Aktualita

Padlo rozhodnutie: Lehota STK pre autá bude nakoniec iná

Do centra pozornosti sa dostala lehota STK, ktorá sa má pre slovenských motoristov skrátiť. Vznikol však odpor.

Publikovaný návrh Európskej komisie, podľa ktorého by museli všetky osobné autá a dodávky staršie ako desať rokov absolvovať technickú kontrolu každý rok, sa zrejme nepretaví do reality. Nová lehota STK, ktorá mala podľa Bruselu prispieť k zvýšeniu bezpečnosti na cestách a k zníženiu emisií, narazila na odpor viacerých členských krajín vrátane Slovenska a Česka.

Minister dopravy Jozef Ráž na sociálnej sieti uviedol, že Slovensko s takouto zmenou určite nebude súhlasiť. „Nesúhlasíme s návrhom každoročných technických kontrol pre autá staršie ako 10 rokov,“ povedal. Podľa súčasných pravidiel chodia vodiči na technickú kontrol prvý raz po štyroch rokoch. Následne platí lehota STK každé dva roky.

Podobný postoj zaujalo Česko

Minister dopravy Martin Kupka podľa portálu garaz.cz zdôraznil, že by to znamenalo zbytočnú finančnú a administratívnu záťaž: „Znamenalo by to len záťaž pre českých občanov a podnikateľov,“ vyhlásil pred senátormi. Senát, ako aj tamojšia vláda nechcú, aby nová lehota STK začala v krajine platiť.

STK každý rok

Európska komisia svoj návrh obhajuje tým, že staršie vozidlá častejšie trpia technickými závadami a sú častejšie účastníkmi dopravných nehôd. „Staršie vozidlá mávajú zvyčajne viac závad, častejšie sa zúčastňujú nehôd a predstavujú vyšší podiel vozidiel s vysokými emisiami. Každoročná kontrola starších osobných a ľahkých úžitkových vozidiel môže významne prispieť k zníženiu počtu nehôd a škodlivých emisií,“ uviedla komisia.

Lehota STK sa zrejme nezmení

Zatiaľ to vyzerá, že návrh v súčasnej podobe neprejde a lehota STK zostane nezmenená. O definitívnej podobe pravidiel sa bude ešte rokovať, no Slovensko aj Česko dávajú jasne najavo, že si každoročné kontroly starších áut nevedia predstaviť.

Určite si politici v oboch krajinách nechcú pohnevať svojich voličov, ktorí majú často aj staršie autá. Mnohí sa navyše o svoje vozidlo príkladne starajú, chodia s ním pravidelne do autoservisu a nechávajú vykonať všetky opravy tak, aby bolo spôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách a nepredstavovalo riziko pre účastníkov cestnej premávky. Vplyvom zmeny technických kontrol by však prišli o desiatky eur, ktoré by museli zaplatiť za častejšie návštevy STK.