často dokonca ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky. Nedbajú na cyklistov, naopak na priechodoch pre chodcov bez problémov strávia aj tri minúty, prehliadajú dopravné značky. Na parkovisku šúchajú nárazníky a dvere, odtláčajú smetné nádoby a pôsobia neohrabane. Toto obdobie je symbolickou skúškou pre vodičov, ktorí sú skúsení a jazdia už prevažne automaticky. Sviatoční vodiči ich rozrušujú, hnevajú a častokrát obmedzujú, čo vedie k nie tak ojedinelým nadávkam a konfliktom na cestách. To, že títo sviatoční vodiči existujú, je fakt a je ho potrebné rešpektovať. Je nevyhnutné uvedomovať si, že nie každý vodič šoféruje auto denne a každý má právo na chyby. Práve v tomto období by sme si mali my, skúsení, väčšmi uvedomovať, že s nami zdieľajú cesty a je našou povinnosťou správať sa dospelo, vyspelo, zodpovedne a nepretekať sa o čas a o pravdu. Na tom cintoríne ležia naši blízki a priatelia, nemusíme ich nutne doplniť o vlastný hrob len preto, že sme na tej ceste cítili nenormálnu potrebu predbehnúť toho dedka za volantom embéčky, pretože išiel iba 80 km/h tam, kde je deväťdesiatka. Ak sa aj stane, že ten starý pán alebo dáma poškodia pri parkovaní vaše auto, nemusíte robiť dramatické scény a hrať sa na obete zločinu. Nie ste obete, len ste doplatili na vodiča, ktorý spravil chybu. Tak, ako ste aj vy v minulosti šuchli iné auto. Na to sú povinné zmluvné poistenia a havarijné poistky, aby kompenzovali dôsledky podobných situácií. Sú problémom sviatoční vodiči alebo naša netolerantnosť? Práve preto, že sú sviatoční vodiči problémoví, je úlohou ostatných správať sa v rozumnej miere tolerantne, zodpovedne, dospelo a bezpečne. S trochou ohľaduplnosti na cestách budú aj tieto sviatky o niečo pokojnejšie.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.
Slovnaft Move má jeden rok a stotisíce spokojných zákazníkov
Rok úspešného spojenia vernosti a výhod. Program Slovnaft Move oslavuje prvé narodeniny a jeho aplikáciu si stiahlo už vyše 600-tisíc zákazníkov.
V čom sú jeho výhody a prečo by ste si mali stiahnuť apku aj vy?Novinka
ORLEN spustil mobilnú aplikáciu s vernostným programom
Sieť čerpacích staníc ORLEN spustila mobilnú aplikáciu, ktorá zákazníkom ponúka výhody ako vernostný program a navigáciu do vybranej čerpacej stanice.
Vyberáme najlepšiu verziu
Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň
Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!
Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!AKTUÁLNE: Jozef Kabaň končí v Európe. Jeho ďalšie kroky povedú do Číny!
Slovenský dizajnér Jozef Kabaň po rokoch mení pôsobisko. Tentokrát však neprechádza do žiadnej európskej automobilky.
Po dohode s koncernom SAIC sa stáva viceprezidentom Globálneho dizajnového centra. Stane sa tak súčasťou dizajnového tímu automobilky MG.Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Elektromobilita so ZSE Drive
Nabíjanie ako firemný benefit?
Existuje mnoho druhov motivácie zamestnancov. Jedným z nich môže byť aj komplexný program nabíjania elektromobilu tak doma, ako aj v práci.
Aktuálne
Štát preplatí autoškolu mladým dospelým. Zistite, či aj vám a stiahnite si žiadosť
Rezort práce, sociálnych vecí a rodiny na tento účel vyčlenil pol milióna eur.
Na preplatenie priamych aj súvisiacich nákladov majú nárok mladí dospelí v troch skupinách kritérií.AKTUALITA
Kupujete benzínové auto namiesto elektrického? Vo Francúzsku zaplatíte pokutu
V nasledujúcich rokoch môžeme očakávať prílev jazdených vozidiel z Francúzska, o ktoré tam nebude už viac záujem.
Francúzov čakajú veľké zmeny.AKTUALITA
Únia zníži emisie do roku 2040 o 90 percent! Čo to znamená pre dopravu?
Ako v praxi budú tieto zmeny vyzerať a nakoľko sú reálne?
Odhady nevyzerajú vôbec priaznivo