Mercedes potvrdil, že rev 12-valca neutíchne. Poznáme dôvod
V automobilovom svete, kde sa elektrifikácia stala novou mantrou a downsizing motorov nevyhnutnou realitou, sa zdalo, že osud veľkoobjemových dvanásťvalcov je spečatený. Sprísňujúce sa emisné normy mali byť posledným klincom do rakvy pre tieto majestátne pohonné jednotky. Zatiaľ čo konkurenti ako BMW či Bentley už svojim dvanásťvalcom zamávali na rozlúčku, Mercedes-Benz šokoval verejnosť vyhlásením, ktoré potešilo každého milovníka spaľovacích motorov. Legenda menom V12 neumiera. Bude žiť ďalej, a to minimálne do ďalšej dekády.
Posledný mohykán v ére elektriny
Ešte pred pár rokmi sa zdalo, že budúcnosť značky Mercedes-Benz je výlučne elektrická. Automobilka odvážne deklarovala, že do konca dekády bude pripravená na prechod na čisto elektrické portfólio všade tam, kde to trhové podmienky dovolia. Všetci predpokladali, že motor V12, dlhodobo považovaný za vrchol luxusu a výkonu, sa stane prvou a najprominentnejšou obeťou tejto transformácie. Konkurencia tento trend potvrdzovala – BMW sa so svojím V12 motorom rozlúčilo špeciálnou edíciou radu 7 už v roku 2022 a dokonca aj Bentley ukončilo výrobu svojich ikonických motorov W12.
Všetko nasvedčovalo tomu, že dvanásťvalec od Mercedesu, aktuálne bijúce srdce exkluzívneho modelu Mercedes-Maybach S 680, potichu odíde do histórie. O to prekvapivejšie bolo vyhlásenie technologického riaditeľa Markusa Schäfera na autosalóne v Mníchove. Jeho slová, „budeme naďalej ponúkať V12,“ sa niesli sálou ako hrom z jasného neba a okamžite sa stali hlavnou témou diskusií.
Ako prežiť normu Euro 7?
Najväčšou prekážkou prežitia dvanásťvalca je nová emisná norma Euro 7, označovaná za najprísnejšiu v histórii. Táto norma drasticky znižuje limity pre oxidy dusíka (NOx) a pevné častice, a po prvýkrát zahŕňa aj reguláciu emisií z bŕzd a opotrebenia pneumatík. Pre veľkoobjemový motor s dvanástimi valcami predstavuje splnenie týchto požiadaviek obrovskú technickú výzvu.
Mercedes zatiaľ detaily svojej stratégie neodhalil. Na priamu otázku, či bude motor V12 kompatibilný s normou Euro 7, Schäfer odpovedal tajomne: „Viac nepoviem, ale blíži sa to“. Týmto vyjadrením silno naznačil, že inžinieri v Stuttgarte našli spôsob, ako legendárny motor prispôsobiť novým pravidlám. Aj keď presné technické riešenia zostávajú tajomstvom, je jasné, že si to vyžiadalo značné investície do modernizácie motora.
Kľúčom k budúcnosti V12 nebude jeho masové nasadenie, ale naopak, cielená a ešte exkluzívnejšia stratégia. Mercedes si uvedomuje, že s odchodom konkurentov sa jeho dvanásťvalec stáva raritou, symbolom najvyššieho luxusu, za ktorý sú zákazníci ochotní priplatiť. Budúcnosť tohto motora tak leží predovšetkým na trhoch mimo Európy, kde emisné regulácie nie sú také prísne a dopyt po vrcholných motorizáciách pretrváva. Reč je najmä o Blízkom východe a Číne. V Európe sa síce motor udrží v ponuke aj po zavedení normy Euro 7, no jeho osud je z dlhodobého hľadiska spečatený rokom 2035, kedy začne (zatiaľ teda tomu všetko nasvedčuje) platiť zákaz predaja nových spaľovacích motorov.
V súčasnosti je jediným modelom s hviezdou na kapote, ktorý využíva V12, spomínaný Mercedes-Maybach S 680. Okrem toho Mercedes tieto motory dodáva aj pre hyperšporty značky Pagani, čo len podčiarkuje jeho výnimočné postavenie vo svete výkonu.
Návrat kráľov
Rozhodnutie udržať V12 pri živote nie je ojedinelým krokom. Je súčasťou širšieho prehodnotenia stratégie pohonných jednotiek v Mercedese. Automobilka potvrdila, že pracuje aj na novej generácii vysoko výkonného motora V8, ktorý bude taktiež spĺňať normu Euro 7. Ten má nahradiť menej populárny štvorvalcový plug-in hybrid v modeloch AMG, ako sú C 63 a GLC 63, ktorého prijatie trhom bolo vlažné. Zdá sa, že Mercedes počúva svojich zákazníkov a pragmaticky vyvažuje prechod k elektromobilite so zachovaním toho, čo tvorí DNA značky – silných a charizmatických spaľovacích motorov.
V časoch, keď automobilový svet hovorí elektrickým jazykom, je krok Mercedesu odvážnym a fascinujúcim gestom. Zatiaľ čo budúcnosť nepochybne patrí elektrine, pre vybranú klientelu na špecifických trhoch bude majestátny rev dvanásťvalca znieť aj naďalej. Legenda prežila a stáva sa exkluzívnejšou než kedykoľvek predtým – ako hrdý a luxusný „dinosaurus“ v modernom svete.