Toto auto povedalo nie elektrine. Toyota dala hybrid tam, kde ho nikto nečakal

Toyota ukazuje, že aj mestské auto môže byť ekologické – bez potreby nabíjania. Aygo X ponúkne hybridný pohon a nízke emisie.

Vydané  Text: 

V čase, keď väčšina značiek smeruje k plnej elektrifikácii aj v tých najmenších modeloch, Toyota sa opäť rozhodla ísť proti prúdu. Mestské auto Aygo X, známe svojimi kompaktnými rozmermi a dostupnosťou, prichádza vo vynovenej podobe – a tentoraz ako plnohodnotný hybrid. Ide pritom o prvý model svojho druhu v najnižšom segmente, ktorý využíva samonabíjací hybridný pohon bez potreby externého nabíjania.

Toyota ukazuje, že aj mestské auto môže byť ekologické – bez potreby nabíjania. Aygo X ponúkne hybridný pohon a nízke emisie.

Zvonku facelift, pod kapotou zásadná zmena

Na prvý pohľad si možno všimnete prepracovanú prednú časť, ktorá pripomína menší Lexus LBX. V skutočnosti však najväčšie zmeny nastali pod plechmi. Aby sa do kompaktného Ayga X vôbec zmestila hybridná technológia, Toyota musela natiahnuť predný previs o 7,6 cm a kompletne prepracovať usporiadanie batérií. Po prvý raz boli batériové články rozmiestnené naprieč vozidlom pod zadnými sedadlami – to je riešenie, ktoré šetrí priestor. Pomocná batéria sa presunula pod batožinový priestor, ktorého objem tak ostáva nezmenený – 231 litrov.

Toyota ukazuje, že aj mestské auto môže byť ekologické – bez potreby nabíjania. Aygo X ponúkne hybridný pohon a nízke emisie.

Hybridná sústava pochádza z modelov Yaris a Yaris Cross, čo znamená, že ide o osvedčené riešenie. Toyota sľubuje kultivovanejší chod, vylepšenú zvukovú izoláciu a viac jazdy v elektrickom režime, najmä v meste. Samonabíjací systém totiž pri bežnej jazde nevyžaduje žiadnu aktivitu zo strany vodiča – energiu si auto rekuperuje pri brzdení a spomaľovaní. Výkon stúpol v porovnaní s predchádzajúcim spaľovacím trojvalcom o 40 koní. Zrýchlenie na 100 km/h by malo trvať menej než 10 sekúnd. Zároveň Toyota uvádza hodnotu emisií CO₂ len 86 g/km (WLTP), čo ju stavia na vrchol medzi autami s konvenčnými pohonmi v segmente A.

Toyota ukazuje, že aj mestské auto môže byť ekologické – bez potreby nabíjania. Aygo X ponúkne hybridný pohon a nízke emisie.

Hybrid namiesto elektriny. Prečo?

Toyota sa vedome rozhodla neísť cestou plne elektrického modelu. Podľa Andreasa Carlucciho, viceprezidenta pre produktovú stratégiu Toyoty v Európe, bola kľúčovým dôvodom dostupnosť. Elektrické mestské autá budú totiž naďalej závislé od dotácií, ktoré nie sú garantované všade a vždy. Medzi pripravovaných elektrických konkurentov patrí napríklad Volkswagen ID.1, nový Renault Twingo, Dacia Spring alebo BYD Dolphin Surf. Toyota si však myslí, že hybridné Aygo X môže osloviť širšie publikum – tých, ktorí chcú znížiť spotrebu aj emisie, no nechcú riešiť nabíjanie.

Toyota ukazuje, že aj mestské auto môže byť ekologické – bez potreby nabíjania. Aygo X ponúkne hybridný pohon a nízke emisie.

Od uvedenia v roku 2022 predala Toyota v Európe viac než 287 000 kusov modelu Aygo X. Nový hybridný variant by sa mal na niektoré trhy dostať už koncom tohto roka, pričom na Slovensko dorazí v priebehu roka 2025. Ceny zatiaľ nie sú známe.