Nové rýchlovlaky sa vyhnú Slovensku. O toto sme prišli, nečakaný dopravca jazdí 230 km/h

V Európe začnú jazdiť nové rýchlovlaky. Ich cieľovou destináciou síce nebude naša krajina, no Slováci túto značku dôverne poznajú.
nové rýchlovlaky Flixtrain

Skupina Flix, ktorá je aj u nás známa najmä vďaka diaľkovým autobusom Flixbus, sa chystá na výrazný krok v železničnej doprave. Vo veľkom nakúpi nové rýchlovlaky.

Všetkých 65 moderných vlakov, ktoré si objednala v hodnote až 2,4 miliardy eur, plánuje nasadiť výlučne na nemeckých tratiach. Ak niekto dúfal, že ich uvidí na Slovensku alebo aspoň v relatívne blízkej Viedni či Prahe, zostane sklamaný. Firma otvorene vstupuje do priameho súboja s dominantným hráčom na nemeckom trhu, štátnymi železnicami Deutsche Bahn.

Flix pôsobí na trhu už približne 14 rokov

Začínal s autobusovou dopravou, no postupne rozšíril svoje aktivity aj na železnicu. V súčasnosti jazdí v Nemecku s približne 15 vlakmi Flixtrain. Nová objednávka spoločnosti z konca mája však prináša výrazný kvalitatívny posun. Lokomotívy dodá Siemens, samotné vlakové súpravy vyrobí španielska spoločnosť Talgo, ktorá sa bude čiastočne podieľať aj na ich údržbe.

Podľa vedenia firmy má ísť o jasný signál, že Flix verí v potenciál nemeckej železnice. Spoločnosť tvrdí, že chce prispieť k jej posilneniu a zároveň využiť domáci trh ako základ pre dlhodobo udržateľný rast. Nové rýchlovlaky by mali vyraziť na trate v roku 2028, ešte predtým chce Flixtrain rozšíriť ponuku aj prostredníctvom modernizovaných vozňov.

nový vlak Talgo

Nemci budú cestovať vlakmi komfortnejšie a rýchlejšie

 

Ambície sú veľké, konkurencia ešte väčšia

Deutsche Bahn dnes ovláda diaľkovú dopravu v Nemecku s viac ako 400 vlakmi ICE. Do roku 2030 plánuje ich počet zvýšiť až na 450. Napriek tomu je zakladateľ a šéf Flixu André Schwämmlein presvedčený, že jeho firma má šancu. Podľa neho môže Flixtrain vybudovať druhú silnú sieť diaľkovej osobnej železničnej dopravy s porovnateľnými cestovnými časmi aj frekvenciou spojov.

Zaujímavé je, že ešte na jar Schwämmlein avizoval, že nové rýchlovlaky by mohli jazdiť vo viacerých krajinách Európy. Rovnaký typ súprav Talgo si objednali aj Deutsche Bahn a začínajú ich nasadzovať ako ICE L.

Rozhodnutie Flixtrainu nechať všetky nové vlaky jazdiť výlučne v Nemecku má politické pozadie. Nemecký minister dopravy prisľúbil podporu konkurencie na železnici, a to vrátane znižovania poplatkov za využívanie tratí. Práve táto položka patrí medzi najväčšie náklady každého dopravcu.

vlak

V Nemecku sa zintenzívni konkurencia v osobnej železničnej preprave

Nové rýchlovlaky zvyšujú riziko

Na rozdiel od autobusového biznisu je železnica pre Flix omnoho rizikovejšia z podnikateľského hľadiska. Autobusy Flixbus väčšinou prevádzkujú partnerské firmy, ktoré nesú aj časť ekonomického rizika. Pri vlakoch to neplatí. Flix musí súpravy nakupovať a financovať sám, a to kombináciou vlastného kapitálu a úverov. To znamená vysoké investície a dlhší čas, kým sa projekt dostane do zisku.

Samotné vedenie firmy priznáva, že tisky neprídu rýchlo. Podľa Schwämmleina je však železnica od začiatku pevnou súčasťou stratégie a Flix verí verí aj napriek rizikám potenciálu, ktoré nové rýchlovlaky v Nemecku majú.

Otázkou je, ako sa Flixtrain popasuje s prevahou štátnej konkurencie. Vlaky Talgo dosahujú maximálnu rýchlosť približne 230 km/h, zatiaľ čo časť flotily Deutsche Bahn má schválenie jazdiť rýchlosťou až 300 km/h. V praxi síce vlaky ICE často nejazdia najvyššou možnou rýchlosťou kvôli stavu infraštruktúry, rozdiel na papieri naďalej existuje. Súpravy ICE navyše ponúkajú palubné bistro, stabilnejší Wi-Fi internet či klimatizáciu. Doterajšie vlaky Flixtrainu nedokázali ponúknuť rovnaký komfort.

nemecký vlak

Nové rýchlovlaky Flixtrain budú konkurenciou pre nemecké štátne železnice DB

S príchodom nových súprav sa to má zmeniť. Flix sľubuje klimatizáciu, bezdrôtový internet, bezbariérový prístup aj možnosť rezervácie miest vo vlakoch. Jedinou výnimkou zostane absencia palubného bistra s jedlom a nápojmi. Firma namiesto toho stavia na jednoduchý podnikateľský model s vyššou kapacitou prepravy, ktorý jej umožňuje ponúkať nižšie ceny cestovných lístkov.

Chcú motivovať ľudí, aby nevyužívali autá

Cieľ Flixtrainu zostáva jasný. Chce ponúknuť lacnejšie cestovanie než Deutsche Bahn a prilákať nových cestujúcich. Podľa Schwämmleina musí viac ľudí presadnúť z áut do vlakov a celý trh má rásť, nielen sa deliť medzi existujúcich hráčov.

Flix sa pritom neobáva ani možného vstupu ďalšieho konkurenta. Talianske štátne železnice Ferrovie dello Stato Italiane zvažujú expanziu na nemecký trh s rýchlovlakmi a hovoria až o 50 súpravách. Šéf Flixu reaguje pokojne. Firma podľa neho vyrástla vďaka silnej konkurencii a je pripravená čeliť ďalším hráčom.

Ak sa plány naplnia, nemecká železnica môže v najbližších rokoch zažiť najväčšiu konkurenciu v diaľkovej doprave za dlhé desaťročia. Nové rýchlovlaky za miliardy eur jazdiace pod značkou Flixtrain budú toho najlepším dôkazom.

Zdroj: eurailpress.de