Jazdený Renault Laguna 1.9 dCi: Porcia extravagancie

Keď sa v roku 2000 predstavil Renault Laguna druhej generácie, v záplave vtedajšej sivej konkurencie pôsobili jeho extravagantné a pritom elegantné krivky ako z iného sveta.
Vydané  Text: 

Odvážny prístup dizajnérov Laguny druhej generácie sa takmer okamžite po jej predstavení odrazil v návale objednávok a dlhých radoch v predajniach Renaultu. Laguna poskytla v tejto triede dovtedy nevídané prvky luxusu a výbavu známu z najvyšších segmentov. Ako prvá prišla s kartou, ktorá umožňovala bezkľúčový prístup do auta a štartovanie pomocou efektného tlačidla. S návalom elektroniky však poklesla aj spoľahlivosť, a tak sa prvé kusy vracali do servisov rýchlejším tempom ako sa stíhali predávať nové autá. Tieto problémy konštruktéri čiastočne odstránili krátko po nábehu výroby, ostatné neduhy sa podarilo výrobcovi celkom zdatne eliminovať s predstavením faceliftovanej verzie v roku 2005. Presne z tohto roku pochádza aj testovaná Laguna Grandtour poháňaná naftovým motorom 1.9 dCi a 104 000 najazdenými kilometrami. Jej priestranný interiér je plný kvalitných plastov, ich lícovanie však už tak ukážkové nie je. Francúzske autá sú povestné svojimi vŕzgajúcimi vnútornými obkladmi, testované auto však pôsobilo stále pevne. Jediné pazvuky vychádzali z vnútra palubnej dosky, ich pôvod sa nám nepodarilo odhaliť. Komfort na predných sedadlách je až nepopísateľný, daňou za to je ich slabé bočné vedenie. Kráľovské miesto je aj vzadu, v Lagune si prídu na svoje najmä priaznivci mäkkých sedadiel. Ich látkové čalúnenie v testovanom aute výborne odolalo opotrebeniu. Predná náprava prezrádzala na zlej ceste čiastočné vôle, pravdepodobne išlo o jej spodné priečne ramená, ktoré sú známe tým, že dlho nevydržia. Počas jazdy sa opotrebenie prejavilo veľkými hlasnými ranami od náprav, držanie stopy tým nijako neutrpelo. Pruženie je nastavené skôr komfortne, takže Laguna je ideálnym spoločníkom na dlhých rovných cestách. Tu oceníte aj dlhé sprevodovanie šesťstupňovej, pomerne nepresnej manuálnej prevodovky. Naftová jednadeviatka je odolným agregátom, šarapatu robí len jej turbodúchadlo, ktoré zásluhou dlhých servisných intervalov dlho nevydrží. Motorový olej sa vplyvom malého olejového filtra rýchlo zanesie karbónom a ten dá jemnému turbodúchadlu do tela. Počas testu sme dosiahli spotrebu 6,4 l/100 km, čo je za poskytované jazdné výkony veľmi slušná hodnota. Text: Václav Lipavský Foto: Martin Ruisl **Plusy** \+ vysoká bezpečnosť \+ pružné naftové motory \+ veľký vnútorný priestor **Mínusy** \- spoľahlivosť prvých kusov \- necitlivé riadenie \- spotreba motora 2.2 dCi **Časté poruchy** Predčasné opotrebovanie turbodúchadla, poruchové snímače tlaku v pneumatikách, poruchy elektroniky, nefunkčné podsvietenie panelu klimatizácie, uvoľnené ochranné tepelné štíty výfukového potrubia, poruchové vstrekovače systému common rail, poruchové xenónové výbojky, opotrebované spodné ramená prednej nápravy. **Naše odporúčanie** Ideálnou voľbou je v prípade Laguny práve testovaný naftový štvorvalec 1.9 dCi (81 kW/110 k). Je veľmi tichý a mimoriadne pružný. Vďaka dlhým prevodom je ideálnou motorizáciou pre dlhé diaľničné cesty. Jeho odolnosť je dobrá, problematická je len výdrž jeho turbodúchadla. Vyhnite sa benzínovému motoru 2.0i 16V IDE s priamym vstrekovaním paliva. Vyžaduje veľmi kvalitný benzín a keď ho nedostane, prudko klesá jeho životnosť, navyše je hlučný. Vozidlo zapožičala na test spoločnosť AAA Auto.








Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.