Magazín

BMW Isetta: Ikonický veterán s jednovalcom a 3-litrovou spotrebou

Povojnové obdobie vývoju nových automobilov veľmi neprialo, pretože automobilky sa museli v pomerne krátkej dobe preorientovať z výroby pre armádu na civilnú, pričom viaceré ani len nedostali zaplatené za svoju predchádzajúcu prácu v dôsledku turbulentných politických zmien a revolúcií.

Po roku 1945 nových modelov vozidiel vzniklo iba veľmi málo, vieme iba o ôsmich: Armstrong Siddeley Lancaster, Dodge Power Wagon, Humber Hawk, M.R., Malaxa, Riley RMA, NSB Class 66 a Class 88.

Prečítajte si aj:


Pád Berlínskeho múru si BMW pripomína emotívnou reklamou na BMW Isetta

Redakcia (m)


Až v 50. rokoch sa automobilky mohli činiť viac, keďže vznikal dopyt po nových modeloch a ľudia sa spamätávali z vojny. Trh začal vyžadovať malé nenáročné automobily s nízkymi prevádzkovými nákladmi a priamou reakciou na túto požiadavku bolo malé auto s názvom Iso. Talianske ultrakompaktné vozidlo bolo natoľko pútavé a žiadané, že licenciu na jeho rebrandovanie si zadovážili aj veľké významné automobilky vrátane BMW.

Iso sa pod odlišnými názvami predávalo v Nemecku, Francúzsku, Veľkej Británii, Španielsku, Belgicku a tiež v Brazílii. Pod záštitou nemeckého automobilového koncernu sa Iso v roku 1955 premenovalo na Isetta. Celkovo sa týchto vozidiel predalo viac ako 160-tisíc kusov, čo je na 50. roky veľmi zaujímavá obchodná bilancia.

BMW Isetta (1955)
Atypicky vyriešené vstupovanie do interiéru nebolo svetovým unikátom, no je zrejmé, prečo sa napokon neuchytil. Zdroj: Wikimedia Commons

BMW Isetta malo veľmi neštandardné rozmery aj proporcie. Motor mal iba jediný valec, s výkonom 13 konských síl však na pohon malého ľahkého stroja stačil. Spotreba benzínu dosahovala krásne iba 3 litre na sto kilometrov jazdy, maximálna rýchlosť dosahovala 85 km/h.

Typickým prvkom vozidiel Iso/Isetta je nástup do interiéru spredu. Dvere sú zakomponované do prednej kapoty, takže pri nastupovaní do vozidla zavadzali volant a pedále. Tento nedostatok bol však pre malé auto tak charakteristický, že ho dizajnéri neodstránili.

Pasažieri na zadných sedadlách mali k dispozícii plnohodnotné bočné dvere.

V roku 1956, teda rok po osvojení modelu, sa BMW rozhodlo osloviť aj bonitnú klientelu a predstavilo Isetta Moto Coupe DeLuxe. Tento deluxe model mal ako doplnok sťahovacie okná a dnu sa vošli až štyria ľudia (samozrejme, museli byť útlejší).



Nástupca

Pokračovateľom Isetty bol od roku 1957 model BMW 600, ktorý spravil z trojkolesového autíčka s motorom z motorky plnohodnotné štvorkolesové auto mimoriadne malých rozmerov pre štyroch pasažierov vrátane vodiča.

Prečítajte si aj:


Pád Berlínskeho múru si BMW pripomína emotívnou reklamou na BMW Isetta

Redakcia (m)


Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk