TEST Volkswagen Tayron 2.0 TDI R-Line: Nové meno, staré poslanie

Keď sa povie meno Tayron, mnohí z vás si isto povedia, že toto meno som ešte nikdy nepočul. Splní naozaj každé želanie modernej rodiny?

Vydané  Text: 

S príchodom novej generácie modelu Tiguan sa mnohí pýtali, kedy príde obľúbená verzia Tiguan Allspace. Tá v produktovom portfóliu značky dokonale vypĺňala medzeru medzi menším Tiguanom a už oveľa luxusnejším a väčším Touaregom. V predchádzajúcej generácii bola verzia s predĺženým rázvorom a možnosťou až 7 miest na sedenie taká obľúbená, že tvorila viac ako polovicu predaných modelov. Preto sa automobilka rozhodla povýšiť auto z prívlastku za menom na plnohodnotný model s vlastnou identitou.

TEST Volkswagen Tayron 2.0 TDI R-Line: Nové meno, staré poslanie

O kúsok viac všetkého

Aj keď je v Európe meno Tayron novinka, svoju premiéru si v názvosloví značky odbil už pred niekoľkými rokmi v podobe malého SUV vyrábaného výhradne pre čínsky trh. Nový Tayron je Európan ako lusk a prináša so sebou všetko, čo máme ako európski zákazníci radi – nízku spotrebu, sofistikovanosť, bezpečnosť a priestor. Najmä priestor. Už pri prvom pohľade na parkovisku mi je jasné, že ide o kus poriadneho auta. Aby aj nie, s dĺžkou 4,77 metra je až o 23 cm dlhší ako nový Tiguan a dokonca o niečo dlhší aj ako predchádzajúci Tiguan Allspace. Rázvor narástol o takmer 13 cm, čo znamená, že nový Tayron ponúkne viac miesta v interiéri, ale aj v oblasti batožinového priestoru.

TEST Volkswagen Tayron 2.0 TDI R-Line: Nové meno, staré poslanie

Po študovaní informácii o aute som si musel toto číslo dvakrát prečítať a zamyslieť sa, koľkonásobne väčší je batožinový priestor v porovnaní s mojim Fiatom 500. Jednoduchou matematikou mi to vychádza, že s objemom 855 litrov pri 5-miestnej konfigurácii je batožinový priestor Tayrona 4,6-krát väčší ako má malý Fiat. Ak by sme však súperov do ringu vyberali z vlastných radov, tak pre porovnanie je to o 203 litrov viac, ako má Tiguan a o 2,3-krát viac, ako má Golf v karosérii hatchback. Pre majiteľov Golfa mám však dobré správy. Sily sa vyrovnajú pri zdvihnutí tretieho radu sedadiel, kde aj so siedmimi ľuďmi na palube máte stále k dispozícii použiteľných 345 litrov priestoru.

TEST Volkswagen Tayron 2.0 TDI R-Line: Nové meno, staré poslanie

Iné meno, rovnaké priezvisko

Pri pohľade na vzhľad auta je jasné, že základné dizajnové črty v skicári pochádzajú z menšieho Tiguanu. No tak, ako dostal Tayron nové meno, dostal aj niekoľko prvkov, ktoré vytvárajú jeho vlastnú identitu a odlišujú ho od menšieho brata. Jednou z nich je aj užšia mriežka chladiča so svietiacou linkou, hranatejšie lemy blatníkov, či jemne pozmenený dizajn predného, aj zadného nárazníka. Zatiaľ čo vo väčšine stupňov výbavy má predný nárazník chrómovú výplň s vertikálnymi otvormi na prívod vzduchu k brzdám, testovaný model vo výbave R-Line Limited má čiernu kosoštvorcovú mriežku so športovo ladenými otvormi po stranách.

TEST Volkswagen Tayron 2.0 TDI R-Line: Nové meno, staré poslanie

Dizajn predných svetlometov je jemne odlišný, no v prípade oboch modelov môžete mať nové príplatkové Matrix HD svetlomety IQ.LIGHT. Tak ako názov obsahuje veľa znakov, tak aj samotné svetlomety obsahujú veľa samostatne ovládaných LED diód. A koľko je veľa? Ak ste tipovali čísla ako tisíc, dvetisíc, či päťtisíc, tak sa ani len nepribližujete k skutočnému počtu. V predných svetlometoch je totiž palebná sila neskutočných 38 400 LED diód pripravených pretvoriť noc na deň. A teda musím konštatovať, že svetelný lúč je veľmi lineárny, bez akýchkoľvek tmavých máp a súčasne režim automatických diaľkových svetiel veľmi detailne vyrezáva oproti idúce autá, čo umožňuje obdivuhodnú viditeľnosť. Vďaka tomu a v kombinácii s vysokým posedom, si počas jazdy v noci vskutku oddýchnete. Už len dobrá muzika do pozadia, cieľ do navigácie a hor sa na cesty.

TEST Volkswagen Tayron 2.0 TDI R-Line: Nové meno, staré poslanie

Na cestách sa rozhodne nestratíte, pretože mapu navigačného systému Discover Pro Max vidíte na 15-palcovom stredovom displeji. Ten si osvojil najnovšiu generáciu infotainmentu MIB4, kde sa výrobcom podarilo vychytať väčšinu múch z predchádzajúcich generácií. Systém je celkovo svižný, nezamŕza a obzvlášť sa mi páči riešenie hornej lišty, kde si viete zvoliť vaše obľúbené skratky ako napríklad ovládanie telefónu, vypínanie systému štart-stop, či asistenčných systémov. Spodná časť displeja patrí panelu 3-zónovej klimatizácie spolu s nastavením predných sedadiel. Tie majú štandardne vo výbave R-Line integrované hlavové opierky a najmä výraznejšie bočné vedenie. Avšak testovaný model bol vybavený príplatkovými sedadlami ergoActive s funkciou vyhrievania aj ventilovania, no ponúkajú toho viac. Očarila ma príplatková perforovaná koža, ale aj 10-komorová masáž, ktorá mi na dlhých cestách pomohla rozprúdiť svaly na chrbte. S autom som najazdil viac ako 1 000 km za týždeň a musím uznať, že túto masáž som si veľmi obľúbil.

