Požiare elektromobilov sú stále obrovským problémom. Vyrieši ich revolučná technológia od našich susedov?

Prikrytie doteraz bežnou  protipožiarnou plachtou sa považuje sa za najúčinnejší spôsob, ako izolovať a uhasiť požiare elektromobilov ale aj bežných áut.
archív / autor

Požiare elektromobilov. S rastúcim počtom elektrických vozidiel sa záchranári čoraz častejšie stretávajú s problémom ich hasenia. Je to preto, že ich lítium-iónové batérie dokážu udržať horenie aj bez prístupu kyslíka a niekedy sa po niekoľkých dňoch opäť vznietia. Preto sa otázka rýchleho a bezpečného hasenia takýchto požiarov stala mimoriadne naliehavou.

Vedci z Národnej akadémie vnútorných vecí (NAIA) na Ukrajine vyvinuli inovatívny nástroj určený na riešenie tohto problému – a zaň získali prvé miesto v otvorenej súťaži o najlepšie patenty v oblasti civilnej obrany a požiarnej bezpečnosti. Súťaž sa konala na Národnej univerzite civilnej obrany Ukrajiny.

Ich vývoj je nový typ protipožiarnej deky, ktorý rieši požiare elektromobilov. Jednoducho povedané, deka je veľká, viacvrstvová ohňovzdorná deka, ktorá sa používa na prikrytie horiaceho auta. Klasické deky blokujú prístup kyslíka, ale to nestačí, pokiaľ ide o elektromobily.

Požiare elektromobilov je stále problém

Špecialisti Národnej agentúry pre ochranu vnútra navrhli dizajn, ktorý kombinuje mechanické potlačenie plameňa s aktívnym vytláčaním vzduchu inertným plynom. Vo vnútri viacvrstvovej tkaniny je nainštalovaný ohňovzdorný potrubný systém. Keď je vozidlo zakryté strechou a pripojená plynová fľaša, je rovnomerne privádzaný dovnútra konštrukcie a „vytláča“ vzduch, čím plameňu bráni v vzplanutí.

Tento prístup je pre elektromobily kľúčový. Ich batérie generujú obrovské teplo, dokážu horieť autonómne a po lokalizácii požiaru sa znova vznietia. Zatiaľ čo benzínové auto sa zvyčajne dá uhasiť tlakovou vodou. Zároveň nová plachta nie je vhodný len pre elektrické vozidlá. Môže sa použiť aj pre bežné autá a bude užitočný pre záchranárov aj majiteľov vozidiel. Aby sme nezabudli pripomenúť,  Ukrajina dnes aktívne dováža elektromobily. Spolu s rastom trhu však rastie aj počet volaní na záchranné zložky. Preto sa takýto vývoj stáva nevyhnutnosťou.

Teraz je to na výrobcoch. Patent už existuje, dizajn je jasný, potreba je zrejmá. Zostáva už len zaviesť hromadnú výrobu – dopyt po takomto nástroji bude určite vysoký.

Protipožiarna plachta

Prikrytie doteraz bežnou  protipožiarnou plachtou sa považuje sa za najúčinnejší spôsob, ako izolovať a uhasiť požiare elektromobilov ale aj bežných áut. Je to rýchle, efektívne, jednoduché, ekologické a hlavne univerzálne riešenie. Plachta sa dá navyše použiť opakovane, no nie je večná. Výrobca uvádza, že sa môže použiť 20 až 30 krát. Plachta zamedzí prístupu kyslíku a zároveň zabráni šíreniu toxických spalín do ovzdušia. Cena za kus je rádovo niekoľko tisíc eur.

Požiare elektromobilov aj ako problém na Slovensku

Štát zaspal dobu. Chýba technika a chýbajú školenia pre zasahujúcich hasičov na požiare elektromobilov. Aby sme boli objektívni, na základe získaných informácii sme sa dozvedeli, že niektorí hasiči stihli absolvovať školenia, ale v sumáre to je mizivé percento. Pritom okresní riaditelia hasičov sa medzi časom aj z vlastnej iniciatívy snažili vybaviť pre svojich podriadených školenia v automobilkách, žiaľ, nepodarilo sa. Chýbajú aj hasiace prístroje a látky, ktorými by sa požiare elektromobilov dal rýchlo a efektívne uhasiť. Niektoré šikovnejšie stanice si ich vybavili po vlastnej osi cez sponzorov, ale bolo to len jednorazová akcia bez akejkoľvek podpory štátu.

Okrem niekoľkých kontajnerov na ponorenie elektromobilov pre celé Slovensko, z ktorých minimálne vraj jeden tečie, hasiči nemajú nič, s čím by vedeli aktívne riešiť problémy elektromobilov, poprípade fotovoltaiky pre domácnosti, ktoré s tým úzko súvisia. Aby som nezabudol. Kontajneri síce sú, ale chýbajú žeriavy, čim by sa dal nepojazdný elektromobil do kontajnera naložiť.

Odtiahnutie auta

Ani odtiahnutie poškodeného elektromobilu po nehode neprebieha štandardne. Pri každej nehode by sa mal pracovník odťahovej služby uistiť, či je naloženie elektromobilu a odtiahnutie bezpečné a teda by mal odpojiť elektrické vedenie vo vozidle prestrihnutím presne vymedzeného tenkého kábla. Netreba zabúdať ani na 12V batériu, ktorú tiež musí odpojiť. Ak tak učiní, už samotná preprava by mala byť vykonaná za použitia špeciálnej plachty. O nej ale trochu neskôr. Následne musí byť auto zložené a ponechané v pokoji 48 hodín. Ak to elektromobil v pokoji zvládne, existuje predpoklad, že k samovznieteniu už nedôjde.

Zdroje:  rubryka.com





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.