VW Tiguan vs Nissan Qashqai: Súboj kontinentov

Nejedno SUV je napriek „terénnemu“ vzhľadu vhodné iba do mesta. Do tejto kategórie patria aj modely Nissan Qashqai a VW Tiguan, ktoré v porovnávacom teste proti sebe nastúpili vyzbrojené dvojlitrovými naftovými motormi.
Vydané  Text: 
Ak sa pozrieme na čísla predajnosti, modelu Nissan Qashqai sa na slovenskom trhu darí. Hoci VW Tiguan má v porovnaní s ním určitý časový sklz, znalci sa zhodujú, že aj tento model má u nás šance na úspech. Z hľadiska pohonu všetkých kolies pritom ani jeden z testovaných modelov nehrá prvú ligu a v skutočnosti je určený skôr do bežnej premávky ako do terénu. Ak sa pozriete na internetovú stránku automobilky Nissan, Qashqai nenájdete v kategórii 4×4, ale medzi osobnými vozidlami. Prvky, ktoré by z neho mohli urobiť terénne auto, možno spočítať na prstoch jednej ruky: zapínateľný pohon štyroch kolies. A dosť. Na nespevnenom povrchu možno do rýchlosti 10 km/h zablokovať lamelovú spojku nachádzajúcu sa medzi zadnou a prednou nápravou, ktorá za normálnych okolností medzi ne rozdeľuje krútiaci moment. **Tiguan tiež nie je práve terénne auto.** A už vôbec nie vtedy, keď si zákazník zvolí variant Sport & Style, kegy nižšia spodná hrana predného nárazníka zhoršuje nájazdový uhol. Kým verzia Track & Field umožňuje nájazd do 28 stupňov, v prípade Sport & Style je to iba 18 stupňov. Tiguan má v sériovej výbave zapínateľný pohon štyroch kolies, na normálnej ceste je však obyčajná „prednokolka“. Ak má zákazník rustikálnejší vkus, môže si za 3 555 korún (118,00 eur) objednať ochranný kryt motora a za 4 248 Sk (141,00 eur) off-roadový balík. Lepšie povedané balíček, pretože obsahuje iba elektronický kompas, systém sledovania tlaku v pneumatikách a palubný počítač. Cenovo sa obidva modely v podstate vyrovnajú. Tiguan s motorom 2.0 TDI síce možno získať za 915 529 Sk (30 390 eur), chýbajú mu však detaily výbavy, ktoré Qashqai 2.0 dCi vo variante 4×4 Tekna ponúka za 1 038 000 (34 455,29 eur). Manko oproti japonskému modelu vyrovnáva už tradične dlhý zoznam opcií pre značku VW. Koža, xenónové svetlomety, presklená strecha, parkovací asistent, vyhrievanie sedadiel, CD menič a multifunkčný kožený volant môžu i napriek nižšej cene základného modelu urobiť poriadnu dieru do rozpočtu zákazníka, ak by chcel to, čo Qashqai ponúka v základnej výbave. Oba výrobcovia sa zhodujú v otázke pohonu. Pod oboma kapotami pracuje dvojlitrový štvorvalcový diesel so vstrekovaním common rail, no i napriek podobnému technickému riešeniu tu rozdiely nájdeme. V prvom rade v spotrebe, pretože Nissan je úspornejší. Počas testu spotreboval o 0,2 l na 100 km menej než VW. Minimálne dosiahnuté spotreby pod hranicou šesť litrov, ktoré dosiahli obidva modely, patria v kategórii SUV medzi príkladné. Na druhej strane sa Nissan pri zrýchlení správa lenivejšie. V našom teste bol nemecký TDI kultivovanejším agregátom a predovšetkým bol tichší. Qashqai znie oveľa „traktorovejšie“, kým VW je natoľko dobre odhlučnený, že vodič si ho prakticky neuvedomuje v širokom pásme otáčok. Vzhľadom na väčší aerodynamický hluk a bubnovanie kamienkov na vnútornej stranej blatníkov je Qashqai v porovnaní s Tiguanom akusticky výraznejší. Výrobca pravdepodobne výmenou za bohatšiu výbavu ušetril pri odhlučnení, čo môže byť nevýhodou pri dlhších jazdách. Qashqai sa modelu Tiguan nevyrovná ani z hľadiska komfortu pruženia. V zákrutách sa viac nakláňa a mäkšie nastavenie podvozka na priečnych nerovnostiach neprináša očakávané výhody. Naproti tomu Nissan boduje brzdami, ktoré presvedčili kratšími brzdnými dráhami a lepšou stabilitou. Tvrdšie odpružený Tiguan sa v serpentínach správa neutrálne, s minimálnymi náklonmi a bežné nerovnosti zvláda s bravúrou pohodlnej limuzíny. Väčšie rezervy má aj naložený, horšie reaguje iba na výrazné priečne nerovnosti. Brzdy síce nemajú tak výrazný účinok ako Nissan, fading