USA zatvárajú ďalšie dvere európskym značkám: Trumpove 50 % clá sú realitou
Európske automobilky čelia novým výzvam – Trumpove clá na dovoz áut môžu spôsobiť zdraženie modelov a obmedzenie dostupnosti na americkom trhu.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Donald Trump opäť zamiešal kartami globálneho obchodu. Ak sa vráti do Bieleho domu, plánuje zvýšiť dovozné clá na európske produkty na dramatických 50 %. Tento krok neobišiel ani automobilový sektor – a zdá sa, že ako prví to pocítia spotrebitelia. Volvo, ktoré vyrába modely S60 a EX90 priamo v USA, síce na prvý pohľad vyzerá byť mimo ohrozenia. No zvyšok portfólia švédskej značky je závislý na dovoze – z Európy aj z Číny. A to je problém. Elektrický model EX30 sa zatiaľ vyrába práve v Číne, pričom jeho plánovaná cena 34 950 dolárov je teraz ohrozená práve kvôli clám. Z pôvodne atraktívneho crossovera by sa mohol stať cenovo nekonkurencieschopný produkt. Podľa vyjadrenia generálneho riaditeľa Volva, Hakana Samuelssona, budú dodatočné náklady spojené s clami premietnuté do cien. Pre zákazníkov to znamená jediné – vyššiu cenovku. A možno aj prázdnejšie showroomy. Volvo zároveň pripúšťa, že ak sa situácia nezmení, niektoré modely z ponuky pre americký trh jednoducho zmiznú.
Trumpov postoj k Európe nie je nový – clá sú jeho obľúbený nástroj vyjednávania. Lenže v tomto prípade sa začínajú ozývať aj samotné automobilky. Aston Martin už potvrdil zdraženie modelov, ceny zvyšuje aj Ford a niekdajší cenovo dostupný Maverick dnes začína na hranici 30 000 dolárov. Subaru v tichosti zvýšilo ceny naprieč celým portfóliom a Toyota otvorene upozorňuje na to, že nové clá sa premietnu nielen do cien, ale aj do nákladov na servis a dostupnosť náhradných dielov. Prevádzkový riaditeľ severoamerickej Toyoty Mark Templin upozornil, že nové opatrenia budú mať negatívny dopad na celý automobilový ekosystém: „Clá spôsobia zdraženie, pokles predajov a zdvihnú náklady aj na opravy vozidiel.“
Otázkou ostáva, kto vlastne z tohto vývoja získa. Domáce značky? Nevyhnutne nie. V dnešnej globalizovanej výrobe sa len máločo vyrába kompletne doma. Európske diely nájdeme aj v amerických modeloch. A keď sa začnú zdražovať komponenty, ceny stúpnu všetkým. Trumpova obchodná stratégia má síce svojich priaznivcov, no v realite môže znamenať, že zákazníci v USA si v budúcnosti budú môcť vyberať z menšieho počtu modelov a za výrazne vyššie ceny. A pokiaľ sa colná vojna vyostrí, stratí celá automobilová scéna. Nezáleží na tom, či sa volá Toyota, Volvo, alebo Chevrolet.
TOP 5 najlacnejších SUV na Slovensku: Tieto autá zaujmú cenou