TEST Mini Cooper Aceman SE: Elektrický crossover, ktorý sa rozhodol, že mestské auto nemusí byť nudné
Keď MINI prvýkrát ukázalo svetu koncept Acemanu, išlo o signál, že budúcnosť značky nebude len o nostalgii a ikonických líniách, ale aj o technológiách.
Vydané Text: Martin Gašparík
Koncom roka 2024 sa z konceptu stal sériový model a svet dostal elektrický crossover, ktorý je odpoveďou značky na otázku: „Ako by vyzeralo MINI, keby sa narodilo v ére TikToku, elektromobility a uhlíkovej neutrality?“ Výsledok? Poďme sa naň spolu pozrieť. Je vidieť ze MINI nechcelo opustiť svoj tradičný dizajn a už pri prvom pohľade je jasné, že je to proste MINI. Auto si berie charakter z minulosti, ale cíti sa veľmi pohodlne v budúcnosti. Zatiaľ čo Cooper si zachoval tradičné okrúhle tvary a predné svetlá, Aceman išiel smerom ostrých uhlov a lichobežníkových predných svetlometov. Tie sú vďaka LED technológii nielen výkonné, ale aj konfigurovateľné. Pre režim denných svetlometov máte na výber z troch štýlov svetelných podpisov, čím sa viete odlíšiť od ostatných. A to nie je jediná vec, čo si viete nastaviť.
Interiér
Kabína Acemanu je digitálna, hravá a dovolím si povedať, že aj odvážna. Po sadnutí za volant mi okamžite udrie do očí, že namiesto prístrojového štítu mám pred sebou akurát tak čalúnenú palubnú dosku. Nie, nie je to vec príplatkov. Inžinieri totiž usúdili, že rýchlosť vám stačí vidieť na head-up displeji pred vami a pre všetko ostatné už budete musieť odvrátiť zrak z cesty a hľadať to na veľkom okrúhlom stredovom displeji. Ten má vďaka OLED technológii krásne farby a zastrešuje funkciu infotainmentu aj prístrojového panelu súčasne. Aj keď má priemer 240 mm a naozaj pekne spracovanú grafiku, tak zorientovať sa v ňom, hlavne za jazdy, už také jednoduché nie je. Nový operačný systém funguje na platforme Android a ponúka hladké ovládanie, cloudovú navigáciu aj podporu bezdrôtového Apple CarPlay/Android Auto. V praxi je rýchly a spoľahlivý, jedinou nevýhodou je občasná potreba spraviť viacero krokov pri jednoduchých úkoloch. A to rozhodne v neštandardných veciach nekončíme.
Nikdy by som nepovedal, že štartovanie auta môže byť “cool”, ale môže. Ak ste boli doteraz zvyknutí auto štartovať kľúčom, tlačidlom či stlačením brzdy, tak sa nečudujem, že to vo vás nevyvolalo žiadnu emóciu. Ale štartovať prepínačom ako zo stíhačky rozhodne “cool” je. To mali byť aj tzv. „Experience Modes“, ktoré sa aktivujú obdobným prepínačom na stredovom paneli. Výberom zo zoznamu sa vám komplet zmení grafika, zvuky aj ambientné osvetlenie podľa nálady vodiča. To ale nie je všetko. Každý z jednotlivých módov mení pri akcelerácii aj zvuk auta, ktorý vychádza z reproduktorov. Nechcem pôsobiť ako úplná “konzerva”, keďže aj ja som sníval o uletených autách, ktoré vyzerali, že prišli na tento svet priam z vesmíru. Ale na rozdiel od Lamborghini Murciélago či Pagani Zonda, ktoré som chcel mať niekedy v garáži, tak vo svojich 32 rokoch musím konštatovať, že na toto som už starý. Zvuky ako zo Star wars sa našťastie dajú vypnúť, vďaka čomu sa viem sústrediť na jazdu a zistiť ako sa správa Aceman na ceste.
Pod „kapotou“
Aceman SE poháňa elektromotor s výkonom 160 kW (218 k) a krútiacim momentom 330 Nm. Už v mestskej premávke je Aceman neskutočne živý s okamžitou reakciou na plyn, výborné manévrovanie a kompaktné rozmery robia z tohto auta dokonalého spojenca v rannom dopravnom chaose. Na okreskách sa však prejavuje jedna slabina. Síce v dnešnom svete nie je už 160 kW nejaký zázračný výkon, pri Acemane je to až-až, pretože má pohon výhradne prednej nápravy. Keďže elektromotor prenáša výkon na kolesá okamžite, bez žiadnej odozvy, pri prudkom zrýchlení v zákrute auto citeľne stráca trakciu a nastupuje výrazný “torque steer”.
To znamená, že pri prudkom pridaní vám vcelku výrazne šklbe volant z ruky a to až tak, že ak na horšom asfalte nedržíte volant pevne v rukách, budete mať problém auto udržať v želanom smere. Pre porovnanie, nedávny test MG 4 Long Range a Volvo EX30 jasne ukázal, že pri výkone nad 200 konských síl, je ideálne mať pohon zadných alebo všetkých kolies. Tieto autá aj s väčším výkonom nemali žiadny problém s trakciou a istota s akou prenášali výkon na vozovku, sa nedá porovnať. Na jednu stranu sú to emócie, až také, že mám miestami pocit, že krotím šelmu. Na strane druhej si uvedomujem, že ak chce vodič na tomto aute využiť výkon naplno, intenzívny prenos krútiaceho momentu dokáže v zákrutách vodiča potrápiť. Avšak tuhší podvozok dáva autu stabilitu a priamu jazdnú odozvu na riadenie, ktoré je presné a komunikačné. Súčasne vás v meste nijako neobmedzuje a MINI si aj napriek 19” diskom poradí dobre s väčšinou nerovností. V kľukatých uličkách oceníte dobrý výhľad z auta a pri parkovaní veľmi kvalitnú 360° kameru.
Vpredu potešia príplatkové športové sedadlá s integrovanou hlavovou opierkou, ktoré sú prekvapivo pohodlné a poskytujú dobrú oporu. Tie sú súčasťou balíka “John Cooper Works Trim” spolu s doplnkami v interiéri, tmavou stropnicou či vyhrievaným a riadne hrubým volantom. Na zadných sedadlách vyhrievanie nenájdete, rovnako ako pohodu z dobrého posedu. Problémom nie je miesto nad hlavou či na nohy, ale skôr poloha, v akej sedíte. Keďže v podlahe je umiestnený akumulátor s kapacitou 49,2 kWh, tak prísediaci vzadu majú nohy príliš vysoko, až tak, že sa im zadné stehná takmer nedotýkajú sedáku. Takže dlhšie cesty si určite vaši kamaráti či rodina nebudú pochvaľovať. Ale v konečnom dôsledku, Aceman by asi nebol jediné auto vo vašej flotile, keďže aj kufor s objemom 300 litrov jasne ukazuje, že toto auto je robené do mesta a nie ako “hltač” kilometrov.
Nabíjanie a dojazd
Batéria má netto kapacitu 49,2 kWh, čo postačuje na 384 – 405 km dojazdu podľa WLTP, no ak budete mať trochu ťažšiu nohu na plyne, tak kľudne počítajte s dojazdom 300 – 340 km. Priemerná spotreba sa pohybuje okolo 15-17 kWh/100 km, kde je najväčším žrútom energie jazda po diaľnici. Ak nebudete jazdiť v závese za kamiónmi, tak rátajte so spotrebou 20-22 kWh/100 km. To by až tak nevadilo, ak by auto podporovalo poriadne rýchle nabíjanie, no nestalo sa. Priznám sa, od prémiovej značky ako BMW by som čakal určite viac ako 95 kW.
Cena a konkurencia
Základná cena Acemanu E je 35 100 €, čo je na prémiovú značku vcelku slušná štartovacia méta. Keďže však automobilka patrí pod značku BMW, už sme si zvykli, že do auta viete zahrnúť takmer rovnakú cenu príplatkovej výbavy. Nami testovaný model vo verzii SE, ktorého základná cena je 39 220 €, je dovybavený tak, že sa cenou vyšplhal cez hranicu 50 000 €.
Verdikt
MINI Aceman SE je ideálne auto pre tých, ktorí chcú štýlový elektromobil do mesta aj mimo neho. Ak ste radi odlišný, futuristický a radi trávite hodiny na sociálnych sieťach, tak toto je ideálne auto pre vás. Nie je najlacnejší, nie je najpraktickejší, ale je to MINI a je iné. A to samo o sebe bude pre mnohých tou rozhodujúcou pointou. Ak je však toto “eso”, ktoré mám na ruke ja, tak si radšej potiahnem druhú kartu z kopy.
Organizácie sa búria proti rozmerom SUV. Výzva pre EÚ má stovky podpisov

Martin Gašparík
Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