Toto auto povedalo nie elektrine. Toyota dala hybrid tam, kde ho nikto nečakal
Toyota ukazuje, že aj mestské auto môže byť ekologické – bez potreby nabíjania. Aygo X ponúkne hybridný pohon a nízke emisie.
Vydané Text: Eva Bednáriková
V čase, keď väčšina značiek smeruje k plnej elektrifikácii aj v tých najmenších modeloch, Toyota sa opäť rozhodla ísť proti prúdu. Mestské auto Aygo X, známe svojimi kompaktnými rozmermi a dostupnosťou, prichádza vo vynovenej podobe – a tentoraz ako plnohodnotný hybrid. Ide pritom o prvý model svojho druhu v najnižšom segmente, ktorý využíva samonabíjací hybridný pohon bez potreby externého nabíjania.
Zvonku facelift, pod kapotou zásadná zmena
Na prvý pohľad si možno všimnete prepracovanú prednú časť, ktorá pripomína menší Lexus LBX. V skutočnosti však najväčšie zmeny nastali pod plechmi. Aby sa do kompaktného Ayga X vôbec zmestila hybridná technológia, Toyota musela natiahnuť predný previs o 7,6 cm a kompletne prepracovať usporiadanie batérií. Po prvý raz boli batériové články rozmiestnené naprieč vozidlom pod zadnými sedadlami – to je riešenie, ktoré šetrí priestor. Pomocná batéria sa presunula pod batožinový priestor, ktorého objem tak ostáva nezmenený – 231 litrov.
Hybridná sústava pochádza z modelov Yaris a Yaris Cross, čo znamená, že ide o osvedčené riešenie. Toyota sľubuje kultivovanejší chod, vylepšenú zvukovú izoláciu a viac jazdy v elektrickom režime, najmä v meste. Samonabíjací systém totiž pri bežnej jazde nevyžaduje žiadnu aktivitu zo strany vodiča – energiu si auto rekuperuje pri brzdení a spomaľovaní. Výkon stúpol v porovnaní s predchádzajúcim spaľovacím trojvalcom o 40 koní. Zrýchlenie na 100 km/h by malo trvať menej než 10 sekúnd. Zároveň Toyota uvádza hodnotu emisií CO₂ len 86 g/km (WLTP), čo ju stavia na vrchol medzi autami s konvenčnými pohonmi v segmente A.
Hybrid namiesto elektriny. Prečo?
Toyota sa vedome rozhodla neísť cestou plne elektrického modelu. Podľa Andreasa Carlucciho, viceprezidenta pre produktovú stratégiu Toyoty v Európe, bola kľúčovým dôvodom dostupnosť. Elektrické mestské autá budú totiž naďalej závislé od dotácií, ktoré nie sú garantované všade a vždy. Medzi pripravovaných elektrických konkurentov patrí napríklad Volkswagen ID.1, nový Renault Twingo, Dacia Spring alebo BYD Dolphin Surf. Toyota si však myslí, že hybridné Aygo X môže osloviť širšie publikum – tých, ktorí chcú znížiť spotrebu aj emisie, no nechcú riešiť nabíjanie.
Od uvedenia v roku 2022 predala Toyota v Európe viac než 287 000 kusov modelu Aygo X. Nový hybridný variant by sa mal na niektoré trhy dostať už koncom tohto roka, pričom na Slovensko dorazí v priebehu roka 2025. Ceny zatiaľ nie sú známe.