Prečo je Európa stále o 56 % drahšia ako Čína? Kedy budú elektromobily lacnejšie ako benzín? Chystá sa veľká zmena

Cena batérií klesla pod 100 USD/kWh vďaka LFP. Toto je veľká zmena, ale prečo je Európa stále o 56 % drahšia ako Čína?

Svet elektromobility stojí pred historickým zlomom. Kým spotrebitelia sú zvyknutí na vysoké počiatočné investície do elektrických vozidiel, tichá revolúcia v cenách lítiových batérií sľubuje, že sa v cenotvorbe udeje veľká zmena. Táto zmena sa premietne do cien EV už v roku 2026 a sprístupní elektrické autá masám.

Hranica 100 dolárov prekonaná

Podľa najnovšej analýzy od renomovanej agentúry BloombergNEF, ktorá detailne sleduje globálne trhy so surovinami, priemerná cena lítium-iónových batériových blokov klesla od roku 2024 o 8 percent. Dostala sa tak na rekordné minimum 108 dolárov za kilowatthodinu (kWh).

Cena batérií klesla pod 100 USD/kWh vďaka LFP. Toto je veľká zmena, ale prečo je Európa stále o 56 % drahšia ako Čína?

Ak sa pozrieme špecificky na lítiové batérie určené pre elektromobily, cenový trend je ešte dramatickejší. Cena je už na úrovni 99 dolárov za kWh. Toto je už druhý rok po sebe, čo sa najdrahší komponent vozidla drží pod psychologickou hranicou 100 dolárov. Dlhodobo sa pritom predpokladá, že práve táto cena je kľúčová pre dosiahnutie cenovej parity so spaľovacími vozidlami. Vďaka masívnemu zlacňovaniu nastáva veľká zmena v kalkuláciách automobiliek.

Prebytok kapacity a lacnejšie LFP

K pokračujúcemu poklesu cien dochádza napriek tomu, že ceny kovových surovín pre batérie paradoxne rastú. Ako je to možné? Príčiny sú dve a obe svedčia o tom, že globálny trh EV dospel a príde veľká zmena:

  1. Nadmerná kapacita: Nízke ceny sú priamym výsledkom obrovskej nadmernej kapacity vo svetovej výrobe batérií. Najmä ázijskí výrobcovia v posledných rokoch investovali do takých výrobných liniek, že ponuka už teraz vysoko prevyšuje súčasný globálny dopyt.

  2. Vzostup LFP batérií: Kľúčový je technologický posun smerom k lacnejším batériám typu LFP (lítium-železitý fosfát). Tieto batérie neobsahujú drahý kobalt a nikel a sú výrazne lacnejšie na výrobu. Získavajú si popularitu na globálnej úrovni, čím tlačia ceny smerom nadol a potvrdzujú.

Cena batérií klesla pod 100 USD/kWh vďaka LFP. Toto je veľká zmena, ale prečo je Európa stále o 56 % drahšia ako Čína?

Tento priaznivý cenový trend zasiahol aj Európu, ktorá taktiež zaznamenala 8-percentný pokles cien batérií. Je to sčasti spôsobené aj tým, že čínski výrobcovia, v reakcii na obchodné bariéry v USA, presmerovali značnú časť svojho exportu na európsky trh. Zvýšená konkurencia pomohla stlačiť ceny pre európske automobilky.

Napriek tomu zostáva Európa v zjavnej nevýhode. Lítiové batérie sú na starom kontinente stále o 56 percent drahšie ako v Číne. Dôvodom sú nielen vyššie výrobné náklady v Európe, ale aj závislosť od dovozu batérií, za ktoré si Čína účtuje vysoké prirážky. Zníženie tejto 56-percentnej cenovej nevýhody je kľúčové, ak má dôjsť k masívnej cenovej zmene, ktorú trh očakáva.

Celkovo platí, že vyhliadky na ešte nižšie ceny elektromobilov v roku 2026 sú sľubné. Globálna veľká zmena v cenách batérií otvára dvere k cenovej parite EV so spaľovacími vozidlami. Ich plné využitie v Európe však bude závisieť od rýchlosti, akou dokáže kontinent dohnať a prekonať konkurenčnú nevýhodu vo vlastnej výrobe.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!