Prekvapivý druh STK: Do nových staníc sa neviete objednať, udelia vám pokutu
Mobilná technická kontrola funguje ako druh STK, ktorý vyráža na cesty, aby odhalila autá v zlom technickom stave. Bohužiaľ, v tejto činnosti dosahuje vysokú úspešnosť.
V Česku sa rozhodli dôkladne preverovať stav autobusov a nákladných vozidiel, ktoré využívajú tamojšie cesty. Dáva to zmysel, kamióny dokážu nebezpečne ohroziť veľa ostatných účastníkov cestnej premávky. Autobusy zase prevážajú pasažierov. Nevyhovujúci technický stav predstavuje pre vodiča aj cestujúcich veľké riziko.
V susednej krajine preto začala v lete operovať nová Inšpekcia cestnej dopravy. Do rúk jej pracovníkov sa dostala novinka: Nový druh STK v podobe mobilnej stanice. Kontrolóri budú už čoskoro vyrážať na cesty, kde vozidlá rovno absolvujú kontrolu. Ak ňou neprejdú a zistenia majú závažný charakter, kamión či autobus rovno dojazdil a nedovolia mu, aby pokračoval v jazde.
Nový druh STK pôsobí ako bežný kamión
Keď by sme vám nepovedali o čo ide, možno by ste mali pocit, že takýto druh STK je vlastne klasický kamión. V krátkom čase ho však kontrolóri dokážu rozložiť, čo už prezradí výbavu daného vozidla.
Českí inšpektori medzičasom dostali prvú takúto stanicu, ďalšiu očakávajú v najbližšom období. Do ostrej prevádzky ich pustia v novembri. Zariadenia, ktoré takýto druh STK zahŕňa, sa prakticky nelíšia od tých na bežnej prevádzke technickej kontroly. Malé rozdiely však predsa len existujú napríklad pri detailnej kontrole svetiel, ktorú stále treba vykonávať na klasickej kontrolnej stanici.
Zástupca českej Inšpekcie cestnej dopravy Pavel Bergman si nový druh mobilných kontrol pochvaľuje. Vozidlo potrebuje len obyčajnú plochu vhodnú na odstavenie kamiónu a preverovanie technického stavu sa môže začať.
Posvietia si na brzdy vozidiel
Mimoriadne citlivo chcú inšpektori skúmať napríklad brzdy, ktoré bývajú často problémom práve u kamiónov a autobusov. Zároveň spôsobujú v mnohých prípadoch dopravné nehody a celkovo rizikové situácie na cestách.
Nestačí totiž len dodržať lehotu STK, ale vozidlo musí byť vo vyhovujúcom stave kedykoľvek počas prevádzky na cestných komunikáciách.
Nový druh STK dodala firma z Poľska. Tam tiež využívajú takéto mobilné stanice, pričom u viac ako 50 percent kamiónov odhalia problém, ktorý si žiada okamžitú pozornosť. 25 percent vozidiel nemôže ďalej pokračovať v jazde vôbec. Česko chce ich majiteľov trestať finančnými pokutami a odoberať im tabuľky ŠPZ.
Zdroj: novinky.cz