Aktualita

Takto vzniká nová diaľnica: Skráti čas o 90 minút, odpálili vrch náložami

Namiesto tunela zvolili stavebníci invazívne riešenie. Nová diaľnica prinesie výrazné skrátenie času, ktorý potrebujú motoristi na dopravu.

V juhozápadnej Číne prebieha zaujímavá výstavba: Nová diaľnica Liuzhi-Anlong s dĺžkou 152 kilometrov má pripojiť odľahlé oblasti provincie Guizhou k národnej cestnej aj vysokorýchlostnej železničnej sieti. Jej dominantou bude most Huajiang Grand Canyon. Ide o konštrukciu, ktorá sa po dokončení v roku 2025 stane najvyššou mostnou stavbou sveta, presahujúcou 600 metrov.

Pri jednom z najstrmších úsekov diaľnice sa projektanti rozhodli, že tunel nebude najlepším riešením. Vrch namiesto toho odpálili riadenými náložami, odťažili obrovské množstvo skál a vybudovali priamy priechod, kadiaľ dnes vedie štvorpruhová cesta medzi dvoma strmými skalnými stenami vysokými až 200 metrov.

most

Precízne plánovanie a špičková technologia

Rozhodnutiu predchádzal detailný geologický prieskum, ktorý potvrdil, že hornina je dostatočne stabilná na bezpečnú a kontrolovanú demoláciu. Tím použil kombináciu vŕtania, presného rozmiestnenia náloží a ťažkej techniky, aby postupne otváral skalný masív. Zvyšné steny spevnili kovovými sieťami, ktoré chránia cestu pred zosuvmi.

Cieľ bol jasný: dosiahnuť čo najpriamejšiu trasu, vyhnúť sa zdĺhavým tunelovým oblúkom, skrátiť čas výstavby a zjednodušiť budúcu údržbu.

Nová diaľnica skráti čas cestovania

Podľa investora by mali diaľnicu dokončiť ešte tento rok. Na viacerých úsekoch sa má jazdná doba z pôvodných troch hodín znížiť na menej ako 90 minút.

nová diaľnica

Fotografie a dronové zábery, ktoré zverejnili štátne médiá, ukazujú výrazný výrez v hore a kontrast medzi modernou cestnou infraštruktúrou a drsnou horskou krajinou.

Nielen čínska špecialita

Podobný prístup k otváraniu trás cez horské masívy využívajú aj iné krajiny. V Nórsku ho kombinujú s tunelmi a mostami pri stavbách pozdĺž fjordov, využili ho už napríklad aj v USA. Rozdielom je rozsah – čínske riešenie patrí k najinvazívnejším, aké sa kedy celosvetovo realizovalo.

Objavili sa však aj kritické hlasy, ktoré nová diaľnica vyvolala. Ochranári upozorňujú, že najvyššia mostná stavba sveta môže mať tienistú stránku. Zásah do horského masívu môže narušiť prirodzené toky vody, zrýchliť eróziu a prerušiť migračné trasy zvierat. Zatiaľ nie je známe, aké kompenzačné opatrenia a kedy plánuje tamojšia vláda realizovať.

Zdroj: focus