Jeden elektromobil znečisťuje životné prostredie rovnako ako tri hybridy, Toyoda varuje
Toyota trvá na tom, že len elektrina nestačí. Hybridy podľa nej produkujú menej CO₂ a sú realistickejším riešením. Tu je dôvod, prečo tomu verí.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Ak by sa dnes dekarbonizácia dopravy zmenila na náboženstvo, tak Akio Toyoda, predseda predstavenstva Toyoty, by rozhodne nebol jej radikálnym kazateľom. Naopak – dlhodobo upozorňuje, že vsádzať všetko na jednu technológiu nemusí byť cesta k čistejšej budúcnosti. Aj preto Toyota už roky propaguje tzv. multitechnologický prístup. A tvrdí, že aj hybridy majú v tomto procese významné miesto.
„Nie sme proti elektromobilom. Ale uhlík je nepriateľ, nie spaľovací motor,“ pripomenul Toyoda v rozhovore pre Automotive News. Zároveň pripomenul, že Toyota elektromobily nielen vyrába, ale aj rozširuje ich ponuku – či už ide o modely Urban Cruiser, nový CH-R+, modernizovaný bZ4X alebo jeho verziu Touring. Všetko však robí s dôrazom na reálny prínos, nie na marketingové preteky.
Podložené
Podľa vlastných výpočtov má totiž Toyota za sebou výsledky, ktoré hovoria samy za seba. Od roku 1997 predala celosvetovo viac ako 27 miliónov hybridných áut. Ak by sme mali veriť Toyodovým číslam, tieto vozidlá prispeli k zníženiu emisií v takom rozsahu, ako by to dokázalo 9 miliónov plne elektrických vozidiel. Inak povedané, podľa neho zanechá jeden elektromobil rovnakú uhlíkovú stopu ako tri hybridy.
Za týmito číslami však nie sú len predaje, ale aj širší kontext. V krajinách, kde je väčšina elektrickej energie vyrábaná v uhoľných alebo plynových elektrárňach, má masový prechod na elektromobilitu úplne inú ekologickú bilanciu, než sa často prezentuje. „Ak by sme v Japonsku dnes nahradili deväť miliónov áut elektromobilmi, výsledkom by bola vyššia uhlíková stopa, nie nižšia,“ tvrdí Toyoda.
Aj preto sa Toyota rozhodla diverzifikovať svoju stratégiu. Namiesto jednej cesty ponúka hneď niekoľko – hybridy, plug-in hybridy, elektromobily, vodíkové palivové články a pracuje dokonca aj na spaľovacích motoroch poháňaných vodíkom. Tento prístup jej umožňuje reagovať na špecifiká jednotlivých trhov a infraštruktúry – a zároveň prináša výsledky.
Hybridy majú aktuálne zelenú nielen v číslach, ale aj na trhu. Zatiaľ čo predaje čisto elektrických áut v mnohých krajinách stagnujú alebo rastú pomalšie, než sa očakávalo, hybridné modely si udržujú stabilnú a rastúcu popularitu. Aj preto sa Toyota stala v uplynulých piatich rokoch najväčším výrobcom automobilov na svete.
Funkčná stratégia
Túto stratégiu potvrdzujú aj jej najnovšie modely. Kompaktné mestské vozidlo Aygo X po prvý raz prichádza ako full hybrid – teda s elektrickým pohonom, ktorý si energiu nabíja sám počas jazdy. Zároveň ide o hybrid s najnižšími emisiami CO₂ na trhu vo svojej triede. Ešte výraznejšou zmenou prešla ikona segmentu SUV – Toyota RAV4. V novej generácii sa lúči s tradičnými spaľovacími motormi a bude dostupná výhradne ako hybrid alebo plug-in hybrid. Vzhľadom na to, že RAV4 patrí medzi najpredávanejšie autá sveta, môže mať tento krok reálny dopad na celosvetové emisie. Toyota týmto prístupom ukazuje, že hľadá rovnováhu medzi ekologickými ambíciami a technologickou realitou. Namiesto rýchlych rozhodnutí stavia na výpočty a širší kontext.