Sklápate zrkadlá pri parkovaní? Nemusí to byť vždy dobrý nápad
Táto funkcia nie je vždy výhrou. Sklápať spätné zrkadlá sa opláca iba v určitých prípadoch.
Vydané Text: Marek Lehmann
Automobily sa neustále vyvíjajú – získavajú nové technológie, ktoré nám majú zjednodušiť každodenné jazdenie aj parkovanie. Jednou z takýchto vychytávok je aj automatické sklápanie vonkajších spätných zrkadiel, ktoré sa aktivuje po vypnutí motora. Aj keď ide o funkciu, ktorá sa zdá byť užitočná a praktická, nie vždy to musí byť výhoda.
Je to praktické?
Na prvý pohľad áno. Zníži sa tým šírka vozidla, čo oceníte najmä v úzkych parkovacích miestach alebo ak zaparkujete pri stene či stĺpe. Pri niektorých modeloch dokonca môžete sklápanie aktivovať aj manuálne stlačením tlačidla v interiéri. Táto funkcia je dnes súčasťou výbavy viacerých áut naprieč triedami – od mestských hatchbackov až po prémiové SUV. Z ergonomického a aerodynamického hľadiska ide o vítaný krok, no nie vždy je všetko také čiernobiele, ako sa zdá.
Málokto si uvedomuje, že sklopené zrkadlá môžu mať aj neželaný vedľajší efekt. Keď sú zrkadlá otvorené, opticky zväčšujú šírku vozidla. Pre iných vodičov tak predstavujú akýsi varovný obrys, ktorý im naznačí, že by sa k vášmu autu mali priblížiť opatrnejšie. Na úzkych uliciach alebo na parkoviskách tak môžu vodiči iných vozidiel radšej zvoliť väčší odstup. Ak sú však zrkadlá sklopené, môže to navodiť falošný dojem, že je okolo auta viac miesta, než v skutočnosti je – čo zvyšuje riziko poškodenia laku, plechov či dokonca zrkadiel samotných.
Moderné spätné zrkadlá nie sú lacné
Dnešné spätné zrkadlá nie sú len obyčajnými kusmi plastu so sklom ako kedysi. Často v sebe majú ešte vyhrievanie, elektrické nastavovanie, pamäťové funkcie, dokonca aj automatické nakláňanie pri cúvaní. Ak dôjde k ich poškodeniu, oprava alebo výmena vie poriadne zasiahnuť do rozpočtu – najmä ak nemáte uzatvorené havarijné poistenie. Práve preto niektorí vodiči zámerne zrkadlá nesklápajú, aby ich vozidlo pôsobilo širšie a ostatní vodiči si držali väčší odstup. Nejde o overenú taktiku, ale o bežnú prax, ktorá má svoj určitý logický základ.
Aj v tomto prípade platí, že menej techniky niekedy znamená menej rizika. Riešením môže byť možnosť túto funkciu vypnúť, ak ju nepovažujete za vhodnú vo všetkých situáciách – niektoré modely to umožňujú až cez menu palubného systému. Nie je teda dôvod sklápaniu zrkadiel úplne neveriť, ale ani ho považovať za neomylné. Ako pri mnohých iných technológiách v autách, aj tu záleží na okolnostiach a správnom odhade. V konečnom dôsledku platí, že ani moderné funkcie by nemali nahrádzať opatrnosť a skúsenosť vodiča.
Odporúčame:
Čo sa stane, ak auto zasiahne blesk? Ochráni iba vás, auto si to odnesie
Chcete dôkaz, že staré veci vydržia? Toyota stále do áut montuje motor z roku 1990
Časté chyby pri tankovaní: Táto drobnosť môže byť poriadne nebezpečná