Vodičák za 40 eur a nulové skúsenosti. Slovenské cesty ohrozujú indickí vodiči
Aj keď v tomto prípade nehovoríme o žiadnom čiernom trhu, ktorý by prebiehal priamo u nás, napriek tomu neposkytuje každý vodičák ani zďaleka rovnakú garanciu, že daná osoba vie skutočne šoférovať.
Pri pohľade do kabín taxíkov v slovenských mestách vyvstávajú otázky, upozornil portál Topspeed.sk. Ako je možné, že vodiči z krajín ako India, ktorí na Slovensku strávili len minimum času, disponujú európskymi dokladmi, hoci v našej autoškole nikdy nesedeli? Odpoveď je ukrytá v kombinácii medzinárodnej byrokracie a fungovania domácich taxislužieb.
Indický štandard: Vodičák za 40 eur bez jazdy
Ak si myslíte, že v Indii prechádzajú uchádzači o vodičské oprávnenie podobnými procedúrami ako v Európe, realita vás zaskočí. V mnohých indických regiónoch treba na to, aby ste mohli získať vodičák, vybaviť skôr administratívu než preukázať skutočné zručnosti.

Ilustračný obrázok
Za poplatok v prepočte približne 40 eur a po podaní žiadosti môžete cez rôznych pochybných vybavovačov získať vodičák bez toho, aby ste absolvovali reálnu teoretickú skúšku či praktické jazdy.
Takíto vodiči tak dostanú dokument, ktorý je z právneho hľadiska platný, no o ich schopnostiach jazdiť v hustej mestskej premávke sa dá pochybovať. Práve indický preukaz je však paradoxne vstupenkou do európskeho systému.
Vodičák uznávajú na základe medzinárodných dohôd
Problém nie je v tom, že by rýchlokvasení vodiči podvádzali slovenskú políciu. Problémom sú medzinárodné dohody. Slovensko je viazané Ženevským dohovorom z roku 1949 (práve ten podpísala aj India) a Viedenským dohovorom (1968) o cestnej premávke.
Tieto zmluvy mali pôvodne uľahčiť turistom cestovanie medzi kontinentmi. Nikto vtedy nepočítal s masívnou pracovnou migráciou kuriérov a taxikárov. Dohovory prikazujú signatárskym krajinám vzájomne si uznávať vodičské oprávnenia, čo cudzincom umožňuje po splnení formálnych podmienok požiadať o výmenu svojho domáceho preukazu za ten európsky.

Ilustračný obrázok
Administratívna pasca: Kontrolujú sa papiere, nie schopnosti
Keď indický občan príde na Slovensku a požiada úrady u nás, že si chce vymeniť svoj vodičák za slovenský, úradník na oddelení dokladov neskúma, či žiadateľ vie zaparkovať alebo či pozná význam dôležitých dopravných značiek.
Úrad preveruje hlavne pravosť a platnosť indického dokladu, a to často cez konzulárne overenie. Nevenuje sa však tomu, akým spôsobom bol vodičák získaný a či skutočne potvrdzuje reálne vodičské skúsenosti.
Cudzinec tak pri výmene prechádza len papierovým procesom. Na obranu zahraničných motoristov však treba dodať, že oni tento systém nevymysleli. Zároveň existuje povinnosť výmenu vodičského preukazu v prípade držiteľov s trvalým pobytom v SR pochádzajúcich z krajín mimo Európy, uvádza web ministerstva vnútra.
Jazyková bariéra robí problémy
Okrem legálnej výmeny vodičákov existuje pri tejto téme aj ďalšie rizko, s ktorým sa niektorí cestujúci už stretli. Skúsenosti z iných európskych či svetových metropol potvrdzujú, že vodiči taxi s platnými dokladmi si zakladajú účty, ktoré následne za províziu načierno prenajímajú krajanom. Tí však žiadne oprávnenie jazdiť ako taxikári nemajú. Cestujúci si tak objedná napríklad jazdu u Igora, no v skutočnosti poňho príde Igor či Jozef, teda niekto úplne iný, kto v systéme oficiálne nefiguruje.

Ilustračný obrázok
Zdieľanie profilov v aplikáciách taxislužieb je samozrejme zakázané a známe taxi platformy proti tomu podnikajú aktívne kroky, no nie je v ľudských silách mať pod kontrolou tisíce vodičov. Čierne ovce sa nájdu vždy a všade.
Navyše, aj skúsenosti zo Slovenska ukazujú, že niektorí vodiči nerozumejú slovenskému jazyku do takej miery, aby dokázali napríklad komunikovať v krízových situáciách či pri policajných kontrolách. Viacerí nepoznajú špecifiká európskej infraštruktúry ako napríklad prednosť sprava, pravidlá na kruhových objazdoch či električkové koľaje.
Toto všetko sa dá naučiť a zahraniční vodiči si rozhodne zaslúžia šancu, aby mohli u nás voziť cestujúcich, no v súčasnosti by sme rozhodne nedali ruku do ohňa za to, že všetci taxikári naše pravidlá na cestách skutočne ovládajú.
Zatiaľ čo štát sa zameriava na sprísňovanie kontrol v autoškolách pre domácich, otvorená zostáva vážna legislatívna diera týkajúca sa taxikárov z iných krajín. Otázkou zostáva, kedy sa tlak na bezpečnosť cestnej premávky v mestách zvýši natoľko, že dôjde k zmene.












