Podvádzajú? Čína vraj umelo nafukuje štatistiky predaja. Ten rastie, ale autá stoja v skladoch
Čína údajne vyrába viac elektromobilov, než dáva reálne na predaj. Elektromobilová bublina v Číne sa začína nebezpečne nafukovať.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Na papieri vyzerá čínska automobilová ofenzíva ako učebnicový príklad úspechu. Predaje neustále stúpajú, export láme rekordy a technologické prvenstvá si pripisujú značky ako BYD či Geely. Lenže pod touto lesklou fasádou sa začína rysovať vážny problém. Čínski výrobcovia vyrábajú viac áut, než dokážu predať – a čoraz častejšie sa objavujú podozrenia z manipulácie predajných údajov.
Znižovanie výroby aj pri rekordných číslach
Spoločnosť BYD, aktuálne najväčší výrobca elektromobilov na svete, prekvapila znížením produkcie o viac než tretinu. Zrušila nočné smeny, pozastavila niektoré montážne linky a prerušila zavádzanie nových výrobných kapacít. Na prvý pohľad sú to paradoxné kroky, keďže oficiálne čísla hovoria o rekordných predajoch – viac ako 1,15 milióna vozidiel v období od januára do mája 2025.
Problém je však inde. Oveľa viac ako o reálny dopyt ide v prípade čínskych značiek o nafúknutý inventár. Len samotní predajcovia BYD v Číne mali zásoby na úrovni 3,2 mesiaca predaja – najviac zo všetkých domácich značiek. Priemer trhu je pritom len 1,4 mesiaca.
Hovorí sa o samoregistráciach
Rast predaja je do značnej miery poháňaný tzv. samoregistráciami – autami, ktoré boli registrované ako predané, no v skutočnosti stále stoja v showroomoch. Tieto „vozidlá s nulovým nájazdom“ sa následne objavujú ako zľavnené ojazdené modely, čím deformujú trh a vytvárajú ilúziu dopytu, ktorý v skutočnosti neexistuje. Zatiaľ čo v Európe je samoregistrácia okrajový jav, v Číne sa z toho stala bežná prax. Automobilky tak umelo plnia kvóty a získavajú štátne dotácie, ktoré sú naviazané na počet predaných vozidiel – nie na počet skutočných zákazníkov.
Celý sektor elektromobility v Číne je dnes pod obrovským tlakom. Predsedovia najväčších značiek, vrátane Great Wall Motor, otvorene hovoria o tom, že ide o bublinu. Wei Jianjun dokonca prirovnal aktuálnu situáciu k pádu realitného developera Evergrande. Spoločnosti ako BYD či Geely majú nielen problém s nadprodukciou, ale aj s oneskorenými platbami voči dodávateľom. Priemerná doba splatnosti faktúr dosahuje 127 dní, pri značkách ako SAIC Motor dokonca viac než 160 dní. To signalizuje vážne problémy s cash flow.
Hoci čínski výrobcovia ešte stále valcujú štatistiky, investori si čoraz častejšie kladú otázku: nie je to celé len optická ilúzia? Spomínaná spoločnosť od svojho májového cenového vrcholu už prišla o 21,5 miliardy dolárov na trhovej hodnote. Príbeh o bezhraničnom raste čínskej elektromobility tak dostáva trhliny. Ak sa ukáže, že veľká časť rastu bola založená na účtovných trikoch, dôvera investorov sa môže zrútiť ešte skôr, než si niekto stihne kúpiť ďalšie „predané“ auto.
Auto ukazovalo 265-tisíc, ale malo o 230-tisíc viac. Kupujúci vysúdil 7 300 € vďaka tomuto výpisu