Poslúcha na povel

Keďže nový Tayron dostanete výhradne len s automatickou prevodovkou, páčka voliča DSG prevodovky sa presunula pod volant. Ten má správny okrúhly tvar, ktorý perfektne padne do ruky. A na to, aké má Tayron rozmery, musím uznať, že sa na ceste ovláda veľmi ľahko. Už tradične, ako väčšina áut nemeckého koncernu, sú prejavy riadenia veľmi prirodzené a vôbec nemusíte premýšľať, či zatočiť viacej, alebo menej, ako by ste chceli. Auto po zatočení volantu robí presne to, čo by ste od neho očakávali a to mám veľmi rád.

Rovnako som si obľúbil adaptívne tlmiče DCC Pro s dvomi regulačnými ventilmi od firmy Kayaba. Okrem predvolených režimov Comfort a Sport je k dispozícii aj plne konfigurovateľný režim s názvom Individual, kde máte, okrem iného, až 15 úrovní nastavenia tlmenia. Aby ste sa medzi toľkými možnosťami nestratili, tak medzi týmito 15 bodkami máte pre orientáciu vyznačené, aké nastavenie tlmenia využívajú režimy Comfort a Sport. V meste som rád siahol aj po mäkšom nastavení ako v režime Comfort, keďže som chcel, aby bolo auto na našich rozbitých cestách čo najpodanejšie. To, ako vedelo auto zmäknúť, využívať plný zdvih tlmičov a doslova preplávať cez nástrahy mesta, bolo veľmi obdivuhodné.

No pri opustení brán obce už bolo takéto nastavenie príliš mäkké, a preto bolo treba kúsok pritvrdiť. Ale nie veľa, aj keď musím povedať, že všetky nastavenia za polovicou stupnice sú na takýto typ auta v podstate zbytočné. Ak som si chcel Tayron aj trochu užiť v zákrutách, narazil som na to, že príplatkové komfortné sedadlá mi neposkytovali dostatok opory a strata komfortu bola taká, ktorú som pri veľkom SUV už nebol ochotný akceptovať. Súčasne však musím uznať, že aj navzdory rozmerom je Tayron veľmi schopný aj pri prejazde zákrutami a široké pneumatiky s dobrým podvozkom mu ponúkajú slušnú porciu priľnavosti.

Ani o koník menej

Pod kapotou Tayrona máte vcelku slušnú paletu motorov a myslím, že každý si príde na svoje. Na výber sú dva benzínové agregáty 1.5 eTSI a výkonnejší 2.0 TSI, taktiež dva plug-in hybridy a obľúbený naftový agregát 2.0 TDI vo dvoch výkonnostných verziách. Výkonové spektrum daných motorov je od 110 kW (150 k), až po 200 kW (272 k) v prípade výkonnejšieho eHybridu. Po skúsenosti s nami testovaným naftovým motorom 2.0 TDI s výkonom 142 kW (193 k) s pohonom všetkých kolies musím konštatovať, že v danom aute by som nechcel ani o koníka menej.

Auto má pohotovostnú hmotnosť blížiacu sa k dvom tonám, čo pri dynamike jazdy patrične cítite. Poctivých 400 Nm, ktoré naftová jednotka ponúka, stačí ledva na rozpohybovanie naloženého auta. Najmä na diaľnici si uvedomíte, že možno pár koníkov navyše by nebolo na škodu. No vďaka veľkým rozmerom, slušnej hmotnosti, širším pneumatikám, ale aj pohonu 4 × 4 si už aj naftový agregát bez problémov na diaľnici vypýta 8 l/100 km a o niečo viac aj v meste. Preto sa obávam, akú spotrebu by dosahoval benzínový agregát 2.0 TSI s výkonom 195 kW (265 k).

Verdikt

Priestranné SUV pre väčšie a aktívne rodiny. Kombinácia posuvného druhého radu sedadiel, výklopného tretieho radu sedadiel, gigantického batožinového priestoru, vysokej svetlej výšky a pohonu všetkých kolies robia z Tayrona auto na každú príležitosť. Výkonné Matrix LED svetlomety by nemali v príplatkoch chýbať, naopak, rovno vynechajte základné motorizácie s výkonom 110 kW.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Volkswagen Tayron 2.0 TDI R-Line Limited

Motor

Prepl. naftový R4, 1 968 cm3

Výkon

142 kW (193 k) pri ot./min.

Krútiaci moment

400 Nm pri 1 750 – 3 250 ot./min.

Pohon a podvozok: 7- stupňová automatická prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 255/40 R20.

Batožinový priestor

855/2 090 dm³

Rozmery: 4 770 × 1 849 × 1 660 mm, rázvor 3 200 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 976/2 390 kg, objem nádrže 58 l.

Najvyššia rýchlosť

221 km/h

Zrýchlenie 0 – 100 km/h

8,0 s

Spotreba (WLTP)

6,2 – 6,4 l/100 km

Emisie CO₂

162 – 167 g/km

Cena/testované auto

47 990 €/63 490 € 

Konkurenti

Škoda Kodiaq, Mazda CX-60, Hyundai Santa Fe

Opravná sada na defekt vás možno raz zachráni – ale za akú cenu? Mechanici ich neznášajú





Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