Opravná sada na defekt vás možno raz zachráni – ale za akú cenu? Mechanici ich neznášajú
Opravná sada na defekt môže vyzerať ako praktické riešenie, no v skutočnosti často vedie k väčším problémom. Prečo je lepšie siahnuť po rezerve alebo zavolať odťahovku?
Vydané Text: Eva Bednáriková
Kedysi to bolo jednoduché – dostali ste defekt, vyhrnuli si rukávy, vytiahli rezervu z kufra, vymenili koleso a išli ďalej. Dnes však pri takomto scenári veľa vodičov zistí, že namiesto rezervy majú v aute len malú plastovú krabičku s kompresorom a fľaštičkou akéhosi gélu. Výrobca tomu hovorí „sada na opravu defektu“. Realita je ale často iná – a v najhorších prípadoch vás táto „pomôcka“ môže skôr sklamať. Opravné sady sa stali bežnou výbavou mnohých moderných áut. Je logické, že ich automobilky uprednostňujú, pretože šetria miesto, hmotnosť a v konečnom dôsledku aj náklady. No čo je výhodou pre výrobcu, nemusí byť výhodou pre vás – vodiča, ktorý ostane visieť na krajnici diaľnice s prerazenou pneumatikou a nádejou, že tmel pomôže. To často nie je úplná pravda.
Tmel ako prvá pomoc? Skôr posledná možnosť
Opravná sada funguje tak, že do poškodenej pneumatiky cez ventil natlačíte tesniacu kvapalinu, ktorá by mala zaceliť malý otvor. Potom ju dofúknete priloženým kompresorom a pokračujete v jazde. Znie to jednoducho, no má to háčik – vlastne niekoľko háčikov. Tmel totiž funguje len v ideálnych podmienkach: ak je otvor malý, maximálne niekoľko milimetrov, a nachádza sa v strede behúňa. Ak je defekt na bočnici, ak je pneumatika úplne prázdna, alebo ak je poškodený ventil, tmel nezaberie. V takom prípade je lepšie spoľahnúť sa na asistenčnú službu alebo odťahovku.
Ďalšou nevýhodou je, že aj úspešná oprava je len dočasná. Po aplikácii tmelu by ste mali navštíviť servis do niekoľkých desiatok kilometrov. Vieme ale, aká je realita, pretože mnohí vodiči s „opravenou“ pneumatikou jazdia celé mesiace. To je risk – nie len z pohľadu bezpečnosti, ale aj preto, že tmel môže poškodiť vnútro pneumatiky alebo dokonca senzory tlaku (TPMS).
Použitie tmelu môže na prvý pohľad vyzerať ako rýchle a lacné riešenie, no v skutočnosti sa môže predražiť. Ak zanesený tmel zničí pneumatiku alebo ventil, výmena vás môže stáť 100 až 200 eur. Ak poškodí TPMS senzor, môže to byť ďalších 50 až 150 eur. A ak vás oprava nezachráni a skončíte na odťahovke – prirátajte si aj tú. Navyše, nie všetky servisy sú ochotné opravovať pneumatiky, do ktorých bol použitý tmel. Nie kvôli neochote, ale preto, že čistenie vnútra je časovo náročné a nie vždy účinné. V niektorých prípadoch vás jednoducho pošlú domov s odporúčaním kúpiť novú pneumatiku.
Existuje lepšie riešenie?
Áno – a nie je ich málo. Najistejším spôsobom je mať v aute rezervné koleso. Ak vám neprekáža strata miesta v kufri, ide o najspoľahlivejšiu voľbu. Alternatívou je dojazdové koleso („dojazdovka“), ktoré je menšie, ľahšie a ušetrí miesto, no stále vás dostane z problémov. Ďalším riešením je investovať do asistenčných služieb. Dnes ich ponúka väčšina poisťovní v rôznych balíkoch, často aj za pár eur ročne. V prípade defektu za vami vyšlú pomoc, vymenia koleso alebo zabezpečia odťah. A pokiaľ máte aplikáciu poisťovne v mobile, vybavíte to doslova na pár klikov.
A napokon, nezabúdajte na prevenciu. Pravidelne kontrolujte tlak v pneumatikách – aspoň raz mesačne. Sledujte opotrebenie behúňa, stav bočníc a neváhajte si občas dofúknuť aj rezervu, ak ju máte. Aj malý kameň či zlý tlak môžu spôsobiť zbytočný defekt, ktorému sa dalo predísť.