Aktualita
Revolučná batéria príde do áut už v tomto roku. Neuveríte, koľko s ňou dokázali prejsť
Farasis Energy, firma podporovaná Mercedesom, oznámila veľký míľnik v oblasti batérií pre elektromobily. Na stretnutí s investormi potvrdila, že jej úplne revolučná batéria vstupuje do pilotnej výroby a prvé dodávky by mali prísť na trh už do konca roka 2025. Ide o technológiu, ktorá by mala priniesť vyšší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a dlhšiu životnosť.
Firma stavia pilotnú linku s kapacitou 0,2 GWh, ktorá bude vyrábať batérie s pevným elektrolytom namiesto kvapalného. Tie sa môžu pochváliť energetickou hustotou 400 až 500 Wh/kg. Pre porovnanie, dnešné lítium-iónové batérie v elektromobiloch majú spravidla hustotu okolo 250 až 300 Wh/kg. Vyššia hustota znamená, že auto dokáže prejsť viac kilometrov bez zväčšenia akumulátora.
Rekordy prekonané pomocou takýchto batérií
Farasis plánuje dodávať prvé kusy v menších sériách vybraným zákazníkom. V roku 2026 by mala prísť druhá generácia s hustotou 500 Wh/kg a v roku 2027 tretia generácia, ktorá má hranicu 500 Wh/kg ešte prekročiť. Zaujímavé je, že spoločnosť tvrdí, že revolučná batéria s polo-pevným elektrolytom je dokonca len o 5 až 10 percent drahšia než dnešné kvapalné, čo by mohlo uľahčiť ich širšie nasadenie.
Mercedes-Benz pritom už testuje elektromobil EQS vybavený solid-state batériou. Auto dokázalo prejsť zo Stuttgartu do Malmö, teda 1 205 kilometrov, a stále malo rezervu približne 85 kilometrov. To je dvojnásobok oproti bežnému dojazdu súčasných luxusných elektromobilov. Batérie im pritom ale dodala americká spoločnosť Factorial Energy.
Na trhu sa rozbieha ostrý súboj viacerých hráčov. Okrem Farasis a Mercedesu sa na pevných batériách pracuje aj v Toyote, Volkswagene, Honde, Stellantise, ako aj u čínskych gigantov BYD a CATL. Očakáva sa, že masovejšie nasadenie príde koncom tohto desaťročia. SK On dokonca avizuje komerčné spustenie už v roku 2029.
Farasis má však širšie ambície než len autá. Jej batérie už využívajú aj humanoidní roboti, pričom vzorky poslala popredným spoločnostiam v tomto segmente. To ukazuje, že pevné batérie nemusia byť len riešením pre elektromobilitu, ale môžu sa stať základom pre nové generácie inteligentných zariadení a robotických systémov.