Šrotovné bez lízingu

Slovenská vláda schválila šrotovné, aby podporila predaj áut. Či však naozaj splní účel, je čoraz otáznejšie.
Vydané  Text: 
Slovenská vláda s fanfárami schválila šrotovné. Slováci si začali mädliť ruky a spriadať plány na kúpu nového auta s výraznou zľavou. Podľa prvých informácií ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka sa mohlo šrotovné kumulovať, napríklad v prípade, že v rodine bolo viac áut starších ako desať rokov. Keď vyšiel výnos MHSR o šrotovnom, mnohým spľasli nádeje, pretože podľa neho je možné uplatniť iba jednu zľavu na jedno nové vozidlo. **Zbytočný lízing?** Ďalším úderom pod pás je lízing. Šrotovné si zatiaľ nie je možné uplatniť pri kúpe auta na lízing, pretože podľa ministerstva sa kupujúci stáva majiteľom až po splatení vozidla. Logiku to síce má, ale tu si treba jednoznačne uvedomiť, čo vlastne vláda chce šrotovným dosiahnuť. A bez lízingu si akurát podpíli konár pod zadkom. Ani pri najlepšej vôli si nevieme predstaviť, že človek, ktorý dlhé roky jazdí na starej škodovke alebo žiguláku, má niekde v ponožke ďalších päť- či šesťtisíc eur na nové auto. Pre mnohých sa práve lízing stáva najschodnejšou cestou na kúpu nového tátoša. Dúfame, že si to zodpovední uvedomia a lízing umožnia. Kapitolou samou o sebe sú podnikatelia a živnostníci, ktorým vláda veľkoryso umožní uplatniť si šrotovné. Nevieme sa však zbaviť dojmu, že ide len o prázdne populistické gesto. Veď koľko firiem vlastní desaťročný šrot? Každý podnikateľ potrebuje spoľahlivé a bezpečné auto a stariny rozhodne túto podmienku nespĺňajú. A už vôbec nie vtedy, keď majiteľ precestuje tisíce kilometrov mesačne. **Rana pod pás** Dobrému úmyslu vlády navyše urobilo škrt cez rozpočet susedné Česko, keď schválilo odpočet DPH z osobných áut, čiže bez nevkusnej a zväčša zbytočnej mreže. Naša politická špička pritom od začiatku roka proklamuje snahu o podporu podnikania, ktoré považuje za jediné schodné riešenie hospodárskej krízy. Lenže reči sa hovoria, chlieb sa je. Cena auta o takmer 20 % nižšia je predsa len presvedčivejší argument než 2 000 €. Je úplne logické, že naši podnikatelia budú mať veľmi dobrú motiváciu preštudovať českú legislatívu a presunúť sa za hranice. Čo teda vlastne vláda dosiahla? Hrdo vyhlasuje, že šrotovným plníme odporúčanie Európskej komisie a snažíme sa svojou troškou prispieť k oživeniu automobilového priemyslu v Európe. Ale čo z toho majú ľudia? Text: Soňa Zverková








Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.