Mechanici bijú na poplach. Plug-in hybridy majú skrytý problém, ktorý sa prejaví už po 40-tisíc km

Plug-in hybridy sľubovali kombináciu výhod elektromobilu a klasického auta, no v praxi čelia vážnemu problému. Podľa mechanikov sa benzín sa mieša s olejom.

Plug-in hybridy sa pred niekoľkými rokmi stali hitom automobilového trhu. Sľubovali to najlepšie z oboch svetov – tichú elektrickú jazdu v meste, ktorá šetrí emisie aj peňaženku, a pritom istotu spaľovacieho motora na dlhšie cesty bez stresu z nabíjania. Realita je však zložitejšia, než sa môže na prvý pohľad zdať. Najnovšie skúsenosti z nezávislých servisov totiž ukazujú, že ak sa tieto autá používajú prevažne v elektrickom režime, ich spaľovacie motory môžu čeliť závažným problémom.

Sedliacky rozum vám zrejme vraví, že čím viac jazdíte na elektrinu, tým lepšie. Znižujete emisie, spotrebu benzínu aj opotrebovanie motora. No v praxi sa ukázal presný opak – ak sa spaľovací motor zapína len zriedkavo a najmä v studenom stave, vzniká situácia, ktorá môže viesť k dramatickému poškodeniu motora. Príklad z dielne jedného európskeho mechanika to ilustruje veľmi jasne. Do servisu sa dostala Kia s plug-in hybridným systémom z roku 2021, ktorá mala najazdených len 40-tisíc kilometrov. Pri kontrole olejového filtra sa objavil alarmujúci nález. Olej bol belavý, riedky a silne zapáchal benzínom.

Plug-in hybridy sľubovali kombináciu výhod elektromobilu a klasického auta, no v praxi čelia vážnemu problému. Podľa mechanikov sa benzín sa mieša s olejom.

To je signál, ktorý by mal vystrašiť každého majiteľa auta. Normálne by sa takýto stav spájal s problémami tesnenia alebo poškodením motora, ktoré umožňuje miešanie chladiacej kvapaliny s olejom. V tomto prípade však vinníkom nebola voda, ale palivo. Veľké množstvo benzínu sa dostalo do motorového oleja a natoľko ho zriedilo, že stratil svoje mazacie schopnosti. Výsledkom bol zvýšený kontakt kovových častí, čo spôsobuje zrýchlené opotrebovanie ložísk, vačkových hriadeľov, piestov a valcov.

Ako sa do oleja plug-in hybridu dostal benzín?

Odpoveď sa skrýva v spôsobe, akým plug-in hybridy využívajú spaľovací motor. Keď sa motor zapne, najmä po dlhšej jazde čisto na elektrinu, je studený a riadiaca jednotka ho pri štarte obohacuje palivom, aby sa rýchlo rozbehol. Takto obohatená zmes obsahuje viac benzínu a menej vzduchu. Časť paliva však pri nízkej teplote prejde cez piestne krúžky a skončí v olejovej vani. V bežných autách sa olej po čase zahreje nad 100 °C, čo umožní benzínu odpariť sa. V plug-in hybridoch sa však motor často vypne po pár minútach a k úplnému zahriatiu nedôjde. Palivo sa tak hromadí v oleji dlhé mesiace, až kým nezačne ničiť motor.

Problém je natoľko rozšírený, že viacerí výrobcovia už prijali potrebné opatrenia. Napríklad koncern Volkswagen skrátil servisné intervaly plug-in hybridov, a to aj v prípadoch, keď spaľovacie motory fungujú minimálne. Mechanici odporúčajú výmenu oleja už po 10-tisíc kilometroch alebo raz za deväť mesiacov, čo je výrazne častejšie, než sa pôvodne odporúčalo.

Plug-in hybridy sľubovali kombináciu výhod elektromobilu a klasického auta, no v praxi čelia vážnemu problému. Podľa mechanikov sa benzín sa mieša s olejom.

Otázka však znie, čo môžu majitelia týchto áut urobiť, aby sa problémom vyhli? Odborníci radia nenechávať spaľovací motor celé mesiace „spať“. Aj keď máte dostatok energie v batérii, občas vedome odjazdite dlhšiu trasu na benzín, aby sa motor zahrial na prevádzkovú teplotu a olej sa zbavil nahromadeného paliva. V praxi to znamená napríklad raz za čas zobrať auto na dlhšiu jazdu po diaľnici. Takto si motor zachová svoju životnosť a nebudete musieť riešiť drahé opravy.

Celá situácia odhaľuje jednu z veľkých nevýhod plug-in hybridov. Hoci sú prezentované ako technologicky vyspelé a ekologické, v skutočnosti si vyžadujú disciplinovaných majiteľov, ktorí ich používajú „správne“. Inak sa môže stať, že auto, ktoré má šetriť vašu peňaženku na čerpacej stanici, vás nakoniec pripraví o tisíce eur v servise. Automobilky o probléme vedia, ale zatiaľ ho riešia najmä cez skrátené servisné intervaly.

Budúcnosť plug-in hybridov tak zostáva otázna. Pre mnohých vodičov sú ideálnym prechodným riešením na ceste k elektromobilite, no ich zložitosť prináša riziká, ktoré bežný používateľ nečaká. Ak sa výrobcovia nepostarajú o lepšie riadenie spaľovacích motorov a olejového hospodárstva, mohli by sa plug-in hybridy stať skôr nečakaným problémom než riešením.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!