ale ani v jeho prípade nehrozí. Qashqai charakterizujú veľké odpory v riadení a v spojke ako v prípade pravého off-roadu. Hoci je Qashqai „prednokolka“, handling nie je veľmi presvedčivý. Nedotáčavá tendencia je v zákrutách priveľká, i keď po zapojení pohonu štyroch kolies sa auto správa citeľne neutrálnejšie. **Tiguan jasne vedie z hľadiska priestoru vo vnútri kabíny** , pretože plochá strecha japonského modelu obmedzuje priestor nad hlavou posádky. Cestujúci na zadných sedadlách musia sedieť s veľmi pokrčenými kolenami, čo je najmä pri dlhších cestách nepohodlné. Neveľmi príjemné sú aj krátke sedáky vpredu aj vzadu a uhol otvárania dverí batožinového priestoru môže osobám už s výškou nad 175 cm priniesť nepríjemný úder do hlavy. V prípade objemu batožinového priestoru sú obidva modely viac-menej zhodné, aspoň z hľadiska litráže. Veľké zadné dvere Tiguanu však umožňujú naloženie rozmernejšieho nákladu, preto je v porovnaní s Japoncom praktickejší. Za príplatok si možno do modelu Tiguan objednať prípojné zariadenie uľahčujúce nakladanie predmetov, ktoré stojí 22 595 Sk (750 €). Všeobecná použiteľnosť a vyvážené vlastnosti priniesli víťazstvo trhovému nováčikovi s menom Tiguan. Oveľa lepšie vybavený a a na našom trhu etablovaný Qashqai mu však dýcha na krk nielen v tomto teste, ale aj v reálnom živote, kde je alfou a omegou úspechu priazeň kupcov. Na nemeckého konkurenta ale stráca v oblasti handlingu a komfortu. Text: Christian Bangemann, Soňa Zverková Foto: Achim Hartmann **Záver: 1\. VW** Z hľadiska komfortu a handlingu pripomína Tiguan skôr dobrý kompaktný model než SUV. V jeho prospech hovorí kvalita spracovania a vnútorný priestor, veľkým mankom je skúpa výbava. **2. Nissan** Bohato vybavený Qashqai presvedčí úsporným dieselovým motorom a účinným brzdovým systémom, výhodou je aj uzamknutie rozdelenia pohonu. Z hľadiska komfortu a handlingu je však oveľa horší než Tiguan. **Technické dáta a namerané hodnoty** **Model** VW Tiguan 2.0 Nissan Qashqai TDI 4motion 2.0 dCi 4WD Sport & Style Tekna Usporiadanie motora/počet valcov R/4 R/4 Zdvihový objem cm3 1968 1995 Maximálny výkon kW (k) 103 (140) 110 (150) pri ot./min. 4200 4000 Max. krútiaci moment Nm 320 320 pri ot./min. 1750 2000 Emisná norma Euro 4 Euro 4 CO2 g/km 189 184 Pohotovostná hmotnosť kg 1739 1632 Užitočná hmotnosť kg 501 453 Dĺžka x šírka x výška mm 4427 x 1809 x 1683 4315 x 1783 x 1606 Rázvor mm 2604 2630 Priemer otáčania doľava/doprava m 11,9/11,7 10,9/11,4 Objem batožinového priestoru (VDA) l 470/1510 410/1513 Objem palivovej nádrže l 64 65 Vnútorná šírka vpredu/vzadu mm 1495/1455 1455/1445 Vnútorná výška vpredu/vzadu mm 1060/975 950/930 Priestor za predným sedadlom mm 685 715 Pneumatiky testovaného auta 235/50 R 18 V 215/60 R 17 H Goodyear Bridgestone Eagle F1 Dueler Sport Pohon pohon všetkých kolies pohon všetkých kol. Prevodovka 6-stupňová prevod. 6-stupňová prevod. **Namerané hodnoty** **Zrýchlenie** s 0 – 80 km/h 7,9 7,3 0 – 100 km/h 12,4 10,5 0 – 120 km/h 18,4 15,7 0 – 130 km/h 22,2 18,3 0 – 140 km/h 29,1 21,5 0 – 160 km/h 46,5 32,4 Najvyššia rýchlosť km/h 186 190 **Brzdná dráha** m zo 100 km/h za studena prázdne 41 39 zo 100 km/h za studena naložené 42 38 zo 100 km/h za tepla naložené 44 42 zo 140 km/h za studena prázdne 85 73 **Spotreba počas testu** l/100 km 9,6 9,4 Minimálna (testovací okruh) 5,8 5,7 Maximálna 11,8 11,5 Dojazd km 667 691 Palivo diesel diesel **Spotreba podľa ECE** l/100 km mesto 9,4 8,7 mimo mesta 5,9 5,9 kombinovaná 7,2 6,9 Vnútorný hluk dB pri 80 km/h 64 61 pri 100 km/h 66 66 pri 120 km/h 69 68 pri 160 km/h 72 74 **Základná cena verzie** Sk 841 118 668 000 eur 27 920 22 173,54








Pokračujte na ďalší príspevok »



Rozhovor

Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.
  • LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

    Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox.