Rok 2035: Predlženie predaja spaľovacích áut EÚ určite nezachráni. Budúcnosť je smutná, len to ešte nikto nevidí

Nemecko verí, že vyhralo, pretože aj po roku 2035 bude môcť naďalej predávať benzínové autá. Lenže situácia je natoľko vážna, že nikto nevidí realitu.
archív

Európsky automobilový priemysel sa nachádza na križovatke, ktorú, zdá sa, nevie vyriešiť aj keď sa pravidlá pre rok 2035 zmenia. Keď Čína začala hromadne vyrábať elektromobily a vyvážať ich do Európy, tradiční európski výrobcovia si uvedomili, že sú vo výraznej nevýhode.

A keďže európski výrobcovia nedokážu dosiahnuť výrobnú kapacitu ázijskej krajiny ani dosiahnuť ziskovosť elektromobilov, rozhodli sa vyvíjať tlak na EÚ, aby v roku 2035 zabudla na zákaz spaľovacích motorov. Výsledok: budeme naďalej predávať benzínové a naftové autá, zatiaľ čo Čína bude ovládať trh s elektromobilmi . A tiež nám nepriamo nanútia benzínové autá , ktoré tam nepredávajú.
2035 mal byť rokom tvrdej zmeny

Čokoľvek Európa urobí do roku 2035, Čína z toho bude profitovať

Jedným z najparadigmatickejších príkladov tejto situácie je Nemecko, krajina, ktorá tradične zohrávala úlohu lobistu v Európskej únii na obranu svojho automobilového priemyslu. Nemecké automobilové lobistické skupiny sa vždy podieľali na rozhodovaní v Bruseli – rodisku lobizmu – a nedávno sa krajine podarilo zrušiť. Alebo aspoň pozastaviť plán, ktorý vznikal roky.

Nemecko si myslí, že vyhralo

Brusel sa  podvolil Nemecku,  a ďalším krajinám ako Taliansko, a súhlasil so znížením emisných cieľov a so zákazom spaľovacích motorov od roku 2035. Nemecko verí, že vyhralo, pretože bude môcť naďalej predávať benzínové autá, ale nie len oni ale v skutočnosti všetci tradiční európski výrobcovia  stále nedokážu vyrábať elektromobily, ktoré sú pre spotrebiteľov cenovo dostupné a pre aspoň ako-tak ziskové.
Medzitým Čína pokračuje v predaji svojich elektromobilov uprostred cenovej vojny a bubliny, ktorá praskla už dávno . V novembri minulého roka predala spoločnosť BYD na nemeckom trhu viac áut ako Tesla ; v skutočnosti kalifornská značka predala o 20 % menej ako pred rokom, zatiaľ čo predaj BYD sa deväťnásobne zvýšil.
Kalifornská značka si teda v Nemecku nevedie dobre, ale ani ostatné nemecké a francúzske značky . V krajine dominujú benzínové a hybridné vozidlá a BYD je na ceste prekonať v predajných číslach Renault, Citroën a Fiat. V tomto začarovanom kruhu  si Európa myslí, že môže konkurovať Číne s použitím najpopulárnejších japonských áut: kei cars. Malé, „dostupné“ autá, ktoré boli pôvodne určené výlučne ako elektrické, ale pravdepodobne sa nakoniec stanú aj vozidlami so spaľovacím motorom, pretože Taliansko verí, že sa inak predávať nebudú.
Modely, ktoré sa dobre predávajú, sú čínske: od roku 2020 tvorili 76 % exportu čínskych výrobcov vozidlá so spaľovacím motorom





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.