Novinka
Prelomová novinka Kia PV5 WAV: Tento elektromobil má konečne vyriešiť obrovský problém
Juhokórejská automobilka Kia predstavila nedávno v spolupráci s britskou spoločnosťou Motability Operations Ltd ďalší sériový model do rodiny PBW. Po modeloch PV5 Cargo a PV5 Passenger prichádza na európske trhy PV5 WAV. Skratku WAV (Wheelchair Accessible Vehicle) by sme jednoducho mohli preložiť ako vozidlo prístupné pre užívateľov invalidných vozíkov. Tak ako jeho súrodenci, aj WAV je postavený na novej platforme Electric-Global Modular Platform for Service (E-GMP.S).
Sangdae Kim, výkonný viceprezident a vedúci divízie PBV v spoločnosti Kia sa vyjadril k tomuto modelu v duchu, že „integráciou špičkovej technológie Platform Beyond Vehicle (PBV) s premysleným dizajnom dláždime cestu do budúcnosti, v ktorej si každý môže užívať výhody udržateľnej mobility, a naše partnerstvo so spoločnosťou Motability Operations je dôkazom nášho záväzku premeniť túto víziu na skutočnosť.“
Kia PV5 WAV je navrhnutý tak, aby poskytoval oveľa viac voľnosti a pohybu nielen ľudom odkázaných na invalidný vozík, ale aj ich rodinným príslušníkom, opatrovateľom a vodičom. Vozidlo umožní používateľom pohodlnejšie, komfortnejšie a dostupnejšie cestovanie a zároveň plynule prejsť na elektrickú mobilitu. PV5 WAV je vybavený systémom bočného nastupovania, ktorý umožňuje používateľom invalidných vozíkov bezpečne nastupovať z chodníka. Obsahuje tiež výklopné sedadlo v treťom rade, ktoré umožňuje opatrovateľom pomáhať cestujúcim na invalidných vozíkoch zboku.
Samotná verzia WAV vychádza technicky s modelu Passenger. To znamená, že jeho rozmery sú 4 695 x 1 895 x 1 915 mm (dĺžka x šírka x výška). Rázvor kolies ostal tiež nezmenený, a teda 2 995 mm. Polomer otáčania je na úrovni 10,8 m. Hlavná zmena nastala vo vnútri. Kým model Pasenger sa predáva v konfigurácii 2-3-0, WAV bude dostupný v konfigurácii 2-0-3. To znamená, že za sedadlami vodiča a spolujazdca je priestor pre invalidný vozík. Za ním sa nachádzajú sedadlá v treťom rade, ktorých plocha na sedenie sa dá vyklopiť. Tým vznikne ešte väčší priestor.
Okrem štandardných hardvérových inovácií bude mať PV5 WAV integrované aplikácie, ktoré sú potrebné pre osoby so zdravotným postihnutím. Aplikácie budú fungovať na softwarovej platforme AAOS (Android Automotive OS). Model bude poskytovať jednoduchý prístup z obrubníka pre zvýšenie bezpečnosti a pohodlia. Model je tiež vybavený rýchloupínacou rampou pre invalidné vozíky s nosnosťou 300 kg a špeciálne vyvinutým systémom upevnenia pásov pre invalidné vozíky.
PV5 WAV prichádza na trhy s dvoma elektromotormi. Slabší elektromotor s výkonom 122 koní má batériu s kapacitou 51,5 kWh, čo umožňuje dojazd 288 km podľa WLTP. Väčší elektromotor disponuje výkonom 163 koní a s batériou o kapacite 71,2 kWh. S touto kapacitou prejde podľa metodiky WLTP 400 km. Nabíjanie pri obidvoch verziách je podľa údajov od výrobcu stanovené na 30 minút z 10 na 80%.
Variant PV5 WAV s bočným nastupovaním sa bude vyrábať kompletne v závode Kia Hwaseong EVO v Južnej Kórei s využitím systému Made-In-Plant. Celý výrobný proces bol navrhnutý tak, aby bol ekologicky udržateľný a ďalej znižoval bariéry nástupu do automobilu pre tých, ktorí potrebujú bezbariérové vozidlo. Verzia PV5 WAV príde na európske trhy (vrátane slovenského) v priebehu roka 2026. Ceny tejto verzie neboli zatiaľ ohlásené. V druhej polovici augusta sa u nás spustil predpredaj Verzie Pv5 Passenger, ktorý začína na cene 38 690 €. Z toho môžeme predpokladať, že verzia WAV sa bude pohybovať s cenou okolo hranice 40 000 eur.
Zdroje: KIA

Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk