Ďalšia značka potichu opustila sedanový segment, pokles záujmu rozhodol
Acura ukončila výrobu modelu TLX. Posledný sedan značky odchádza z ponuky pre slabý dopyt a zmenu zákazníckych preferencií.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Značka Acura, prémiová divízia automobilky Honda, potichu ukončila výrobu svojho modelu TLX. Išlo o posledný klasický sedan v ponuke značky na severoamerickom trhu. Automobilka sa tak pripojila k rastúcemu počtu výrobcov, ktorí ustupujú od tohto tradičného typu karosérie v prospech obľúbenejších SUV a crossoverov.
Zástupcovia značky rozhodnutie odôvodnili potrebou flexibilnejšie reagovať na meniace sa podmienky trhu a zákaznícke preferencie. V ponuke Acura tak zostávajú už len modely s vyššou stavbou karosérie – crossovery MDX, ADX a športovo ladený ZDX. Výnimkou je liftback Integra, ktorý však prešiel nedávnou modernizáciou a ponúka atraktívnejší formát než klasický sedan.
Klesajúce čísla, zmeny v preferenciách
Rozhodnutie o ukončení výroby TLX nie je prekvapujúce. Predajné čísla tohto modelu v USA dlhodobo klesali. Zatiaľ čo v roku 2015 sa predalo vyše 47-tisíc kusov, o štyri roky neskôr to bolo len 26 548 vozidiel. Pandémia a následné problémy v dodávateľských reťazcoch situáciu ešte zhoršili a predaje ďalej oslabili.
Hoci model TLX a jeho predchodca TL tvorili v minulosti jadro portfólia značky, časy sa zmenili. Acura priznáva, že za vyše 30 rokov predala v Severnej Amerike viac než milión sedanov tejto línie, no trend je dnes inde – zákazníci čoraz častejšie uprednostňujú vozidlá typu SUV.
Sedany ustupujú, nielen u Acury
Ukončenie výroby TLX zapadá do širšieho vývoja na automobilovom trhu. Sedany, ktoré boli dlhé roky symbolom elegancie a tradičnej mobility, postupne ustupujú do úzadia. Nahrádzajú ich crossovery a SUV, ktoré ponúkajú vyššiu stavbu, lepší výhľad a často aj väčšiu všestrannosť. Acura nie je jedinou značkou, ktorá z ponuky vyradila sedan. Podobné kroky už podnikli viaceré automobilky v USA aj Európe. Aj keď sa v niektorých prípadoch sedany ešte objavia vo forme športových alebo prémiových výnimiek, hlavný prúd vývoja sa jasne presúva smerom k vyšším karosériám.
S týmito modelmi do 5 000 eur nesiahnete vedľa, tvrdia experti