Ruky preč od tohto paliva: Existujú dva druhy benzínu, vždy hľadajte číslo 10

Na základe čoho sa rozhodujete pri výbere paliva? Slováci často netušia, že ešte stále existujú dva druhy benzínu. Vyhnite sa zbytočnej chybe.
paliva

Ceny paliva v roku 2025 v rámci ročnej bilancie klesli. Benzín stojí aktuálne v priemere na Slovensku 1,48 eura. Naftu tankujeme za 1,43 eura. Medziročne tak benzín zlacnel o 1,5 percenta a cena dieselu klesla ešte výraznejšie o 1,9 percenta. Dôvod na radosť? Určite áno.

Aj v Nemecku zaznamenali zlacnenie benzínu E10, ktorý bežne využívajú tiež motoristi na Slovensku. V krajine však môžete na rozdiel od SR stále natankovať aj palivo E5 s menším množstvom ekologickej zložky, hoci väčšina štátov Európy už od neho upustila. Aj na nemeckých čerpacích staniciach by ste však radšej mali hľadať označenie E10. Tento benzín je pre motoristov atraktívnejší nielen finančne, ale aj z hľadiska ekológie.

Dva eurá za liter PHM? Hrozilo to aj na Slovákom

Podľa údajov najväčšieho nemeckého autoklubu ADAC sa priemerná cena za liter E10 pohybuje na úrovni okolo 1,69 eura (5 až 6 centov menej ako v prípade E5). Nafta stojí približne 1,61 eura. To predstavuje pokles o niekoľko centov v porovnaní s minulým rokom. Trend je teda rovnaký ako u nás.

Pre porovnanie, najhoršia situácia v Nemecku bola v roku 2022, keď diesel stál takmer 1,95 eura a za benzín E10 sa platilo približne 1,86 eura za liter. Vo vybraných mesiacoch roku 2022 atakovali aj ceny PHM na Slovensku takmer dvojeurovú hranicu. Týkalo sa to predovšetkým letného obdobia v čase hlavnej dovolenkovej sezóny.

benzín E10 vs E5

Pozor na zvýšenie cien paliva na konci roka

Aj keď sú ceny paliva medziročne nižšie a podľa posledných údajov došlo na Slovensku aj k medzitýždňovému zlacneniu oboch najbežnejších druhov PHM zhruba o 2 centy, tankovanie môže kedykoľvek zase zdražieť.

Experti upozorňujú, že medzinárodné krízy, ako napríklad tá na Blízkom východe, môžu cenovky pohonných hmôt rýchlo ovplyvniť. Navyše, Nemci sa musia pripraviť na plánované zvýšenie dane z CO2. Tankovanie tak môže zdražieť zhruba o tri centy za liter, čo sa prejaví najmä na prelome rokov.

ADAC však jasne odporúča motoristom, aby v Nemecku uprednostnili benzín E10. Takmer všetky autá s benzínovým motorom sú s týmto palivom kompatibilné. Napriek tomu mnoho vodičov stále váha a používa radšej E5. Podľa odborníkov však ide o zbytočnú opatrnosť. Riziko poškodenia vozidla je vo väčšine prípadov minimálne.

čerpacia stanica

Nemecká Asociácia automobilového priemyslu uvádza, že 99 % benzínových vozidiel dokáže bez problémov jazdiť s využitím paliva E10. Ani v prípade starších modelov, pri ktorých výrobca tento druh benzínu neschválil, nejde automaticky o riziko. Často iba nebol testovaný. Informácie o kompatibilite poskytujú automobilky, autoservisy alebo predajcovia áut.

E10 sa oplatí aj pri vyššej spotrebe paliva

Jedným z hlavných argumentov odporcov E10 býva nižšia energetická hodnota spôsobená vyšším obsahom bioetanolu. Tento fakt môže mierne zvýšiť spotrebu auta.

Avšak rozdiel pri cene paliva v Nemecku zvyčajne prevyšuje tento efekt. Napríklad aj pri cenovom rozdiele šesť centov na liter v neprospech E5 sa stále jednoznačne oplatí E10.

Motoristi, ktorí v Nemecku naďalej tankujú benzín E5, tak pri každom tankovaní zbytočne míňajú peniaze. E10 umožňuje ušetriť peniaze a prináša ekologickejšiu alternatívu pre moderné autá.

Zdroj: Autohaus