Sú elektromobily naozaj ekologické? Podľa výskumu škodia viac než autá na benzín!

Výskum londýnskej univerzity priniesol hneď niekoľko zaujímavých informácií.
Vydané  Text: 

Elektromobily nemajú výfuk, ktorý by do ovzdušia vypúšťal škodlivé látky či CO2. Ich lokálne emisie sú tým pádom nulové. Z globálneho hľadiska ale môžu škodiť viac než malé mestské auto s benzínovým motorom. Ako je to možné?


Do úvahy treba zobrať aj spôsob výroby elektrickej energie, ktorou sa elektromobily dobíjajú. V roku 2012 mala Tesla Model S emisie na úrovni 124 gramov CO2/km, čo je relatívne dosť. V súčasnosti je táto hodnota nižšia a spadla na 74 gramov CO2/km. Za priaznivými výsledkami ale stojí lepšie využívanie alternatívnych zdrojov pri výrobe elektrickej energie vo Veľkej Británii, kde prebehlo aj toto meranie. V krajinách s vyšším počtom tepelných elektrární by mohli byť výsledky oveľa horšie, pretože sa pri výrobe elektrickej energie využívajú nerastné suroviny, ako napríklad uhlie či plyn.


Zaujímavé tiež je, že hybridná verzia Toyoty Prius vyprodukuje nejakých 78 gramov CO2/km, čo je takmer porovnateľné s Teslou Model S. Hybridný Prius pritom nemusíte ani zdĺhavo dobíjať, pretože automobil využíva len akúsi pomocnú batériu, ktorú priamo dopĺňa motor alebo rekuperácia. Zostrojenie spaľovacieho motora je navyše šetrnejšie než ťažba lítia a výroba batérií.


Elektromobily majú pred sebou ešte dlhú cestu. Nemali by sme ale zabúdať ani na to, čo tu už máme – spaľovací motor. O jeho zdokonalenie sa v súčasnosti pokúša aj automobilka Mazda, ktorá sľubuje výrazné zníženie spotreby a emisií. V hre sú aj palivové články, ktoré spájajú vodík s kyslíkom a vytvárajú elektrickú energiu priamo v aute. Rozhodne máme z čoho vyberať, už len si zvoliť tú správnu cestu.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.