Už aj najväčší automobilový koncern Európy zatvára továrne. Čo bude so zamestnancami Stellantisu?
Napriek širokému portfóliu sa spoločnosť dostala do problémov, ktoré zasahujú celý automobilový priemysel – kombinácia slabšieho dopytu, rastúcich zásob a neistého prechodu na elektromobilitu spôsobila, že Stellantis zatvára továrne v Európe. Tento krok má síce pomôcť stabilizovať výrobu, no zároveň vyvoláva otázky o budúcnosti koncernu. Je to zložitá situácia, ktorú si pred pár rokmi vedel predstaviť len málokto. Koncern, ktorý vznikol v roku 2021 spojením skupiny PSA a americko-talianskeho FCA, dnes zastrešuje až 14 rôznych značiek, od masovo predávaných modelov Fiat a Peugeot, cez ikonické Jeep či Alfa Romeo, až po luxusné DS a Lanciu.
Prvé správy o obmedzení produkcie prišli z Talianska. Závod v Pomigliane, kde sa vyrábajú obľúbené modely Fiat Panda a Alfa Romeo Tonale, zostane od 29. septembra prázdny. Pracovníci budú poslaní domov a linky sa zastavia na neurčito. Stellantis zatvára továrne s oficiálnym vysvetlením, že je potrebné vyvážiť výrobné kapacity s reálnym dopytom a vyhnúť sa prerušovanej výrobe. Podobná situácia nastane aj vo Francúzsku. Závod v Poissy pri Paríži, kde sa vyrábajú modely DS a Opel Mokka, bude zatvorený od 13. októbra až do konca decembra. Znamená to, že na tri mesiace sa preruší výroba, čo je tvrdý zásah pre zamestnancov aj pre celý dodávateľský reťazec. Na krátke obdobia sa zastaví aj výroba v Nemecku a Poľsku, kde Stellantis prevádzkuje ďalšie kľúčové linky.
Fakt, že Stellantis zatvára továrne vo viacerých krajinách súčasne, poukazuje na vážnosť situácie. Nejde len o jedno konkrétne trhové oslabenie, ale o širší problém európskeho automobilového trhu. Predaj sa spomaľuje, spotrebitelia váhajú s nákupom nových áut a inflácia v kombinácii s rastúcimi životnými nákladmi spôsobuje, že rodiny odkladajú kúpu vozidla na neskôr. Na parkoviskách sa preto hromadia tisíce nepredaných modelov a koncern musí reagovať. Zatváranie fabrík je v tejto chvíli jediné riešenie, ako zabrániť ďalšiemu nárastu zásob.
Celú situáciu ešte zhoršuje to, že Stellantis nedávno vymenil generálneho riaditeľa. Antonio Filosa prevzal vedenie po Carlosovi Tavaresovi, ktorý bol známy svojou prísnou politikou šetrenia. Tavares urobil zo Stellantisu ziskový kolos, ale jeho tvrdý manažérsky štýl priniesol aj napätie s odbormi. Filosa musí teraz dokázať, že vie spoločnosť nielen stabilizovať, ale aj posunúť do novej éry. Hneď na začiatku čelí obrovskej výzve – musí vysvetliť, prečo Stellantis zatvára továrne a aký bude ďalší postup.
Rozsah, v akom Stellantis zatvára továrne, je alarmujúci
Analytici upozorňujú, že podobné problémy majú aj iní výrobcovia. Volkswagen, Renault či Mercedes síce tiež zápasia so spomalením predaja, no zvyčajne obmedzujú výrobu v menšej miere. Stellantis, ktorý má pod sebou viacero značiek a stovky modelov, sa však musí rozhodovať rázne. A práve to môže ovplyvniť jeho dlhodobú pozíciu na trhu.
Dopyt po elektromobiloch je ďalším kameňom úrazu. Stellantis investoval miliardy do elektrifikácie, predstavil nové platformy a moderné batériové technológie, no zákazníci v Európe stále nie sú pripravení masovo prejsť na plne elektrické vozidlá. Vysoké ceny, nedostatočná infraštruktúra a obavy z dojazdu brzdia predaje. Výsledkom je, že výroba elektromobilov nestíha pokryť náklady a klasické spaľovacie modely sa predávajú pomalšie než kedysi. Stellantis preto zatvára továrne aj ako reakciu na nevyvážený produktový mix.
Pri pohľade na konkrétne modely je zrejmé, že kríza sa dotýka všetkých kategórií. Fiat Panda patrí medzi najpredávanejšie mestské autá v Európe, no aj jeho predaje klesajú. Alfa Romeo Tonale mal byť vstupenkou značky do moderného sveta elektrifikovaných SUV, no namiesto úspechu prichádzajú výrobné stopky. Opel Mokka a modely DS, ktoré sa vyrábajú vo Francúzsku, majú podobný problém – zákazníci váhajú a predajné čísla nestačia na udržanie plnej produkcie. Stellantis zatvára továrne, pretože jednoducho nemá kam umiestniť hotové autá.
V širšom kontexte ide o signál pre celý európsky priemysel. Ak sa automobilový gigant so 14 značkami a miliardovými investíciami musí uchyľovať k tomu, že zatvára továrne, znamená to, že trh je v hlbokej transformácii. Európa tlačí na elektrifikáciu, no spotrebiteľ na to nie je pripravený. Konkurencia z Číny prichádza s lacnými elektromobilmi a pritom ponúka moderné technológie. Európski výrobcovia, vrátane Stellantisu, sú tak zatlačení do kúta a musia hľadať nové cesty.
Otázne je, ako dlho bude táto situácia trvať. Ak sa predaje nezlepšia a ekonomika nezíska nový impulz, Stellantis môže byť nútený nielen dočasne, ale aj dlhodobo meniť svoju výrobnú stratégiu. Zatváranie fabrík je bolestivý krok, ktorý sa dotkne tisícov pracovníkov, no pre vedenie koncernu je to nevyhnutná taktika, aby zabránilo ešte väčším stratám.
Budúcnosť Stellantisu tak bude závisieť od toho, či sa mu podarí nájsť rovnováhu medzi tradičnými modelmi so spaľovacími motormi a novými elektromobilmi, ktoré by mali tvoriť jadro portfólia v nasledujúcom desaťročí. To, že Stellantis zatvára továrne, je akýmsi výkričníkom, o tom, aké krehké je celé odvetvie, keď sa stretne vysoká produkcia s nižším dopytom.

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!